صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱

گاز خوش نشین‌های پر مصرف قطع شد

مصرف 24 ساعته گاز برای ویلاهای خالی

زهره افشار 
خبرنگار

برف و باران چند روز اخیر و کاهش شدید دما در بسیاری از استان‌ها باعث شده مصرف گاز در بسیاری از استان‌ها از جمله مازندران، زنجان، اردبیل، گیلان، آذربایجان‌غربی، ایلام و... به اوج برسد. در برخی استان‌ها از جمله مازندران به‌عنوان آخرین استان در خط لوله کشوری گاز، مصرف گاز رکوردهای قبلی خود را شکسته است.
در این چند روزه نیز با افزایش آلودگی کلانشهر تهران و دورکاری بخشی از کارمندان، پایتخت‌نشینان ویلادار مازندران به سوی این استان روانه شدند تا مصرف گاز باز هم رکورد بزند. به گفته مدیرعامل شرکت گاز مازندران مصرف گاز در 24 ساعته 14 تا 15 دی‌ماه جاری از مرز 36 میلیون مترمکعب گذشته است. البته این نخستین بار در سال‌جاری نیست که مصرف گاز در مازندران از میانگین مصرف گاز در روز‌های سرد این استان که در حد 30 میلیون مترمکعب است، می‌گذرد.
«قاسم مایلی رستمی» مدیرعامل شرکت گاز مازندران در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: علاوه بر تابستان که میزبان هموطنان تهرانی هستیم در روز‌های آلودگی پاییزی و زمستانی نیز با افزایش آلاینده‌ها در پایتخت افرادی که در مازندران ویلا دارند راهی استان ما می‌شوند. تعطیلات پایان هفته گذشته از زمان‌هایی بود که ویلاداران تهرانی راهی مازندران شدند به‌گونه‌ای که در 24 ساعته چهارشنبه تا پنجشنبه گذشته مصرف گاز از 36 میلیون مترمکعب فراتر رفت که عدد بالایی است. مایلی رستمی گفت: شبکه گاز استان مازندران با مصرف میانگین 24 ساعته 32 میلیون مترمکعب مشکل خاصی ندارد اما در برخی روزها مصرف گاز فراتر از این میزان می‌رود.
به‌عنوان مثال در تاریخ ۲۴ آذرماه گذشته به دلیل کاهش دمای هوا، به مصرف ۴۰ میلیون مترمکعب رسیدیم که مصرف گاز را به مرز هشدار رساند. مدیرعامل شرکت گاز مازندران خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی ویلاداران به هیچ عنوان مصرف بهینه‌ای در گاز ندارند و موجب هدر‌ر فت این سرمایه ملی می‌شوند و حتی در مواقعی که در استان حضور ندارند گاز ویلاهای خود را قطع نمی‌کنند که ما از این پس گاز اینگونه ویلاها را قطع می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از 150 هزار مشترک گاز ویلادار هستند، تصریح کرد: ما در اوایل آذرماه با تشکیل تیم‌های کارشناسی اقدام به رصد مصرف بهینه گاز در ویلاها کردیم که پس از سرکشی این تیم‌ها به ویلاها مشخص شد که بیش از 6 هزار ویلا خالی از سکنه است. در همین حال متأسفانه بسیاری از ویلاداران حتی در حالی که فقط یک یا حداکثر ۲ روز در هفته یا بعضی‌ها در پایان هر ماه در ویلا حضور پیدا می‌کنند لوازم گازی خود را خاموش نکرده بودند، لذا گاز این ویلاها به منظور صرفه‌جویی در مصرف و پایداری جریان گاز و از سوی دیگر فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه قطع شد.
وی تأکید کرد: یکی از چالش‌های جدی استان مازندران وجود خانه‌های ویلایی خالی از سکنه است که بسیاری از آنها استخر و جکوزی نیز دارند و مصرف انرژی این واحد‌ها نیز بسیار بالا است. وی با اشاره به اینکه مازندران یک میلیون و 670 هزار مشترک خانگی دارد، افزود: 24 هزار خانوار از این تعداد که عمدتاً ویلادار هستند جزو بدمصرف‌ها هستند و حضور ویلاداران در مازندران موجب شده استان ما در رتبه چهارم تا پنجم مصرف گاز در میان استان‌های کشور قرار گیرد، از سوی دیگر رطوبت بالای هوا در مازندران منجر به افزایش مصرف گاز می‌شود.
وی گفت: ویلادارانی که گاز ویلاهایشان قطع شده باید به شرکت گاز مراجعه و تعهد بدهند و اطلاعات خود نظیر شماره تماس خود را تکمیل کنند و اگر برای بار دوم اقدام به مصرف گاز در مواقعی کنند که در ویلا نیستند، باید منتظر قطع مجدد گاز و دیگر اقدامات قانونی باشند.
جریان مصرف گاز در این استان شمالی همواره با فراگیری برف و باران و سرمای زیر صفر درجه در مناطق مختلف کشور تحت الشعاع قرار می‌گیرد، چراکه لوله گاز مازندران بیشترین فاصله را از منابع گازی کشور دارد به همین دلیل برقراری توازن در مصرف و تولید این انرژی ضروری است.
ضرورت پایش مصرف مشترکان حقوقی 
شرکت گاز استان مازندران در هفته‌های گذشته برای صرفه‌جویی در مصرف گاز اقدام به قطع گاز صنایع پرمصرف با هماهنگی آنها کرده بود تا از افت فشار گاز مصارف خانگی جلوگیری کند، اما افزایش مصرف گاز موجب نگرانی مسئولان شده است. مایلی رستمی گفت: به دنبال افزایش برودت هوا در چند روز گذشته شهر‌های آمل، بابل و گلوگاه با افت فشار گاز مواجه شدند که با کنترل مصرف گاز در ادارات مشکل سریعاً حل شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران به تداوم طرح پایش مصرف گاز دستگاه‌های اجرایی و اماکن دولتی و عمومی استان با هدف مدیریت انرژی و رعایت الگوی مصرف اشاره کرد و گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، سه هزار مشترک حقوقی شامل  سازمان‌های اداری و عمومی پایش شده‌اند.
مایلی رستمی بر ضرورت صرفه‌جویی مشترکین اداری در مصرف گاز تأکید و اظهار کرد: بررسی مصرف گاز اداره‌ها نشان می‌دهد مصرف گاز هر اداره تقریباً با مصرف گاز در 100 ویلا برابری می‌کند، لذا به منظور صرفه‌جویی و مدیریت انرژی، از مسئولان ادارات درخواست شده که وسایل گرمایشی را یک ساعت قبل از اتمام ساعت کاری و نیز در تعطیلات آخر هفته خاموش کنند.
متأسفانه در گشت‌های تیم‌ها مشخص شد برخی ادارات دمای رفاه ۱۸ تا ۲۲ درجه‌ای را رعایت نمی‌کنند و اقدام به قطع گاز پس از ساعت کاری نمی‌کنند که تذکرات لازم به آنها داده شده است. وی در خصوص پایداری جریان گاز در این فصل از سال تأکید کرد: با بسترسازی و تقویت زیرساخت‌های خطوط انتقال و شبکه‌های گازرسانی، روند تداوم خدمت‌رسانی به مردم استان از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و امیدواریم امسال و با اجرای تمهیدات لازم، هیچگونه قطعی گاز نداشته باشیم. مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران گفت: 99 درصد خانوار‌های شهری و 97 درصد خانوار‌های روستایی استان از نعمت گاز برخوردار هستند. به گفته وی، مازندران 2988 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار دارد که 2600 روستا گازرسانی شده‌اند و حدود 300 روستای دیگر تا پایان سال 1403 به شبکه گاز خواهند پیوست.
جستجو
آرشیو تاریخی