صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

صدها هزار نفر از مردم در ساحل بزرگترین دریاچه شور خاورمیانه حضور پیدا کردند

صف 22 کیلومتری در ساحل دریاچه ارومیه

ایران‌زمین - با افزایش بارندگی‌ها در سال آبی جاری بویژه در ماه‌های اخیر تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با ۲۰ سانتی‌متر افزایش به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۶۰ سانتی‌متر رسید. با وجود بالا آمدن نسبی آب دریاچه ارومیه در روزهای گذشته گردشگران برای بازدید و قایق سواری در صف ۲۲ کیلومتری خودروها تا دریاچه به انتظار ماندند که این موضوع اهمیت و وابستگی مردم به دریاچه ارومیه را نشان می‌دهد.
استاندار آذربایجان غربی با بیان این مطلب گفت: وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر ۲ هزار کیلومتر مربع است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۵۶۰ کیلومتر مربع افزایش یافته و حجم آب دریاچه نیز با ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، به دو و نیم میلیارد مترمکعب رسیده است.
محمدصادق معتمدیان اظهار داشت: در سال ۹۸ در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۴۶۰ میلیمتر بارش داشتیم که اکنون به ۳۰۵ میلیمتر رسیده، در سال ۹۸ نسبت به امسال ۵۱ درصد افزایش بارندگی داشتیم. سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ دوره ۴ ساله خشکسالی داشتیم و بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه برای احیای کامل دریاچه، حجم آب آن باید به ۱۴ میلیارد مترمکعب برسد، تصریح کرد: حجم آب مورد نیاز برای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه نیز ۶ میلیارد مترمکعب است که با توجه به تبخیر سالانه ۲ میلیارد مترمکعب و میزان ورودی آب به دریاچه، نیازمند زمان لازم و یک برنامه‌ریزی منسجم از جمله مراقبت، رصد و اجرای برنامه‌های نرم‌افزاری هستیم.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه بارش در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به میانگین بلندمدت یک‌درصد افزایش یافته است، افزود: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از ۱۴۰ هزار هکتار باغات اضافه شده، یعنی ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب مازاد به بخش کشاورزی در دورانی که شاهد کاهش حجم آب در دریاچه ارومیه بودیم، تحمیل کردیم. این غفلتی بوده که در دوره‌های گذشته شده است.
وی به حجم مصرف آب در برخی از محصولات پرآب‌بر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: مصرف آب باغات سیب و محصولات چغندرقند و یونجه ۵۷ درصد از آب کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه است و این مسأله ضرورت استفاده از محصولات جایگزین از جمله محصولات کم‌آب‌بر و تغییر الگوی کشت را در این حوضه افزایش می‌دهد.
این مسئول با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم و دکتر رئیسی و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، یادآور شد: بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه در این دولت به پایان رسیده و هر سه ماه شاهد افتتاح یکی از پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه هستیم.
معتمدیان با تأکید بر اینکه مردم نقش اصلی را در حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه دارند، تصریح کرد: مردم منطقه در کنار همراهی برای اجرای طرح تغییر الگوی کشت که افزایش درآمد را نیز به دنبال خواهد داشت، با جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از حقابه دریاچه ارومیه، همکاری لازم را با دستگاه‌های مربوطه داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی