فضای مجازی

 یاد روز
امروز 28 دی‌ماه سالروز تولد ارشد تهماسبی، موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار است. این هنرمند مقدمات موسیقی را نزد محمدرضا لطفی فراگرفت و در مرکزحفظ و اشاعه موسیقی ایران، در کلاس‌های لطفی و هوشنگ ظریف شرکت کرد و سال ۱۳۶۰ به عضویت گروه چاووش درآمد و در این گروه با حسین علیزاده، محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان همکاری داشت. از مهم‌ترین فعالیت‌های ارشد تهماسبی در سال‌های اخیر ایجاد مرکزی برای معرفی ساز تار به نام «جایگاه تار» بوده‌ است. در این مرکز سازهای قدیمی، وسایل شخصی استادان تارنواز، مضراب‌های تارنوازان قدیم و اسناد تاریخی موسیقی ایران موجود است.
حوالی جشنواره فیلم فجر
جشنواره فیلم فجر در حالی چهل‌ویکمین دوره خود را آغاز می‌کند که خبرنگاران در پردیس سینما ملت و میهمانان خارجی در برج میلاد در این رویداد مهم سینمایی حضور خواهند داشت. همچنین با توجه به برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در بخش ملی و بین‌الملل و طبق سنوات گذشته میهمانان خارجی و بخش بازار جشنواره در برج میلاد برپا است که ورود برای برخی از اهالی رسانه با هماهنگی روابط عمومی جشنواره میسر خواهد شد. با آغاز پیش‌فروش بلیت‌های سینماهای مردمی این دوره از جشنواره از هشتم بهمن‌ماه، مخاطبان می‌توانند براساس جدول‌بندی‌های صورت گرفته اقدام به تهیه بسته‌های مورد نظر خود کنند و به احتمال زیاد بلیت‌هایی که پیش‌فروش می‌شود فاقد نام فیلم‌ها خواهد بود و تنها زیرگروه، سینما و سانس نمایش فیلم‌ها روی آنها قید شده است. از نکات دیگر اینکه در این دوره از جشنواره جدول اکران فیلم‌های بخش‌های اصلی در سالن اصحاب رسانه هم بدون برگزاری آیین قرعه‌کشی نهایی می‌شود و برهمین مبنا ترکیب و زمان‌بندی اکران فیلم‌ها در سینماهای مردمی نیز تا زمان پیش‌فروش بلیت‌ها معین نخواهد شد. مخاطبان علاقه‌مند به تماشای فیلم‌ها براساس بسته‌های اعلامی اقدام به تهیه بلیت خواهند کرد اما به احتمال زیاد از ترتیب تماشای فیلم‌ها تا روز آغاز رسمی جشنواره بی‌اطلاع خواهند بود.
تئاتر و صحنه
هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری فرهاد مختاری مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران از ۲۶ تا ۲۹ دی در استان یزد برگزار می‌شود. در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر ایثار، ناصر آقایی، شهرام زرگر و فرهاد قائمیان به‌عنوان اعضای هیأت داوران این بخش به ارزیابی ۱۳ اثر حاضر در بخش صحنه‌ای می‌پردازند. در بخش تئاتر خیابانی جشنواره نیز ۱۸ اثر حاضر در این بخش توسط حمید کاکاسلطانی، امیرحسین شفیعی و سعید نجفیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
نما و رسانه
شبکه کودک، ۱۷ عنوان برنامه جدید تولیدی و همچنین ۷ عنوان برنامه جدید تأمینی را در موضوعات و قالب‌های متنوع در کنداکتور زمستانی خود قرار داد. برنامه‌هایی همچون «بزن بریم»، «هدهد سفید»، «شگفت‌انگیزان»، «مهد پویا»، «ماجراهای طاها»، «ماجراهای نیک» و «قطارهای تندرو» و همچنین انیمیشن جدید «ماجراجویی‌های اوتیس» که در شبکه‌های مختلف نهال، پویا و همچنین شبکه‌های استانی، میزبان خانه‌های کودکان و نوجوانان است.
انیمیشن بلند سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری از محصولات مرکز انیمیشن سوره و فیلم سینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی، راهی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کیدز فرست» امریکا شدند. نوزدهمین دوره این جشنواره از ۲۱ تا ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳ برابر با یک تا هشت بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ در شهر نیومکزیکو امریکا برگزار می‌شود.
محمد نجیبی، تهیه‌کننده فیلم «شوماه» که به کارگردانی مژگان بیات ساخته شده است، اعلام کرد آهنگسازی این فیلم توسط سروش انتظامی (پسر مجید انتظامی) به پایان رسیده و فیلم در مراحل نهایی فنی است. فاطمه معتمدآریا، پژمان بازغی و روزبه بازیگران این فیلم هستند.
نغمه و نوا
تالار وحدت دوشنبه شب (۲۶ دی) میزبان کنسرت موسیقی امید جهان یکی از خوانندگان موسیقی پاپ بود. این برنامه نخستین رویدادی بود که پس ازحدود پنج ماه تعطیلی کنسرت‌های موسیقی به‌ دلیل ایام سوگواری و ناآرامی اخیر در کشور برگزار شد.
علی‌اکبر اسطلخی موسیقیدان پیشکسوت که اهالی موسیقی او را با نام بتهوون ایران می‌شناختند در ۸۸ سالگی و پس از طی یک دوره بیماری درگذشت. این هنرمند با ناصر مسعودی، فانی، نادر گلچین و فریدون پوررضا به‌عنوان آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده همکاری داشته است.
دو آلبوم «شیخ امیری» و «طرزرستم» در قالب اجرای مقام‌های باستانی تنبورحوزه گوران به روایت مرحوم استاد یدالله تیموری و به تهیه‌کنندگی کامران همت‌پور در دسترس شنوندگان قرار گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی