صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱

آیت‌الله رئیسی پنجشنبه گذشته به بهارستان و نسیم‌شهر سفر کرد یکی از برنامه های رئیس جمهور حضور سرزده در جمع کامیون داران بود

پای درد دل مردم

گروه سیاسی/ رفع محرومیت از چهره شهرستان‌های استان تهران را می‌توان یکی از اهداف دولت سیزدهم برشمرد؛ شهرستان‌هایی که به تأکید رئیس جمهور، نه تنها باری بر دوش تهران نیستند، بلکه همواره بار تهران را بر دوش دارند. برهمین اساس است که آیت‌الله رئیسی، در کنار سفرهای استانی به اقصی نقاط کشور، سفر و بازدید میدانی از شهرستان‌های استان تهران را نیز در دستور کار خود قرار داده است. در همین چهارچوب، پنجشنبه گذشته شهرستان بهارستان و نسیم شهر در این منطقه، میزبان رئیس جمهور و هیأت همراه بود. اسلامشهر، پاکدشت، ورامین، رباط کریم و پردیس، از دیگر نقاط استان تهران بودند که پیش از این آیت‌الله رئیسی به آنها سفر کرده بود. در سفر و بازدید پنجشنبه گذشته رئیس جمهور به شهرستان بهارستان، رفع چالش‌ها و تأمین نیازهای منطقه، از جمله نیازهای درمانی و بهداشتی، راه و حمل و نقل، آموزشی و ورزشی این منطقه در دستور کار قرار گرفت.
بازدید از پروژه بیمارستانی نسیم‌شهر
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در آغاز سفر به نسیم‌شهر، از پلی‌‌کلینیک در حال ساخت پروژه بیمارستانی حضرت ابوالفضل(ع) این شهر بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات روند احداث و الزامات تکمیل این پروژه مطلع شد. عملیات ساخت این پلی‌کلینیک از سال ۹۷ آغاز شده و در حدود سه سال گذشته متوقف مانده بود.
رئیس جمهور در این بازدید از مسئولان وزارت بهداشت خواست تا با توجه به محرومیت منطقه و فقدان امکانات درمانی کافی، تلاش کنند کلینیک این بیمارستان طی یکسال آینده به بهره‌برداری رسیده و همچنین ظرفیت مرکز درمانی تأمین اجتماعی این شهر نیز تا یکسال آینده به اندازه ۵۰ تخت افزایش یابد. احداث بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) نسیم‌شهر با ظرفیت ۳۵۰ تخت‌خواب نیز قرار است تا پایان سال ۱۴۰۵ به پایان رسیده و این واحد درمانی به بهره‌برداری برسد.
بررسی راه‌‌های رفع نیازهای بهارستان در شورای اداری
آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای اداری شهرستان بهارستان، با بیان اینکه مشکلات منطقه از سوی مسئولان در دولت و شهرستان به شکل دقیق شناسایی و احصا و راهکارهای رفع آنها نیز مشخص شده است، از مسئولان شهرستان بهارستان خواست با همتی مضاعف به‌دنبال تأمین منابع و اعتبارات لازم و اجرای این راهکارها باشند تا مشکلات و مسائل مردم شریف این منطقه هر چه سریع‌تر برطرف شود.
رئیس جمهور در عین حال، مردم معتقد و انقلابی شهرستان بهارستان را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه این منطقه و سرمایه‌ای گرانقدر برای استان تهران و کل کشور توصیف کرد و افزود: درست است که بهارستان به لحاظ امکانات و برخورداری‌های شهری کمبودهایی دارد، اما از لحاظ حضور مردمی انقلابی، ولایتمدار و عاشق اباعبدالله الحسین(ع)، منطقه‌ای برخوردار به حساب می‌آید.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مردم ایران اسلامی به لطف برخورداری از روحیه مذهبی و اعتقادات قوی همواره در مسائل فرهنگی پیش‌قدم هستند، اضافه کرد: اما دولت نیز در این عرصه وظایفی دارد که باید به آنها عمل کند و با تأمین زیرساخت‌های لازم مثل ساخت مدارس و مراکز آموزشی، فرهنگی و ورزشی زمینه صیانت از جوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را فراهم کند.
خدمت به اهالی بهارستان افتخار دولت است
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مناطقی مثل بهارستان که در جوار شهر بزرگی مثل تهران قرار گرفته‌اند، در کنار مواهب نزدیکی به پایتخت، معمولاً با مشکلاتی از این ناحیه نیز مواجه هستند که باید تلاش کنیم این مشکلات کاهش یابد. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: خدمت به اهالی بهارستان برای دولت افتخار است، چرا که مردمی پایبند به مبانی فرهنگی و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند و گواه این پایبندی نیز بیش از هزار شهید عالیقدر این منطقه و جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدای ساکن در این منطقه هستند که برای ما در خدمت به منطقه مسئولیت مضاعفی ایجاد می‌کند.
ضرورت همت مسئولان برای رفع کمبودهای بهارستان
رئیس جمهور با اشاره به اینکه محرومیت‌های منطقه بهارستان نسبت به دیگر مناطق استان تهران بیشتر است، گفت: رفع این کمبودها نیازمند همت فوق‌العاده مدیران دولت است و از همه همکارانم در دولت و استان تهران می‌خواهم که رفع مشکلات مردم بهارستان را از اولویت‌های خودشان بدانند. آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به مطالب مطرح شده در این جلسه درباره مشکلات موقوفات شهرستان افزود: مشکلات موقوفات شهرستان با حضور مسئولان اوقاف و پیگیری معاون اجرایی رئیس جمهور پیگیری شود تا هر چه سریع‌تر این مسائل برطرف شده و مردم و منطقه از فواید این موقوفات بهره‌مند شوند. رئیس جمهور تراکم جمعیتی شهرستان بهارستان را با‌وجود ایجاد برخی مشکلات با توجه به کمبود امکانات، ظرفیتی برای بهارستان و استان تهران توصیف و تصریح کرد: مردم شهرستان بهارستان مردم فعالی هستند که در زمینه‌های اقتصادی مختلف فعالیت‌های خوبی دارند و اگر از آنان حمایت شود، کارآفرینان و فعالان اقتصادی منطقه می‌توانند حتی از مناطق دیگر استان و کشور نیز نیروی کار جذب کنند. رئیس جمهور تأکید کرد: در این سفر رفع مشکلات بهارستان را به‌عنوان گام اول پیگیری خواهیم کرد تا در گام بعدی با بهره گرفتن از ظرفیت‌های متنوع بهارستان، این شهرستان با سرعت در مسیر پیشرفت حرکت کند.
برخورد عبرت‌آمیز با روابط اداری ناسالم
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت نظارت برای پیشگیری از شکل گرفتن روابط اداری ناسالم و فساد در نظام اداری تأکید و تصریح کرد: فساد و روابط ناسالم اداری، نظام اداری کشور را در نظر مردم ناکارآمد جلوه می‌دهد. بنده همواره به مسئولان تأکید کرده‌ام که با فساد اداری در وهله اول با تذکر و در وهله بعد به شکل عبرت‌آموز برخورد کنند تا سلامت اداری مخدوش نشود. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی گفته‌ام و بار دیگر می‌گویم که افراد فاقد روحیه تحولی را از مسیر ایجاد تحول و خدمت‌رسانی به مردم کنار بگذارند تا فرصت خدمت برای نیروهای تحول‌خواه و باانگیزه فراهم شود. آیت‌الله رئیسی همچنین در واکنش به مسأله کمبود فضاهای اداری برای اداره‌های تازه تأسیس در شهرستان بهارستان گفت: سازمان امور اداری طرحی را به شکل آزمایشی و با موفقیت اجرا کرده که بر اساس آن در مناطق تازه تأسیس یک مجتمع اداری واحد ایجاد می‌شود تا بتواند به شکل متمرکز و چابک، با حداقل هزینه و بالاترین بهره‌وری، خدمات اداری را به مردم ارائه کند.
