صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱

مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا لغو شد

باد نیاید هوا آلوده می ماند

گروه اجتماعی/ با اینکه در روزهای آخر هفته گذشته بارش برف تهران را سپیدپوش کرد و همه در انتظار تنفس در هوای پاک بودند اما همچنان هوای تهران برای همه گروه ها در روز جمعه ناسالم باقی ماند تا دوباره این واقعیت تلخ مورد تأکید قرار بگیرد که گویی به جز وزش باد مؤثر راهی برای هوای پاک تهران وجود ندارد و بارش برف و باران هم کمک چندانی نمی‌کند.
شاخص کیفیت هوای پایتخت در عصرگاه 15 دی‌ماه و پس از برف صبحگاهی تغییر چندانی نکرد. تا ساعت ۶ بعد از ظهر کیفیت هوای پایتخت با آلاینده شاخص «ذرات‌ معلق کمتر از ۲،۵ میکرون» بر روی عدد ۱۴۰ قرار داشت و کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بود.
به گفته کارشناسان حتی بارش باران در شرایط آلودگی هوا به دلیل ترکیب باران با عناصر شیمیایی موجود در هوا بر کاهش آلودگی هوا مؤثر نخواهد بود چراکه باران تبدیل به باران اسیدی می‌شود.
به گفته محسن روشنی مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، معمولاً وزش باد با سرعت حداقل چهار یا پنج متر بر ثانیه می‌تواند «کیفیت هوا» را افزایش دهد اما بارش باران اگر با تهویه مناسب همراه نشود، نمی‌تواند به بهتر شدن کیفیت هوا کمک کند. 
روز گذشته نیز رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر شاخص کیفیت هوا در تهران ناسالم برای تمام گروه‌ها است، گفت: جلسه اضطرار آلودگی هوا، با پیش‌بینی سازمان هواشناسی و در صورتی که وضعیت جوی به دلیل افزایش غلظت هوا پایدار بماند، تشکیل خواهد شد.
دکتر عباس شاهسونی به ایسنا گفت: باتوجه به گزارش‌های ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا، در حال حاضر شاخص کیفیت هوا در تهران بالاتر از ۱۵۰ و ناسالم برای تمام گروه‌ها است.
این در حالی است که تا لحظه تنظیم این خبر پیش‌بینی شده شاخص کیفیت هوا به مرور در شرایط سالم قرار می‌گیرد و برای همین عابد ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران عصر روز گذشته اعلام کرد فعالیت مدارس و دانشگاه‌های تهران از شنبه حضوری است.
عابد ملکی بیان کرد: با توجه به بهبود شاخص هوای تهران و پیش‌بینی‌ها برای قرارگیری شاخص کیفیت هوا در شرایط سالم تا پایان امروز، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تا پایان جمعه جلسه‌ای نخواهد داشت و لذا فعالیت دانشگاه‌ها، مدارس و ادارات سطح استان تهران از شنبه ۱۷ دی ماه به‌صورت حضوری خواهد بود.
وی گفت: همچنین کلیه مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا که در روزهای گذشته برقرار بود برای امروز اجرا نخواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی