اخبــــــار

تصویب پیوست‌های اجرایی نمایشگاه کتاب به عنوان مصوبه دولت
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای سیاستگذاری سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: خوشبختانه دوره گذشته نمایشگاه کتاب تهران علی‌رغم فرصت محدود و شرایطی که به واسطه ویروس کرونا پدید آمده بود در بهترین حالت ممکن برگزار شد و بر همین اساس توقعات نسبت به برپایی باشکوه‌تر دوره جدید نمایشگاه بیشتر شده است.
ایجاد این دبیرخانه، اقدام مهم و مناسبی به‌شمار می‌رود و این دبیرخانه می‌بایست با احصا تمامی نقاط قوت و ضعف دوره گذشته، دستور جلسات متعددی را برای بررسی به شورای سیاستگذاری نمایشگاه ارجاع دهد تا این شورا با اشراف کامل نسبت به تمامی نکات احصا شده، تصمیمات و سیاستگذاری مناسبی را اتخاذ کند.
محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب هویت مهمی را برای حوزه کتاب خلق کرده، گفت: از آنجا که برپایی باشکوه نمایشگاه در ایجاد نشاط فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش تأثیرگذاری دارد، می‌بایست با تقویت زیرساخت‌ها و تشکیل کمیته‌ای ویژه برای مدیریت مسائل مختلف نمایشگاه به آیین‌نامه‌هایی دست پیدا کنیم و به‌صورت شفاف آیین‌نامه‌ها و ضوابط برای ناشران و مخاطبان اطلاع‌رسانی شود تا از آسیب مسائل حاشیه‌ای به نمایشگاه جلوگیری شود.
برپایی هرچه باشکوه‌تر نمایشگاه کتاب به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه از اهمیت خاصی برای وزارت فرهنگ دولت مردمی برخوردار است بر همین اساس می‌بایست نسبت به احصا و آماده‌سازی برش اجرایی نهادها و دستگاه‌های مختلف در همراهی با برپایی نمایشگاه اقدام شود و به‌صورت شفاف مشخص شود که هر نهاد و دستگاه در راستای برپایی بهتر نمایشگاه چه نوع همکاری یا همراهی می‌تواند داشته باشد. با ارائه پیوست اجرایی وظایف دستگاه‌ها و نهادها در نمایشگاه کتاب می‌توان این پیوست‌ها را در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رساند تا برخی از این موارد به‌عنوان مصوبه دولت به‌صورت قانونی پیگیری و اجرایی شود.
گذر تغییر ریل حوزه سینما از مسیر بنیاد سینمایی
محمدمهدی اسماعیلی همچنین در جلسه هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اقدامات و حمایت‌های دولت مردمی در حوزه سینما گفت: «سیاستگذاری واحد در هزینه‌کرد بودجه‌های دستگاه‌های مختلف در حوزه فرهنگ در پی تصویب آیین‌نامه‌ بند ز تبصره ۹ لایحه بودجه یکی از اتفاقات مهم ستاد فرهنگی دولت محسوب می‌شود که امیدواریم از این طریق بتوان حمایت‌های بیشتری از حوزه فرهنگ بویژه سینما انجام داد.»
او در ادامه در خصوص جزئیات این آیین‌نامه گفت: «براساس بند ز تبصره ۹ قانون بودجه، دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند تا ۲ درصد از بودجه هزینه‌ای خود را در راستای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری و صنایع دستی هزینه کنند.»
اسماعیلی با اشاره شعار اصلی وزارت فرهنگ درباره تغییر ریل حوزه فرهنگ به سوی ارزش‌های انقلاب اسلامی گفت: «بخش مهم تغییر ریل حوزه سینما از مسیر بنیاد سینمایی فارابی می‌گذرد. بنیاد فارابی در مسیر ایجاد تحول بنیادین در سینمای ملی، گام‌های بلندی برداشته است و وفاق، امیدآفرینی، نشاط و تبیین پیشرفت‌های ایران اسلامی، شاخص‌های اصلی تولید و حمایت در فارابی است.»/ روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گردهمایی بزرگ عاشقلار آذربایجان شرقی
سی و ششمین گردهمایی موسیقی و ادبیات عاشیقلار(عاشیقی) استان آذربایجان شرقی با حضور هنرمندان عاشیقی سراسر استان آذربایجان شرقی، منطقه ارسباران و برخی شهرهای استان اردبیل با اجرای برنامه‌های مختلف در شهرستان اهر برگزار شد. این برنامه موسیقایی به فعالیت، فرهنگ موسیقایی و حفظ و اشاعه نغمات و شیوه نوازندگی و قرائت موسیقایی بویژه به‌صورت سینه به سینه و شفاهی و تداوم این هنر و سنت به نسل‌های بعدی می‌پردازد.
در این برنامه از پیشکسوتان هنر عاشیقی استاد «ولی‌اله عبدی» و استاد «محمد محمدی مزرعه» تجلیل و نشان درجه یک هنری برای اولین بار در منطقه ارسباران با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، نماینده مردم شهرستان‌های اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، فرماندار اهر و جمعی از مسئولان و هنرمندان به استاد عاشیق ولی اله عبدی اهدا شد./ فارس

پویش «شهاب دین» برای اهالی کتاب
پویش کتابخوانی ملی با محوریت کتاب «شهاب دین» داستان زندگی و خاطراتی از آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی برگزار می‌شود. «شهاب دین» زندگینامه‌ای داستانی بر اساس زندگی آیت‌الله شهاب‌الدین مرعشی نجفی است که نویسنده تلاش کرده به لحظه زندگی و موقعیت‌هایی که این مرجع تقلید در آن قرار گرفته، نزدیک شود و این پویش در راستای ارج نهادن به شخصیت روحانیت در سطح ملی برگزار می‌شود.
«شهاب دین» به‌ قلم زهرا باقری در ۲۱۶ صفحه و از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده‌ و این داستان از آخرین لحظه‌های زندگی آیت‌الله مرعشی نجفی آغاز می‌شود و سپس بعد از فوت، روح او نظاره‌گر و روایتگر لحظه‌ به‌ لحظه زندگی است. این پویش که از جوایز نقدی و غیرنقدی تا سقف ۱۰ میلیون تومان برخوردار است، تا پایان سال ۱۴۰۱ ادامه دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگی، هنری شهرداری قم و نشر هاجر از همراهان این پویش هستند./ ایرنا

جستجو
آرشیو تاریخی