صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

یادداشت

چند روایت کلیدی از وعده صادق

احسان صالحی
سرپرست مؤسسه ایران

سخنان رئیس‌جمهور درباره عملیات وعده صادق در گفت و گوی تلویزیونی سه‌شنبه شب حاوی چند روایت قابل توجه و مسیرساز بود:
1-  روایت ملی: آقای رئیسی در سخنان خود یک روایت ملی و اجماع‌ساز بیان کرد. برخلاف برخی اسلاف که در روایت دستاوردها، مردم و جامعه را دو دسته می‌کردند و با قطب‌بندی و مقابل هم قرار دادن مردم، به دنبال روایت فتح بودند، رئیس‌جمهور به درستی پیروزی و دستاورد اخیر را پیروزی ایران و همه مردم، و آن را ناشی از اجماع ملی و مایه غرور ملی خواند. نظرسنجی‌های انجام شده در این مدت هم نشان می‌دهد که این روایت، روایتی کاملاً سرراست و واقعی است و اکثریت مطلق جامعه از این اتفاق شکوهمند احساس غرور می‌کنند.
2-  روایت همگرایی و هم‌افزایی: در عملیات وعده صادق، جلوه درخشانی از همگرایی و هم‌افزایی ارکان مختلف از میدان تا دیپلماسی خلق شد. شورای عالی امنیت ملی در جایگاه تراز خود یعنی هماهنگ کننده این اقدام تاریخی قرار گرفت. این در حالی است که در دولت قبل، رئیس این شورا که باید رکن هماهنگی و تسهیل‌گر اجرای تصمیم‌های کلیدی می‌بود، گاه به عامل اختلاف و توقف تبدیل می‌شد و این باعث شده بود که شورای عالی امنیت ملی در بزنگاه‌ها از جایگاه تراز خود فاصله بگیرد. آقای رئیسی در سخنان خود به هماهنگی و هم‌افزایی در عملیات وعده صادق به‌عنوان یک تجربه موفق برای تکرار موفقیت‌های برخاسته از هماهنگی استناد کرد و البته که همه این هماهنگی‌ها تحت تدابیر رهبر معظم انقلاب شکل گرفت.
3-  روایت اقتدار: عملیات وعده صادق نشان داد آنچه برای کشور قدرت‌ساز است، دست پر در مقابل بدخواهان است. برخلاف تجویز جریان غربگرا که در این سال‌ها همواره به دنبال محدود کردن گزینه‌ها و رفتار ایران در مقابل تهدیدها و اقدامات طرف مقابل بود و این تجویز را با عنوان تنش‌زدایی و جلوگیری از جنگ تئوریزه می‌کرد، عملیات وعده صادق نشان داد آنچه سایه جنگ را از سر کشور دور می‌کند، تولید قدرت است. ایران قوی یک رکن شعارهای آقای رئیسی در دوره انتخابات بود. برای همه تقریباً روشن است که ایرانِ امروز، قوی‌تر از ایران سه سال قبل است. این در حالی است که تا قبل از دولت مردمی، برنامه جریان غربگرا سلب مؤلفه‌های قدرت کشور از طریق برجام‌های 2 و 3 بود که البته پس از الگوی ناکام برجام، رهبر معظم انقلاب صراحتاً در مقابل این مدل خطرناک ایستادند و اجازه تضعیف قدرت ملی را ندادند. با روی کار آمدن دولت مردمی، دوگانه‌هایی همچون موشک و مذاکره، کنار گذاشته شد. تجربه وعده صادق و آرامش ناشی از خلق قدرت دفاعی در سایر بخش‌ها بخصوص در بخش اقتصادی نشان داد دوگانه‌هایی همچون «میدان/ دیپلماسی» و «موشک/ مذاکره» جعلی و در خدمت برنامه مهار ایران بوده است. به تعبیر رئیس‌جمهور؛ عقلانیت انقلابی در برابر دیپلماسی التماسی رخ نشان داد.

جستجو
آرشیو تاریخی