برای اولین بار در قرن گذشته، جلسه نخست تعیین رئیس مجلس نمایندگان امریکا بی نتیجه بود

ناکامی حزب اکثریت در گام اول

زهره صفاری/  برای نخستین بار در تاریخ یکصد ساله اخیر امریکا، مجلس نمایندگان در نخستین مجمع انتخاب رئیس، در سه دوره به بن‌بست رسید و کوین مک‌کارتی، نامزد معرفی شده اکثریت جمهوری‌خواه نتوانست حدنصاب آرا را به دست آورد و تعیین تکلیف کرسی خالی نانسی پلوسی به جلسه دیروز کشیده شد.
به گزارش رویترز، مک کارتی که برای نخستین بار از سال 1923 به این سو سبب شد تا مجلس نمایندگان نتواند به اجماعی برای تعیین رئیس برسد، به رغم اصرار برخی نمایندگان برای کناره‌گیری او از این رقابت، در پایان جلسه متعهد شد که همچنان در صحنه باقی بماند. بلافاصله پس از پایان نشست نیز، وارد مذاکره با هم‌حزبی‌های مخالفش برای جلب اعتماد آنها شد. براساس آخرین آمارها، مک‌کارتی در این دور از رأی‌گیری‌ها، با همصدا شدن دست کم 20 نفر از جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها تنها 203 رأی به دست آورد و در هر سه دور رأی‌گیری موفق به جلب حمایت 218 نماینده نشد.
آغاز پرتلاطم جمهوری‌خواهان
جمهوری‌خواهان امریکایی با وجود تبلیغات گسترده خود پیش از انتخابات میاندوره‌ای، در یک رقابت تنگاتنگ با دموکرات‌ها توانستند اکثریت مجلس سفلی کنگره را از آن خود کنند و امیدواری زیادی برای تدارک شرایط برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 داشتند. اما این حزب در گام نخست دچار شکاف شد و به‌رغم آنکه کوین مک کارتی در انتخابات درون‌حزبی به عنوان نماینده انتخاب شده بود اما نتوانست در نخستین جلسه مجلس نمایندگان از سوی تمامی هم‌حزبی‌هایش رأی اعتماد بگیرد.
این چالش بسیاری از جمهوری‌خواهان را خشمگین کرده است چراکه آنها به خوبی می‌دانند رئیس مجلس نمایندگان به‌عنوان سومین نماینده ارشد امریکا و دومین رئیس عالیرتبه این کشور به‌شمار می‌رود و بدون اجماع برای تعیین تکلیف این سمت، نه‌تنها روند روزانه مجلس آسیب می‌خورد، بلکه نه هیچ دستمزدی پرداخت می‌شود و نه هیچ قانونی قابل تصویب خواهد بود.
اما در این میان دموکرات‌ها از این صحنه تضاد میان جمهوری‌خواهان عمیقاً خرسند هستند و به نوشته سی ان بی‌سی، در هر دور از انتخابات، نمایندگان دموکرات به اتفاق نام حکیم جفریز، رئیس اقلیت آبی‌های مجلس نمایندگان را فریاد می‌زدند و نکته جالب توجه اینکه او توانست با 212 رأی در هر دور از کوین مک‌کارتی پیش بیفتد اما با این حال جفریز هم به حدنصاب 218 رأی نرسیده است. در این میان حتی حمایت دونالد ترامپ از مک‌کارتی نیز نتوانست اوضاع را برای او تغییر دهد و بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار و جمهوری‌خواهان تگزاس با انتخاب او بشدت مخالفت کردند.
مایکل مک کال، یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه معتقد است: «مشکل شخص مک‌کارتی نیست بلکه اختلافاتی است که حل نشده باقی‌مانده است.» مک‌کارتی نیز پس از پایان جلسه ناکام مجلس نمایندگان، پیش از آنکه بتواند برای اقناع هم‌حزبی‌های مخالف دست به کار شود، در برابر خبرنگاران قرار گرفت و گفت: «من همیشه برای اول بودن مردم امریکا تلاش کرده‌ام و نه برای افراد یا کسانی که به دنبال منافع خودشان بودند.»
اما اینکه مک‌کارتی موفق به کسب کرسی ریاست شود یا ناکام بماند چندان دارای اهمیت نیست، چراکه این انتخابات بیش از هر چیز نشاندهنده شکاف میان جمهوری‌خواهان منتخب بود که نه‌تنها کار را برای انتخابات 2024 ریاست‌جمهوری دشوار خواهد کرد بلکه ممکن است حتی در اجرای شعارهای آنها برای به چالش کشیدن سیاست‌های جو بایدن و به جریان انداختن پرونده فساد پسر او، در دو سال پیش رو با مشکلات بسیاری روبه‌رو کند. به‌عبارت دیگر این شکاف، فضا را برای پیشبرد اهداف دموکرات‌ها بهتر کرده است.
هجمه به جمهوری‌خواهان و مک‌کارتی
با توجه به چالش جلسه نخست رأی‌گیری رئیس مجلس نمایندگان و به‌رغم تلاش‌های مک‌کارتی، تا پیش از جلسه دیروز، فرضیه معرفی نامزد جدید همچنان پررنگ بود. اما در عین حال اختلافات درباره مک‌کارتی نیز همچنان جدی دنبال می‌شد.
کنت بوک، یکی از نمایندگان که از حامیان ریاست مک‌کارتی است، گفت: «به‌نظرم کوین به‌خوبی می‌داند که این آخرین شانس او است. او پیش‌تر در سال 2015 نیز برای ریاست مجلس نمایندگان تلاش کرد اما با وجود اپوزیسیون محافظه‌کاران کاری از پیش نبرد.» همزمان اسکات پری، نماینده مخالف مک‌کارتی نیز در توئیت خود نوشت: «من بشدت برای ایجاد تغییر در وضع موجود تلاش می‌کنم و مهم نیست که چند بار دیگر مجبور به رأی‌گیری شویم.» به نوشته الجزیره، کریس مورفی، سناتور دموکرات کنگره با شرم‌آور خواندن این اوضاع نوشت: «مشکل فقط امروز (سه‌شنبه) نیست. این وضعیت نشان داد که این شرایط هر روزه اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان است. در واقع موضوع فقط ناتوانی مدیریتی آنها نیست، آنها سوار بر قطار فرسوده شرم‌آوری هستند که حتی از حاکمیت بر آن پرهیز دارند.» جیمی راسکین، یکی از دموکرات‌های بانفوذ مجلس نمایندگان نیز نتیجه را تحقیرآمیز‌ترین نتیجه برای مک‌کارتی خواند و او را به شست‌وشوی مغزی راست‌های افراطی متهم کرد. 
جستجو
آرشیو تاریخی