پرسش و پاسخ با اعضای دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد
خزانه روحانی، 54000 - میلیارد تومان

​​​​​​​گروه سیاسی/ دیروز پاستور روز پرخبری را پشت سر گذاشت. اعضای دولت، پس از پایان جلسه هیأت وزیران در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند. مهم‌ترین اظهارنظر را می‌توان از آن وزیر اقتصاد دانست که در پاسخ به اظهارات رئیس دولت سابق، خبرداد که در ابتدای کار دولت سیزدهم، موجودی خزانه منفی 54 هزار میلیارد تومان بوده و حتی همه اوراق بدهی که باید تا آخر سال منتشر می‌شد، در همان نیمه نخست سال استفاده شده بود. جزئیات سفر آتی رئیس جمهور به شهرستان بهارستان و استان یزد که از سوی معاون اجرایی رئیس جمهور مطرح شد و نیز تکذیب طبقاتی شدن اینترنت از سوی وزیر ارتباطات، از دیگر اظهارنظرهای وزرا در این رویداد بود.
خاندوزی: خزانه نه تنها خالی بود بلکه 54 هزار میلیارد تومان بدهکار بود
وزیر اقتصاد از خالی بودن خزانه در ابتدای کار دولت سیزدهم خبرداد و گفت نه تنها خزانه خالی بود، بلکه موجودی آن منفی 54 هزار میلیارد تومان بوده است.
سیداحسان خاندوزی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای رئیس دولت دوازدهم مبنی بر پر بودن خزانه در پایان دولت قبل اظهارکرد: همان‌طور که در نامه آقای واعظی به آقای نوبخت که مردادماه پارسال منتشر شد، دیده‌اید، خزانه دولت خالی بوده است. اگر منظور ذخایر ارزی بانک مرکزی است، باید گفت در همه سال‌های گذشته همه رؤسای بانک‌های مرکزی بویژه از سال‌های ۸۹ تا امروز کمک کردند که این اتفاق بیفتد.
وی اضافه کرد: در ابتدای دولت سیزدهم نه تنها خزانه خالی بود، بلکه بالاترین میزان استقراض، انتشار اوراق بدهی و استفاده از تنخواه بانک مرکزی به مبلغ ۵۴ هزار میلیارد تومان ثبت شده بود و می‌توان گفت نه تنها خزانه خالی بوده، بلکه ۵۴ هزار میلیارد تومان منفی بوده است و حتی همه اوراق بدهی که باید تا آخر سال منتشر می‌شد، در همان نیمه نخست سال استفاده شده بود و دولت مجبور شد در مهر ماه بار دیگر اوراق منتشر کند. وزیر اقتصاد در ادامه، اعلام کرد: در راستای ادامه سیاست شفافیت اقتصادی و صورت‌های مالی بخش‌های دولتی، روز شنبه، برای نخستین بار صورت‌های مالی ٢٠٧ شرکت دولتی منتشر می‌شود و امیدواریم تا فروردین به شفافیت 7 هزار شرکت دولتی برسیم. وی ادامه داد: حدود یک میلیون پرونده از معوقات مالیاتی با ارزش ۴۷۰ هزار میلیارد تومان در هیأت‌های بررسی مالی مدت‌ها معطل مانده بود که درخواست کردیم از قضات بازنشسته و سایر حقوقدانان استفاده کنیم.
زارع پور: تکذیب اینترنت طبقاتی
وزیر ارتباطات ضمن تکذیب شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره طبقاتی یا اختصاصی شدن اینترنت با کیفیت‌های مختلف برای اقشار مختلف، تأکید کرد: چیزی به اسم اینترنت طبقاتی نداریم، برای ما همه مردم خاص هستند.
عیسی زارع‌پور افزود: بر اساس مصوبه‌ای که از سال‌ها پیش بوده، برخی متخصصان مثل فریلنسرها و آزادکارها، دسترسی وسیع‌تر دارند، اما چیزی به اسم اینترنت طبقاتی نداریم.
وی درباره روند توسعه و پیشرفت طرح فیبرنوری افزود: طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها طبق روال جلو می‌رود. بیش از دو میلیون پوشش ایجاد شده است و از رسانه ملی می‌خواهیم شیرینی این سرعت بالا در شهرهای مختلف را به مردم بگویند و تبلیغ کنند. زارع‌پور گفت: در حال حاضر از این دو میلیون ظرفیت، فقط ۳۰۰ هزار ظرفیت در حال استفاده است.
تکذیب قطعی اینترنت هنگام برگزاری کنکور
گفتنی است روز گذشته وزارت ارتباطات در اطلاعیه‌ای، برخی اظهارنظرها مبنی بر قطعی اینترنت هنگام برگزاری کنکور سراسری را رد و اعلام کرد: سرویس اینترنت از ضروریات زندگی روزمره مردم است و وزارت ارتباطات مأموریت برقراری ارتباط پایدار و باکیفیت را بر عهده دارد و همواره می‌کوشد که از حقوق مردم در دسترسی به ارتباطات سریع، امن و ارزان حمایت و حفاظت کند؛ بنابراین جز در موارد خاصی که آن‌ هم توسط مراجع قانونی، تصمیم‌گیری می‌شود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به هیچ عنوان حفظ پایداری و کیفیت ارتباط مردم را قربانی خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌کند. این وزارتخانه با بیان اینکه پیشتر نیز چنین شایعاتی مبنی بر قطع اینترنت در روز سوم دی رواج یافته بود که اکنون بی‌پایه و بی‌اساس بودن آن بر همگان مشخص‌ شده است، اضافه کرد: برقراری ارتباطات مردم از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در اغتشاشات چند ماه گذشته که شرایط کشور بسیار ملتهب بود نیز اینترنت به‌ صورت سراسری قطع نشد!
وحیدی: منابع متحرک؛ 60 درصد منابع آلودگی هوا
وزیر کشور با اشاره به آلودگی هوای تهران اظهار داشت: براساس تحقیقاتی که صورت گرفته ۶٠ درصد آلودگی، مربوط به منابع متحرک و ۴٠ درصد مربوط به منابع ثابت است. احمد وحیدی با اشاره به اینکه در بحث منابع متحرک، خودروها و موتورسیکلت‌ها مؤثر هستند، افزود: بر اساس تصمیماتی که گرفته و دنبال می‌شود، باید بتوانیم تعداد قابل توجهی موتورسیکلت برقی را جایگزین موتورسیکلت‌های با سوخت نامناسب کنیم. وی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: در این زمینه قراردادهایی بسته شده و تعدادی اتوبوس جدید هم از طرف کارخانه‌ها تحویل شده است که بعد از شماره‌گذاری قابل استفاده است.
وزیر کشور اضافه کرد: شهرداری تهران نیز اقداماتی برای کاهش مسیر ترددها با اصلاح تقاطع‌ها آغاز کرده است و در کنار آن وزارت نفت هم روی سوخت‌های باکیفیت بالای یورو ۵ کار می‌کند تا بتوانیم بیشتر در داخل شهر استفاده کنیم. وحیدی همچنین درباره ارزیابی مدیران نیز گفت: ما در ارتباط با استانداران به طور مرتب ارزیابی عملکرد را داریم و انجام می‌دهیم هر کسی می‌تواند اعتقاد خود را داشته باشد. ما بررسی می‌کنیم اگر بر اساس شاخص‌ها و ارزیابی‌های خودمان به این نتیجه رسیدیم تصمیم‌گیری می‌کنیم. وی درباره حادثه ترور شهید قاسم فتح‌اللهی پاسدار سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ اظهارکرد: جزئیات درباره این حادثه را دستگاه‌های اطلاعاتی باید کار کنند، اما ظاهر کار که تروریستی به نظر می‌رسد.
سلاجقه: مازوت‌سوزی در شهر تهران نداریم
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره مازوت‌سوزی در تهران گفت: ما در اطراف شهر تهران موضوع مازوت‌سوزی نداریم زیرا نیروگاه بعثت مازوت نمی‌سوزاند، اما بحثی که در اینجا وجود دارد، بحث تراکم است و اتفاقی که افتاده فارغ از حد توان شهر است که باید مدیریت شود. علی سلاجقه افزود: ما در قزوین مازوت‌سوزی داریم در استان البرز هم این بحث وجود دارد، اما در شهر تهران مازوت‌سوزی وجود ندارد.
وی با اشاره به تمرکز دولت برای اجرای قانون هوای پاک اظهار کرد: دولت و رئیس‌جمهور بر این موضوع تأکید دارند و دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا برای بودجه ۱۴۰۲ اعتباری در این موضوع در نظر بگیرند. برآورد اولیه نشان داد که ۱۰۷ هزار میلیارد تومان (صرف اجرای این قانون خوهد شد) که البته ۳۰ هزار میلیارد تومان آن مشترک است و ۳ میلیارد دلار برای اجرای این قانون نیاز است و صرف اقدامات مختلفی از جمله حمل و نقل عمومی و سوخت و صنایع و کارخانه‌ها خواهد شد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در بحث حمل و نقل عمومی هفته قبل تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده است و دولت حتماً اعلام خواهد کرد. در بحث سوخت هم در یکی دو هفته آینده کار خوبی در اصفهان با اعتبار خیلی سنگینی در بحث سوخت و پالایشگاهی هزینه شده است. هم بحث سوخت و هم بحث حمل و نقل عمومی کارشان انجام می‌شود و هم در بحث صنایع و کارخانه بحث‌های خوبی دیده می‌شود.
بهادری‌جهرمی: بحث برای جابه‌جایی وزیر اقتصاد مطرح نیست
سخنگوی دولت گمانه‌زنی‌ها و شایعه‌ها درباره تغییر وزیر اقتصاد را رد کرد و گفت: در مورد وزیر اقتصاد هیچ‌گونه بحثی برای جابه‌جایی مطرح نیست و هیچ برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد. علی بهادری جهرمی همچنین درباره مصوبات دولت گفت: برای توسعه ناوگان امداد و نجات هلال احمر، هیأت دولت تصویب کرد که هزار شاسی ماشین آلات بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد شود، مقرر شد واردات آن به شکل خودروی کامل نباشد، بلکه در داخل کشور مونتاژ و تجهیز شود.  وی از موافقت هیأت وزیران با لایحه یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای خبر داد و افزود: این لایحه با قید دوفوریت به آخرین مرحله از فرایند عضویت تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
مازوت‌سوزی در تهران نداریم

توسط سخنگوی دولت صورت گرفت
تکذیب شایعه جابه‌جایی وزیر اقتصاد

وزیر علوم و تحقیقات اعلام کرد
قطعی اینترنت فقط در محل برگزاری کنکور

معاون اجرایی رئیسی از آغاز اجرای طرح انتقال آب خبر داد
آب خلیج فارس در یزد
​​​​​​​​​​​​​​معاون اجرایی رئیس جمهور از سفر آیت‌الله رئیسی به شهرستان بهارستان در روز پنجشنبه - امروز - خبر داد و گفت: رئیس جمهور هفته آینده نیز به به مدت 2 روز و به منظور افتتاح چند طرح، به یزد سفر می‌کند. محسن منصوری با اشاره به اینکه در سفر به شهرستان بهارستان رئیس جمهور و تعدادی از وزرا جلسه شورای اداری را در آنجا برگزار می‌کنند و نشستی را هم با مردم خواهند داشت، ادامه داد: هفته آینده پنجشنبه و جمعه رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت در استان یزد حضور خواهند داشت و یک سفر دو روزه را شاهد خواهیم بود. وی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به یزد شاهد افتتاح دو سه طرح مهم اقتصادی و عمرانی خواهیم بود، اظهارکرد: کار احیای کارخانه آهن بافق که با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۱۰ میلیون یورو از سال ۸۶ آغاز شده بود، خیلی کند پیش می‌رفت. در یک سال و چندماه گذشته عزیزان همت کردند و طرح را به پایان رساندند که ظرفیت ۸۰۰ هزار تن به این مجموعه اضافه می‌شود و یک اتفاق بزرگ در حوزه تولید و اشتغال می‌افتد. وی پروژه بعدی را که با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود خط پدافندی انتقال آب به یزد برشمرد که ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و مشکل آب یزد را در مواقع بحران حل و فصل می‌کند و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه این ظرفیت را افزایش می‌دهد. معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به یزد آرزوی مردم این خطه بوده است، اظهارکرد: این خط انتقال آب حدوداً ۷۳۰ کیلومتر و نیازمند سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و ظرفیتی که ایجاد می‌کند ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به استان یزد در سال منتقل می‌شود. منصوری ادامه داد: عملیات اجرای خط انتقال آب از خلیج‌فارس به استان یزد و فلات مرکزی به عنوان یکی از آرزوهای مردم این خطه، با حضور رئیس جمهور آغاز خواهد شد.

​​​​​​​
جستجو
آرشیو تاریخی