برخی منابع خبر دادند عربستان شروط انصارالله را پذیرفته است

بن سلمان در جست و جوی راه خروج از یمن

شقایق بردبار/ در پی اعلام آماده باش انصارالله یمن به نیروهای خود و تظاهرات سراسری عصر جمعه در این کشور که به‌دنبال بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برای تمدید آتش بس در این کشور به وقوع پیوست، برخی منابع خبر دادند، عربستان با درخواست‌های چهارگانه دولت صنعا موافقت کرده است.
به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، برخی منابع در دولت نجات ملی یمن خبر داده‌اند، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به طرف‌های یمنی اعلام کرده ، حاضر است یمن را به مقاماتی که در صنعا هستند، بسپارد و نیروهای عربستانی را از این کشور خارج کند ولی در مقابل از آنها می‌خواهد به ریاض تضمین‌های امنیتی شامل عدم عملیات و حمله علیه عربستان بدهند. بنا بر این گزارش عربستان در حالی مقابل انصارالله یمن عقب نشینی نسبی کرده است که پیشتر دولت نجات ملی تأکید کرده بود، این جناح تا زمانی که 4 مطالبه‌اش برآورده نشود، حاضر به موافقت با هیچ چیزی نخواهد بود. 4‌بندی که دولت نجات ملی خواهان آنها شده، پایان محاصره یمن، پایان مداخله‌جویی در امور داخلی یمن، پرداخت غرامت به صنعا بابت سال‌های جنگ و خروج عربستان از این کشور هستند که بنا بر این گزارش، عربستان مدعی شده، این بندها را در ازای تضمین‌های امنیتی می‌پذیرد.
این گزارش در حالی منتشر شد که پیش از آن انصارالله یمن به‌دنبال بی‌نتیجه ماندن مذکرات برای تمدید آتش بس و رفع محاصره یمن به نیروهای خود اعلام آماده باش کرده و خبر داده بود، این نیروها برای بسیجی همه جانبه در همه جبهه‌های نبرد آماده خواهند شد. انصارالله در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شد، اعلام کرد: «آتش بس‌هایی که انجام شد و مذاکرات پس از آنها ثابت کرد، ائتلاف متجاوز عربستان اهمیتی به دردها و رنج‌های یمنی‌ها نمی‌دهد و حاضر به پرداخت حقوق کارکنان یمنی نیست.» انصارالله سپس در بیانیه خود تصریح کرد: «از همین رو خواهان بسیج همه جانبه و آماده باش برای حرکت به سمت جبهه‌ها تا زمان پیروزی نهایی هستیم.»
انصارالله یمن در حالی این بیانیه را صادر کرده است که ناظران مسائل یمن معتقدند، اگر عربستان به روند بی‌توجهی به خواسته‌های برحق یمنی‌ها ادامه دهد، با توجه به بیانیه صادر شده، باید در انتظار تنش‌های بیشتری در تمامی مناطق سوق‌الجیشی در اطراف یمن از دریای سرخ گرفته تا باب المندب بود. ضمن اینکه احتمال اینکه دیگر بار آرامکو و مناطق حساس امارات هدف قرار گرفته شوند، زیاد خواهد بود.
راهپیمایی سراسری یمنی‌ها
بیانیه هشدار‌آمیز انصارالله همچنین در حالی صادر شد که به نظر می‌رسد، صبوری مردم یمن مقابل تداوم محاصره و آتشبار نیروهای متجاوز نیز به پایان رسیده است و آنان نیز خواهان آن هستند که عربستان هرچه زودتر به محاصره کشور آنها پایان دهد. شهروندان یمنی عصر جمعه به همین منظور راهپیمایی گسترده‌ای در استان‌های مختلف این کشور برگزار کردند. به گزارش المیادین، معترضان یمنی در این راهپیمایی که با عنوان «محاصره جنگ است» برگزار شد، اقدام عربستان در گرسنگی دادن به مردم یمن و محاصره آنها را تنها یکی از جنبه‌های جنایتکارانه جنگ عربستان علیه یمن دانستند و تأکید کردند، این جنایات در حالی صورت می‌گیرد که طبق قوانین بین‌المللی محاصره در رده نسل کشی طبقه‌بندی شده است.
تأکید شهروندان یمنی بر جنایتکارانه 
بودن ادامه محاصره یمن در حالی است که برخی رسانه‌های امریکایی نیز درباره ادامه محاصره یمن هشدار داده و از عربستان بابت ادامه این وضعیت انتقاد کرده‌اند. در همین ارتباط شورای آتلانتیک امریکا در مقاله‌ای به سیاست‌های چند وجهی عربستان و امارات در قبال مردم یمن پرداخت و نوشت: «عربستان و امارات که در ابتدای جنگ یمن به نظر می‌رسید، اتفاق نظر دارند، به مرور زمان این یکپارچگی را از دست دادند و دچار اختلافاتی شدند که حاصل آن تضعیف آنها در مذاکرات با یمنی‌ها شد. اکنون نیز اختلاف نظر بین آنها باعث شده است، شکافی میان دو گروه تحت حمایت این دو کشور در عربستان به وجود بیاید و در نتیجه نیروهای شورای انتقالی جنوب و شورای ریاستی یمن بارها با یکدیگر درگیر شده‌اند.»
جستجو
آرشیو تاریخی