دیدار با خانواده شهید مدافع امنیت امیر کمندی
رئیس جمهور در جریان این سفر، با خانواده شهید مدافع امنیت سرگرد پاسدار «امیر کمندی» که شامگاه چهارم آبان در جریان مقابله با آشوبگران به شهادت رسید، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. آیت‌الله رئیسی، صبر خانواده شهدا بر مصیبت از دست دادن عزیزان خود را ستودنی و بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: ملت ایران نشان داده که قدردان ایثار و از خودگذشتگی شهدا و خانواده‌های معظم و معزز شهداست. وی همچنین خنثی شدن توطئه اخیر دشمنان علیه انقلاب و نظام اسلامی را حاصل رشادت‌ها، فداکاری‌ها و ایثار مدافعان و شهدای امنیت دانست.
 بازدید آیت‌الله رئیسی از پایانه باربری بهارستان
آیت‌الله رئیسی در آخرین بخش از برنامه‌های سفر نیم‌روزه خود به شهرستان بهارستان، به پایانه باربری این شهرستان رفت و در جمع رانندگان، کامیونداران و متصدیان شرکت‌های باربری این پایانه حضور یافت و به شکل مستقیم و بی‌واسطه از مطالبات، درخواست‌ها و مسائل آنان مطلع شد.
بهارستان بار تهران را به دوش کشیده است
رئیس‌جمهور در بخش پایانی سفر، در دیدار عمومی با مردم شهرستان بهارستان، با بیان اینکه باید از سرمایه عظیم مردم این منطقه یعنی ایمان به خدا، دلدادگی به اهل بیت(ع)، انقلابی بودن و پای انقلاب و ارزش‌ها ایستادن صیانت و به رشد آن کمک کرد، افزود: متولیان امور فرهنگی و کسانی که در کسوت و جایگاه حفظ فرهنگ هستند باید بدانند این سرمایه، سرمایه بزرگی است که از مردم در مقابل همه آسیب‌ها حفاظت می‌کند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه بهارستان با تراکم بالای جمعیتی نه‌تنها باری بر دوش تهران نشده، بلکه بعضاً بار تهران را هم بر دوش کشیده است، اظهار کرد: اینجا مردان و زنانی داریم که در عرصه‌های مختلف مشغول کارهای تولیدی هستند و افتخاری برای منطقه به حساب می‌آیند؛ کار و فعالیت و تولید از ویژگی‌های بهارستان است و نه تنها اهالی بهارستان بلکه مردم تهران و شهرهای دیگر از مواهب این تولید بهره‌مند می‌شوند.
اشاره رئیسی به پروژه‌ای که باید 7 سال قبل ساخته می‌شد
رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم حمایت و مساعدت دولت برای توسعه فعالیت‌ها و صنایع فعال در بهارستان با هدف گسترش و افزایش فرصت‌های شغلی تصریح کرد: متأسفانه خدمات شهری در بهارستان به میزان تراکم جمعیتی این منطقه توسعه نیافته است. امروز در بدو ورود از یک پروژه بیمارستانی بازدید کردیم که باید حدود ۷ سال قبل ساخته می‌شد، اما همچنان مردم چشم‌‌انتظار احداث آن هستند. در این بازدید مقرر شد کار ساخت این مرکز با سرعت دنبال شود تا پاسخگوی نیازهای درمانی مردم منطقه باشد.
ساخت 10 مدرسه و چند سالن ورزشی در بهارستان
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به کمبود مراکز آموزشی در شهرستان بهارستان گفت: در جلسه شورای اداری مقرر شد به سرعت اقدامات لازم برای ساخت ۱۰ مدرسه با ظرفیت ۱۵۰ کلاس درس برای منطقه انجام شود تا از تراکم تعداد دانش‌آموز در کلاس‌ها کاسته شده و شرایط مطلوب‌تر آموزشی فراهم شود.
وی نکته مهم دیگر را توجه به سلامت جسم و روان جامعه بویژه جوانان دانست و اظهار کرد: در جلسه شورای اداری همچنین مقرر شد تعدادی سالن ورزشی برای فعالیت‌های ورزشی در این شهرستان احداث شود. رئیس‌جمهور اجرا و پیگیری طرح‌های مختلف در حوزه‌های کشاورزی، تولیدی، راه‌های ارتباطی، کمربندی و دیگر نیازهای بهارستان را از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در شورای اداری شهرستان عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح‌ها باید با سرعت دنبال شود تا وقتی دوباره به شهرستان سفر کردیم شاهد باشیم که نیازمندی‌های اولیه مردم با همت دولت و مشارکت خود مردم منطقه به سامان رسیده است.
پاسخ رئیس‌جمهور به مطالبات مردم
آیت‌الله رئیسی با اشاره به برخی دست‌نوشته‌هایی که مردم حاضر در سالن در دست گرفته بودند، گفت: همکاران بنده بعد از پایان سخنرانی حتماً درخواست‌ها و مطالبات شما را پیگیری خواهند کرد. اساساً سفر ما با هدف شنیده شدن دغدغه‌های شما مردم انجام می‌شود و الا می‌توان از همان مرکز هم با نامه‌نگاری کارها را پیگیری کرد، که البته بنده آن را کافی نمی‌دانم و معتقدم باید از نزدیک مشکلات مردم را ببینم و به همکارانم نیز تأکید کرده‌ام که این رویه را دنبال و مشکلات مردم را حل کنند تا مردم به شکل واقعی احساس کنند که کاری انجام شده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه قبل از سفر او به شهرستان، مشکلات این منطقه از سوی مسئولان شناسایی و جمع‌بندی شده است، تصریح کرد: امروز افتخار من و همکارانم در دولت نوکری و خدمت به مردم است و قبل از هر چیز بابت این افتخار خدا را شاکرم که فرصتی فراهم کرده است تا بتوانیم گره‌ای از مردم باز کنیم. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه به همکارانم توصیه کرده‌ام که از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از مشکلات مردم فروگذار نکنند، اضافه کرد: تمام همت همکاران ما بر این است که مسائل مردم بویژه در حوزه معیشت و اقتصاد و در رابطه با رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، بویژه در سالی که شعار آن ایجاد اشتغال است، رفع شود.
فعالیت دوباره بیش از 3 هزار واحد تولیدی
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه با تلاش دولت تاکنون بیش از ۳ هزار واحد تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل به چرخه فعالیت و تولید بازگشته‌اند، گفت: باور ما این است که ایران با رونق تولید و با مردان و زنانی که در عرصه تولید، کار و تلاش فعال هستند و حضور بموقع در صحنه‌ها دارند، قوی است.
آیت‌الله رئیسی افزود: تمام تلاش ما این است که ایران در زمینه کالاهای اساسی و تأمین مایحتاج سفره مردم به خارج از کشور وابسته نباشد. اگر چه کمبودهایی نیز در زمینه نزولات آسمانی داریم، اما ظرفیت‌های خوبی در زمینه تولید و تأمین کالاهای اساسی داریم و برنامه‌ریزی شده تا در این زمینه به استقلال دست یابیم.
در مبارزه با فساد، جیغ عده‌ای بلند می‌شود
رئیس‌جمهور با تأکید بر رویکرد فسادستیزی دولت مردمی گفت: برنامه دولت مبارزه قاطع با رانت‌خواری و فساد و قطع کردن دست مفسدان و رانت‌خواران از اقتصاد کشور است. به‌طور طبیعی مبارزه با فساد باعث بلند شدن جیغ عده‌ای می‌شود اما ما خودمان را برای شنیدن هر سخنی آماده کرده‌ایم. در عین حال به همه می‌گوییم که از درِ انصاف سخن بگویند، بنای دولت در حوزه‌های مختلف آن است که دست افراد سودجو، رانت‌خوار و افرادی را که می‌خواهند با فساد به بیت‌المال، حقوق مردم و ثروت‌های کشور دست‌اندازی کنند، قطع کند.
آیت‌الله رئیسی ابراز امیدواری کرد با همکاری و مساعدت و مشارکت مردم دولت بتواند وظایف خطیری را که به عهده‌اش است، انجام دهد. وی تصریح کرد: ما به سخن و شعار عزیز دلمان و سردار دل‌ها، حاج‌ قاسم سلیمانی باور داریم که می‌گفت «ما می‌توانیم». بعضی ممکن است بگویند مگر می‌شود؟ نمی‌شود، قدرت‌های خارجی محدودیت و تحریم ایجاد و تهدید می‌کنند ولی نگاه ما به این تصاویر شهدایی است که زینت‌بخش این مجلس بوده و به خانواده معزز شهدایی است که مثل کوه استوار ایستاده‌اند و در این چند ماهه ثابت کرده اند که پای انقلاب و نظام و ارزش‌هایشان ایستاده‌اند و دشمن را در این عرصه ناکام گذاشته اند.
مردم ثابت کرده‌اند پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند
رئیس‌جمهور اظهارکرد: مردم ایران هم در ۴۰ سال گذشته و هم در ایام اخیر ثابت کردند که پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند. ما جلوه‌های اقتدار و افتخار را در این چند ماه مشاهده کردیم و مردم نشان دادند که اجازه نمی‌دهند دشمنان برای ملت ایران فتنه و توطئه خلق کنند و کشور عرصه جولان دشمنان انقلاب اسلامی شود. آیت‌الله رئیسی با قدردانی از همه مردم بویژه بانوان که دشمن را ناکام گذاشتند، گفت: دشمن بداند که با همه حساب و کتاب‌هایی که می‌‌کند اما محاسباتش مثل دفعات قبل غلط از آب درآمد. دشمن فکر می‌کرد که ملت ایران هم مثل ملت‌های دیگر است و او می‌تواند فتنه کند، در صورتی که مردم ایران مردم بابصیرت و شهید‌داده‌ای هستند و اجازه نخواهند داد که امریکایی‌ها و غربی‌ها بخواهند به‌دنبال منافع‌شان برای ملت‌ ایران نقشه بکشند.


بــــرش
روز چهارشنبه و با حضور رئیس جمهور رقم خورد
تصویب برنامه 10 ساله صنعت فضایی
​​​​​​​دومین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم، چهارشنبه گذشته با حضور رئیس جمهور برگزار شد که طی آن برنامه 10 ساله جمهوری اسلامی ایران در این صنعت به تصویب رسید؛ برنامه‌ای که با اجرای آن، ایران به قطب منطقه‌ای صنعت فضایی و ارائه پرتاب‌های فضایی تبدیل خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی در این جلسه با ابراز رضایت از پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت فضایی، توفیقات حاصل شده در این زمینه را شاهدی بر شکست تحریم‌ها و تلاش برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و عقب نگه داشتن کشور از صنایع پیشرفته دنیا دانست. رئیس جمهور با اشاره به مغلطه و فضاسازی دشمن برای محدود کردن دستاوردهای صنعت فضایی کشور به کاربردهای نظامی، صنعت فضایی را از جمله صنایع پیشران دانست که با ارتقای صنایع و علوم و فنون رشته‌های دیگر افزایش قدرت کشور را موجب خواهد شد.
بی‌اثر کردن پخش شبکه‌های تلویزیونی علیه ایران
وی با اشاره به اینکه ایران از جمله معدود کشورهایی است که به فناوری پرتاب فضاپیما دست یافته است، افزود: با ادامه تلاش‌ها و دستیابی به توانمندی علمی استقرار ماهواره بومی در مدار ژئو، تهدیدها و تحریم‌های دشمنان در عرصه پخش شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای علیه کشورمان بی‌اثر خواهد شد.
تلاش برای تجاری‌سازی صنعت فضایی
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: علوم و صنایع فضایی امروز یکی از عرصه‌های پررونق اقتصادی و تجاری در دنیاست و فعالیت‌های ما در این عرصه نیز باید معطوف به تجاری‌سازی این علوم و صنعت باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی