صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

خسارت‌های سرما به زیرساخت‌ها سبب کاهش افت فشار گاز و آب شرب شد

یخبندان در جنوب‌شرق کشور

ایران‌زمین - سرمای بی‌سابقه از اواسط هفته تاکنون، استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان را فرا گرفته است و بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، موج سرما تا روز جمعه هم در پهنه جنوب‌شرق کشور حاکم خواهد بود. شهرستان زابل این هفته با دمای منفی۱۱,۲ درجه سانتیگراد، یکی از سردترین شب‌های خود را در 60‌سال اخیر تجربه کرد. در کرمان، موج سرما سبب شد صف‌های سیلندر‌های گاز مایع به طول چند صد متر تشکیل شود. افت فشار در شبکه گاز خانگی، سیلندرهای گاز مایع در زابل را هم نایاب و کم‌دسترس کرد. از سوی دیگر شکستگی لوله‌ها و ترکیدگی کنتورهای آب به خاطر شدت سرما سبب قطعی آب و کاهش فشار آن شد. به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان وبلوچستان، زابل در شمال استان، این هفته سردترین روز در ۱۵ سال اخیر را با دمای منفی ۱۱,۲ درجه تجربه کرد که سومین یخبندان شدید در حدود ۶۰‌سال اخیر به شمار می‌رود. محسن حیدری افزود: پیش از این، سردترین دمایی که ایستگاه هواشناسی زابل ثبت کرده مربوط به سال ۱۳۵۰ است که سطح جیوه دماسنج این ایستگاه تا ۱۲- درجه سلسیوس پایین رفت.
وی اظهار کرد: به طور کلی در حدود ۶۰ سال اخیر، تنها سه بار کمینه دمای هوا در زابل سردتر از ۱۱- درجه سلسیوس شده که به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۰ با دمای ۱۲-، ۱۳۸۶ با دمای ۱۱,۹- و سال ۱۴۰۱ با دمای ۱۱,۲- درجه سلسیوس سردترین دماهای این شهر از زمان تأسیس ایستگاه هواشناسی تا کنون است.
وی گفت: این هفته دمای زاهدان بعد از گذشت ۱۱ سال به منفی ۱۱ درجه رسید و میرجاوه کمترین دمای ثبت شده خود را تجربه کرد.
از سوی دیگر براساس اطلاعیه‌ شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، در پی تداوم یخبندان بی‌سابقه در منطقه سیستان، خط انتقال اصلی آب شرب روستایی از تصفیه‌خانه زهک دچار آسیب شد. هر چند پس از 13 ساعت، عملیات اصلاح و ترمیم خط انتقال فولادی به قطر ۸۰۰ میلیمتر در محل روگذر رودخانه سیستان به پایان رسید، اما شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از مردم خواسته است با توجه به زمانبر بودن این مهم و احتمال افت فشار و قطعی کامل آب، نسبت به ذخیره‌سازی آب تا پایان هفته اقدام و از مصارف غیرضروری اجتناب کنند.
این اطلاعیه خطاب به مشترکان روستاهای شهرستان‌های زابل، زهک، نیمروز و هیرمند، اعلام کرد: پرسنل شرکت آب و فاضلاب استان در هر شرایطی آماده خدمت‌رسانی به شما مشترکان هستند و شهروندان هرگونه درخواست یا نقص در ارائه خدمات را از طریق سامانه ۱۲۲ اعلام کنند.
رسیدگی به پرونده تخلف فروش سیلندرهای گاز
بازار داغ خرید و فروش سیلندرهای گاز مایع سبب وسوسه سودجویان در گرانفروشی و کم‌فروشی شد. رئیس اداره صمت زابل، گفت: ۱۰ پرونده تخلف برای تعدادی از تأسیسات سیلندر پرکنی و خودروهای توزیع‌کننده گاز مایع در این شهرستان تشکیل شده‌است.
رضا شهری‌زاد در گفت‌و‌گو با مهر، افزود: در جریان بازرسی‌های انجام شده، برای تعداد دو خودرو توزیع‌کننده گاز مایع که از محل تأسیسات سیلندرپرکنی خارج شده و در مکان تعیین شده حضور نیافته بودند، به‌دلیل عدم توزیع سیلندرهای گاز مایع بین شهروندان، پرونده قاچاق (تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) به ارزش ۱۹۷ میلیون و ۹۸۹ هزار ریال برای مالکان خودروها تشکیل و به اداره تعزیرات حکومتی ارسال شد.
شهری‌زاد خاطرنشان کرد: بازرسی‌ها در این زمینه کماکان ادامه خواهد داشت و مردم شهرستان زابل در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار مراتب را برای رسیدگی از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی صمت استان به شماره ۱۲۴ گزارش کنند.
خسارت بیش‌از ۵۰۰ میلیارد تومانی سرما
همچنین مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آخرین برآوردها، سرمای بی‌سابقه هوا و وزش باد شدید بیش‌از ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف این استان خسارت وارد کرده است.
به گزارش ایرنا، مجید محبی اظهار داشت: عمده خسارت‌های وارده این مدت در شهرستان‌های شمالی سیستان و بلوچستان و در اثر جاری شدن سیل گزارش شده که تیم‌های ارزیاب ستاد بحران استان با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند. وی ادامه داد: بیشترین خسارت‌های این دو پدیده طبیعی بویژه سرمای بی‌سابقه در سیستان و بلوچستان با ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی بوده است.
مدیرکل ستاد بحران سیستان وبلوچستان گفت: برودت هوا بویژه در مناطق مرکزی و شمالی این استان علاوه بر خسارت به بخش‌های مختلف نظیر شبکه‌های آبرسانی و برق‌رسانی، تعطیلی مدارس و ادارات را نیز در برخی روزها به همراه داشت.
یخبندان کرمان در روز جمعه
از سوی دیگر رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی کرمان با اشاره به ادامه بارندگی‌ها گفت: روز جمعه سرمای شدید و یخبندان استان را فرا می‌گیرد.
حمیده حبیبی افزود: از روز جمعه بارندگی متوقف می‌شود اما شاهد افت شدید دما و یخبندان در استان خواهیم بود که می‌تواند برای کشاورزان مشکل‌ساز باشد و موجب سرمازدگی محصولات بخصوص در جنوب استان شود.
جستجو
آرشیو تاریخی