مرغ گرم به کیلویی ۴۹ هزار تومان رسید

مرغ 14 هزار تومان ارزان‌تر از نرخ مصوب

گروه اقتصادی/ مرغ گرم عمده در روز گذشته در میدان میوه و تره‌بار بهمن تهران به قیمت ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان عرضه شده است و بدون تفاوت چندان با هفته پیش عرضه می‌شود و همچنان 13 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب 63 هزار تومانی است.
قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار سطح شهر هم با قیمت 49 هزار و 900 تومان به فروش می‌رسد درحالی که قیمت خرده فروشی مرغ در این میدان بین ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان عرضه می‌‌شود. در میادین میوه و تره‌بار سطح شهر تهران هم هر کیلوگرم مرغ ۵۲ هزار و ۷۰۰ تومان به مشتریان داده می‌‌شود که حدود ۱۷ درصد از نرخ مصوب دولتی کمتر است. بر اساس گزارش‌های میدانی در مراکز خرده‌فروشی قیمت مرغ گرم در روزهای گذشته در هر کیلو به حدود 54 تا 55 هزار تومان رسیده که باز هم کمتر از نرخ مصوب دولتی است.
طبق اعلام سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران در روز 12 دی ماه سال جاری، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه در میادین میوه و تره‌بار 2 هزار تومان کاهش داشت و با کاهش قیمت گوشت مرغ در میادین طی روزهای اخیر، قیمت گوشت مرغ گرم در میادین به 51 هزار و 900 تومان رسیده است. بعد از مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها قیمت مصوب مرغ 59 هزار و 800 تومان اعلام شد اما با درخواست تولیدکنندگان دولت متعهد شد تا در ماه‌های آتی نرخ مصوب مرغ را افزایش دهد. در آبان ماه سال جاری بود که محسن شیراوند معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش نرخ مصوب قیمت مرغ خبر داده و اعلام کرده بود: «قیمت مصوب مرغ از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان افزایش یافت.» وی دلیل افزایش قیمت مرغ را افزایش هزینه‌های تولید مطرح کرده و اظهار امیدواری کرده بود که با این تصمیم به استمرار تولید کمک شود. وی اعلام کرده بود: «افزایش نرخ مصوب مرغ بنا به درخواست‌های متعدد مرغداران مبنی بر افزایش هزینه‌های تولید آنها گرفته شده است.»
در حالی که حدود 9 ماه از اجرای طرح عظیم اصلاح یارانه‌ها بخصوص در بخش طیور می‌‌گذرد، در ابتدا بزرگی این طرح نگرانی‌هایی را در مورد بالا رفتن نرخ کالاهای اساسی مانند مرغ ایجاد کرده بود و این طور اعلام می‌‌شد که با اصلاح یارانه‌ها، قیمت مرغ حتی به کیلویی 100 هزار تومان هم خواهد رسید ولی ماه‌هاست که قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب 63 هزار تومانی در حال عرضه است.  امسال در بخش‌های مختلف کشاورزی و طیور با مازاد تولید رو‌به‌رو بودیم که یکی از دلایل اصلی آن در بخش طیور به افزایش جوجه‌ریزی باز می‌‌گردد. در چند ماه اخیر طی برنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی دنبال کرد از مردم خواسته شد تا برای تنظیم بازار بخشی از مرغ‌های موجود بیش از نیاز هفتگی خانوارها خریداری و دپو شود.
کاهش جوجه‌ریزی به 110 میلیون قطعه
به گفته محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی جوجه یک‌روزه کشور، مصرف گوشت مرغ در کشور کاهش پیدا کرده و با وجود قیمت پایین مرغ خرید در بازار ۳۰ درصد افت داشته است. به همین منظور نیز برای برون‌رفت از شرایط بحرانی فعلی، با تشکیل جلسه‌ای در کارگروه برنامه‌ریزی تولید در وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد تولید به ۱۱۰ میلیون جوجه کاهش پیدا کند که در همین راستا این تعداد تخم مرغ‌ از گردونه تولید خارج شدند. به همین منظور نیز ۱۵ میلیون تخم مرغ نطفه‌دار که برای جوجه‌ریزی در نظر گرفته شده بود برای تعدیل مازاد از گردونه تولید خارج شده و به مصارف دیگر رسید.
از سوی دیگر دولت با اختصاص تسهیلات ۱۰ ‌درصدی به اتحادیه‌ها به ازای خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان در شرایط فعلی به دنبال حمایت از آنان است. بر این اساس اتحادیه مرغداران متعهد شده است که مازاد مرغ در بازار را خریداری کند و تمام امکانات و سردخانه‌های پشتیبانی امور دام کشور نیز در اختیار اتحادیه‌ها قرار گرفته است. وزارت جهاد کشاورزی هم متعهد شده تسهیلات ۱۰ درصدی را با احتساب هر ۵ یا ۶ هزار تن، ۳۰۰ میلیارد تومان در اختیار اتحادیه‌ها قرار دهد و به این واسطه هم از تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان حمایت کند.
جستجو
آرشیو تاریخی