صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی از عملیات وعده صادق و وعده‌های دولت سخن گفت

ایران قوی عقلانیت انقلابی انسجام ملی

گفتمان عقلانیت انقلابی در این دولت به جای دیپلماسی التماسی قرار گرفت عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور برداشت در جایی مذاکره و در جایی موشک می‌تواند مسأله را حل کند روزانه پیگیر وضعیت کالاها، سفره و‌ معیشت مردم هستم گشت ارشاد مدیران عملیاتی شد و بیش از ۱۰۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند مردم اجازه حیازدایی از جامعه را نمی‌دهند فرآیند تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در حال انجام است تورم به کانال ۳۰ درصد بازگشت و بیکاری به کانال 7 درصد رسید

با قدرت، سایه جنگ از کشور برداشته شد
به گزارش  ایرنا، سید ابراهیم رئیسی پس از بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول رسانه ملی، به صورت زنده درباره آخرین اقدامات و دستاوردهای دولت و نیز تحولات و رخدادهای داخلی و خارجی با مردم گفت‌وگو کرد. وی در پاسخ به اولین سؤال مجری صداوسیما که درخصوص ابعاد عملیات «وعده صادق» بود، با تشریح زمینه‌های شکل‌گیری این واکنش  و تبیین مشروعیت بین‌المللی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه، تأکید کرد: عملیات وعده صادق احساس غرور ملی بود.
دکتر رئیسی همچنین  با بیان اینکه عملیات وعده صادق یکی از نقاط عطف اجماع ساز ملی به شمار می‌رود‌ و‌ همه این‌ کار را ستودند، گفت: غزه جلوه نورانیت و مقاومت و ایستادگی،  صبر و دلدادگی به خدا است. پیروز این میدان از نظر همه صاحبنظران سیاسی در دنیا مردم مقاوم فلسطین هستند و‌ شکست خورده میدان، رژیم صهیونیستی و‌ حامیان آن هستند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بعد از آن رهبر انقلاب اعلام کردند که رژیم صهیونیستی تنبیه خواهد شد و این وعده‌ای که دادند به دست رزمندگان ما تحقق پیدا کرد. وعده صادق جلوه بسیار روشنی از عقلانیت انقلابی بود و جلوه زیبایی از همکاری میدان و دیپلماسی و رسانه؛ همه بخش‌ها در این عملیات همکاری داشتند و ثابت کرد ایران قوی می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور بردارد و می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند.
وی با تأکید بر اینکه باید در برابر دشمن با قوت ظاهر شد، افزود:  البته همواره اعلام کرده‌ایم این عقلانیت می‌تواند در همه زمینه‌ها کار را پیش ببرد. یک گفتمان عقلانیت انقلابی در برابر دیپلماسی التماسی؛ این گفتمانی است که جواب می‌دهد و تاکنون معلوم شده گفتمان برتر است.  دکتر رئیسی اضافه کرد: عملیات وعده صادق نقطه اقتدار بود و نشان داد ایران اسلامی در موضع اقتدار قرار دارد و این اقتدار در سایر حوزه‌ها آثار خود را نشان خواهد داد و حتماً می‌تواند در سایر  حوزه‌ها زمینه رفع مشکلات و اجماع سازی و غرور ملی را به دنبال داشته باشد.
رئیس جمهور در دهمین گفت و‌گوی تلویزیونی خود با مردم گفت: آنچه در سیاست خارجی دولت مردمی رخ داد تغییر رویکرد در دیپلماسی التماسی بود، معتقدیم با گفتمان امام و رهبری و گفتمان مورد انتظار مردم تبدیل به کشوری قدرتمند خواهیم شد.
وی اظهار داشت: امروز با جلوه‌ای که جمهوری اسلامی در حرکت وعده صادق رقم زد، سایه جنگ از کشور برداشته شد؛ برخلاف آنچه برخی فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد، خیر! با قدرت سایه جنگ از کشور برداشته شد.

موشک با موشک، مذاکره با مذاکره
وی همچنین در پاسخ به این شبهه عمومی که «راه حل مشکلات کشور موشک است یا مذاکره؟» تصریح کرد: پیام وعده صادق این است که اگر کسی بخواهد در مقابل جمهوری اسلامی بایستد، ما با قدرت و توان کامل در مقابل‌شان خواهیم ایستاد و آنها که بخواهند دوستی کنند ما نیز با آنها دوست خواهیم بود. این در حالی است که همواره به کشورهای همسایه و ملت‌ها اعلام کرده‌ایم که ایران دوست شماست و این اثبات نیز شده است.
وی افزود: ما جلوه‌های مختلف دوستی ایران با کشورهای منطقه را به اثبات رساندیم؛ در نشستی که دیروز با مسئولان اقلیم کردستان عراق داشتم آنها معتقد بودند که کاری که حاج قاسم سلیمانی برای دفاع از اقلیم و برای مقابله با داعش کرد، هیچ زمان از خاطر مردم کردستان عراق نخواهد رفت.
رئیس جمهور تصریح کرد: در این دولت هیچ زمان میز مذاکره را ترک نکردیم؛ از ابتدای دولت بنای ما این بود که هر زمان فرصت ایجاب کند حرف خود را منطقی و عقلانی بیان کنیم. اما امریکایی‌ها و اروپایی‌ها بارها عهد شکنی کردند. آژانس بیش از ۱۵ بار اعلام کرده که جمهوری اسلامی انحرافی در فعالیت هسته‌ای ندارد و فعالیت هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارد؛ اما کو گوش شنوا که بفهمد این اعلام آژانس و بازرسان آن است.
رئیسی افزود: در پاسخ صریح به پرسش بالا، باید گفت: فقط مذاکره نیست که می‌تواند مسأله را حل کند؛ در جایی که لازم باشد مذاکره و در جایی که لازم باشد موشک هم می‌تواند.

دولت پای کار ساخت مسکن است
رئیس جمهور در بخش دوم سخنانش به پرسشی درباره تعهد دولت نسبت به ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال توضیح داد: اولاً ساخت ‌۴ میلیون مسکن نیاز کشور است و ثانیاً تأکید قانون است یعنی قانون جهش تولید مسکن ساخت ۴ میلیون واحد در ۴ سال را برای دولت تکلیف کرده است سوم اینکه بنابر همین نیاز من هم بر تلاش برای رفع مشکل مسکن تأکید کرده‌ام. رئیسی در دهمین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با مردم تصریح کرد: اگر در سال‌های گذشته شاهد تولید مسکن برای رفع نیاز مردم بودیم، امروز با این مشکلاتی که الان مردم دارند، مواجه نبودیم. وی افزود: اگر در مسکن روستایی، مسکن شهری، نوسازی بافت فرسوده و ساخت مسکن اقداماتی که لازم بود در زمان خودش انجام می‌شد و سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد، الان این مشکلات را نداشتیم؛ سالی ۲۵۰ هزار، ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار واحد ساخته می‌شد اما به یک ملیون واحد نمی‌رسید لذا این کمبود در کشور احساس می‌شود.
رئیسی با بیان اینکه ما عملی کردن این وعده را در کشور شروع کرده‌ایم و شاهد اجرایی شدن فرایند تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن هستیم، خاطرنشان کرد: ساخت مسکن روستایی فعال است و بیش از ۲۶۰ هزار مسکن روستایی تحویل شده است.
وی خاطرنشان کرد: تنوع در ساخت مسکن از جمله ساخت مسکن‌های ویلایی نیز ایجاد شده است و دولت امیدوار است که با کار جدی‌ای که امروز در وزارت راه و شهرسازی با حضور تعاونی‌های مردمی در حال انجام است به وعده خود دراین‌باره عمل کند.
رئیس جمهور اضافه کرد: به جوانان و مردم اطمینان می‌دهیم، دولت پای کار ساخت مسکن هست و از طرفی دیگر نیازمند مشارکت مردم در این زمینه است؛ این در حالی است که دولت سیزدهم همزمان تعهدات دولت قبل در تحویل مسکن مهر را نیز انجام می‌دهد.

کاهش رشد نقدینگی، موفقیت دولت
دکتر رئیسی در سومین پرسش درباره «کاهش رشد تورم، پایه‌پولی و نقدینگی» نیز خاطرنشان کرد: باید علل را از بین برد تا تورم کاهش پیدا کند از ابتدای دولت با تورم ۵۹ و ۶۰ درصد مواجه شدیم اولین عامل تورم، کسری بودجه است لذا دولت تلاش کرد کسری بودجه نداشته باشد. ما در شش ماهه اول دولت خود یعنی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ سعی کردیم ۴۸۰ همت کسری بودجه را نه با استقراض از بانک ملی یا چاپ پول بلکه با تولید و ایجاد درآمد پشت سر بگذاریم که اتفاق افتاد. وی افزود: در سال ۱۴۰۱ هم منابع و مصارف ما همخوانی داشت در سال ۱۴۰۲ هم به همین ترتیب؛ از مجلس هم خواستیم که در لوایح بودجه سنواتی، هزینه‌های دولت را افزایش ندهند چون موجب کسری بودجه و سپس تورم می‌شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه عامل دیگر تورم، رشد نقدینگی است، اظهار داشت: وقتی دولت را تحویل گرفتیم هدف گذاری کردیم تا رشد نقدینگی را کاهش دهیم و امروز این شاخص در کانال ۲۳ درصد است؛ این چیزی بود که خیلی‌ها آن را باور نمی کردند و همه به این موفقیت دولت معترفند.
رئیس جمهور در دهمین گفت و‌گوی تلویزیونی با مردم تبیین کرد: ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت از بانک‌ مرکزی از دلایل تورم است. چند مؤسسه‌ای که انضباط مالی نداشتند و اضافه برداشت کرده بودند در سال گذشته منحل شد و چند مؤسسه دیگر هم‌ وجود دارد که اگر منضبط نشوند نسبت به آنها اقدام خواهیم کرد. سعی کرده‌ایم علل تورم را کنترل کنیم.  دکتر رئیسی در پایان این بخش از گفت و گویش نیز اضافه کرد: روزانه از وضعیت کالاها و سفره و معیشت مردم اطلاع کسب می‌کنم و‌ نسبت به این موضوع حساسیت دارم. تورم به کانال ۳۰ درصد رفته و‌ کاهشی شده است و باید اقدامات دولت به کاهش تورم بینجامد.

جشن توانمندسازی 100 هزار مددجوی کمیته امداد
رئیس جمهور در چهارمین بخش گفت‌و‌گوی تلویزیونی با مردم به موضوع عدالت اجتماعی با محوریت توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار و مددجویان پرداخت و تصریح کرد: نسبت به فقرزدایی اقداماتی که انجام شده در راستای کمک به خانواده‌های نیازمند بوده است مثلاً آب، برق و گاز و سلامت برای این خانواده‌ها، رایگان باشد. وی افزود: از سوی دیگر شاهد توانمندسازی مددجویان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی هستیم اخیراً جشنی گرفته شد که ۱۰ هزار مددجو به خاطر توانمندسازی از پوشش کمیته امداد خارج شدند.
دکتر رئیسی اضافه کرد: 100 هزار نفر تا کنون از پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند از طرف دیگر برای اولین بار است که پشت نوبت کمیته امداد و بهزیستی نداریم و کسی آماده ورود به مجموعه نهادهای حمایتی نیست که خبر خوبی است.
رئیس جمهور در ادامه گفت: در وزارت رفاه سامانه‌ای فعال شده که به جای اینکه افراد نیازمند به نهادهای حمایتی مراجعه کنند، این دستگاه‌ها به آنها مراجعه می کنند و تحت پوشش قرار می دهند.
وی خاطرنشان کرد: برای بازنشستگان و کارمندان هم تلاش شده اقداماتی شود که بتوانند در وضعیت تورمی زندگی آنها با فشار کمتری ادامه یابد و تأثیراتی هم داشته است دولت به مشکلات اقتصادی واقف است و تمام تلاشش کاهش آنهاست.

گشت ارشاد مدیران و اقدامات ضد فساد دولت
رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع مبارزه ریشه‌ای با فساد در دولت پرداخت و گفت: فساد، عدالت را نقض می‌کند و ‌اگر عدالت از جایی رخت بربندد، فساد آنجا رخنه می‌کند. وی خاطرنشان کرد: از ابتدا اعلام‌کردیم که ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌کنیم و در این زمینه اقداماتی انجام دادیم. ایجاد شفافیت را نه در سخن بلکه در عمل رقم زدیم، معتقدیم دولت ما باید دولت عمل و اجرا باشد.
رئیس‌جمهور در توضیح اقدامات دولت در این‌باره خاطرنشان کرد: تراز مالی ۲ هزار شرکت را در منظر عمومی قرار دادیم و شفاف اعلام ‌کردیم. صدور مجوز‌ها به نحوی پیش رفت که اکنون نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ مجوز صادر شده است. بخش قابل توجه بیش از ۹۰ درصد سامانه تجارت اجرا شده است. این سامانه‌ها از فساد جلوگیری خواهد کرد.
وی افزود: ابربدهکاران بانکی را که قبلاً به صورت پنهانی بود، علنی اعلام کردیم. اقدامات انجام شده در این دولت در جهت شفاف‌سازی گام‌های خوبی به شمار می‌رود. دکتر رئیسی همچنین گفت: برای اولین بار پس از ۴۵ سال، بازرسی ویژه رئیس‌جمهور برای مبارزه با فساد مأموریت داده شد که بتواند با اختیارات اصل ۲۷ قانون اساسی عمل کند.
وی با اشاره به راهبرد نظارتی دولت تحت عنوان «گشت ارشاد مدیران» خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۰۰ نفر از مسئولان که احساس ناکارآمدی نسبت به عملکرد آنها وجود داشت، جابه‌جا شدند. این غیر از کاری است که دستگاه‌های نظارتی انجام می‌دهند، بلکه در نهاد ریاست جمهوری دنبال شده است.
دکتر رئیسی افزود: ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ارتباط از سوی مردم با مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری برقرار شده است.
وی افزود: امروز دولت خود مدعی است، گشت ارشاد مدیران که قول دادیم عملیاتی کرده‌ایم؛ هم حضور پیدا می‌کنند، هم تذکر می‌دهند و در جایی که لازم است افراد را تغییر می‌دهند.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: دولت خط قرمزی در مقابله با فساد ندارد. بنده از حزب، گروه خاص یا جریان خاصی نیستم. دولت ما، ارتباطات ما و مدیران ما از مردم هستند.

دولت به وظیفه قانونی خود در قبال حجاب عمل می‌کند
رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سؤال مجری پیرامون شکل‌گیری دغدغه عمومی در موضوع قانون حجاب، گفت : زنان‌کشور ما در طول تاریخ نسبت به عفت و حجاب پایبند بوده‌اند و این پایبندی همواره زبانزد بوده، اکنون هم این‌توجه وجود دارد.
دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: مسأله حجاب و عفاف هم وظیفه شرعی و هم وظیفه قانونی است و قانون در این زمینه صراحت دارد. ممکن است افرادی باشند که نسبت به جهات شرعی آن تقید را نداشته باشند اما در کشور قانون حاکم است و‌همه  باید به آن پایبند باشند و قانون‌مداری اصلی است که مورد توجه همگان قرار دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه معتقدیم دشمن به دنبال حیازدایی از جامعه ماست و‌ مردم اجازه نخواهند داد دشمن به این هدف خود دست یابد، تصریح کرد: پایبندی زنان و دختران نسبت به عفاف و حجاب ریشه در اعتقادات و باورهای آنان دارد.
رئیس جمهور همچنین افزود: افرادی با یک برنامه‌ریزی به دنبال هنجار شکنی هستند ضوابط قانونی در این زمینه روشن است. امروز با فضایی که در جامعه وجود دارد توجه به حیا و عفاف بیش از پیش  مورد توجه است. دولت وظیفه قانونی خود را در این زمینه باید انجام دهد.

اهمیت دور دوم انتخابات و تشکیل مجلس قوی
وی همچنین درخصوص اهمیت مشارکت پرشور در  دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه، گفت: مجلس شورای اسلامی نهاد حساسی برای کشور از نظر قانونگذاری و ریل گذاری توسعه کشور است؛ مجلس قوی، قطعاً دولت و اجرای قوی هم به دنبال دارد لذا شکل گیری مجلس دوازدهم بسیار مهم است.
رئیسی با بیان اینکه مردم در انتخابات شرکت کردند اما این حضور خود را با مشارکت در دور دوم نیز تکمیل کنند، گفت: مجلس در زمان خودش تشکیل می‌شود و با انسجام و وحدت و با همکاری دولت و مجلس برای خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها گام برمی‌دارد.
وی افزود: امیدوارم دور دوم انتخابات مجلس با شکوه برگزار شود ممکن است برخی بگویند ما در دور اول شرکت کردیم و رفع تکلیف شده اما من معتقدم باید تکلیف را کامل کرد؛ مثلاً در تهران نیمی از نمایندگان باقی مانده و ۱۶ کرسی تهران خالی است که باید تکمیل شود.

رشد شاخص‌های اقتصادی در دولت سیزدهم
دکتر رئیسی در ادامه گفت و گوی خود با بیان اینکه «از نقد ناراحت نمی‌شویم؛ معتقدم که نقد سازنده و اصلاح‌گر به دولت کمک می‌کند»، به تشریح ارتقای شاخص‌های اقتصادی از جمله کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ رشد تولید در دولت سیزدهم پرداخت و تصریح کرد: دولت از وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال عقب نیست و این کارخانه‌ها و کارگاه‌های احیا شده هم به افزایش اشتغال کمک می‌کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه امیدوارم روزی بیاید که اصلاً بیکار در کشور نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: آمار بیکاری به کانال ۷ درصد کاهش پیدا کرده و در برخی استان‌های ما قریب به ۸ درصد است؛ نسبت به این قضیه خود را برای ایجاد زمینه اشتغال، خصوصاً تحصیلکرده‌ها متعهد می‌دانیم.
وی در ادامه افزود: رهبر انقلاب گفتند باید شرکت‌های دانش بنیان کمّاً و کیفاً افزایش پیدا کند؛ روزی که دولت را در دست گرفتیم، ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال بود امروز ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال داریم که دو برابر افزایش یافته است و زمینه برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم است و به آنها می‌گویم با کمک دانشگاه‌ها و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور و پارک‌های علم و فناوری، زمینه فعالیت فراهم شده است. صندوقی هم برای اعطای تسهیلات و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینی فعال کرده‌‌ایم تا بتواند از این شرکت‌ها حمایت حقوقی و مالی کند.
آقای رئیسی همچنین با تأکید بر اینکه تولید در کشور افزایش یافته است، گفت: هنگام آغاز فعالیت دولت، ۷۵۰ هزار خودرو تولید می‌شد و امروز تولید خودرو به یک میلیون و ۳۳۰ هزار رسیده است. در حوزه کشاورزی، از رشد منفی۵.۶ درصد به رشد مثبت رسیده‌ایم. تولید کالاهای اساسی ۲۲ درصد افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: دولت، دولت کار و فعالیت است و مردم نیز متوجه هستند که دولت کار می‌کند. حمایت مردمی را از نعمت‌های الهی می‌دانم.
رئیس جمهور اضافه کرد: به دولتمردان تأکید کردم نسبت به توانمندسازی بخش خصوصی، رفع موانع تولید و شناسایی بخش‌های بالقوه و تبدیل آن به بالفعل. در این زمینه تعاونی‌ها و مشارکت مردمی بسیار مؤثر است.

آمار مستند به گزارش صندوق بین‌المللی پول
رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: هم گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و هم شاخص‌های ما کاهش تورم و کاهشی شدن نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی و افزایش تولید را تأیید می‌کند.  وی افزود: ۱۰ سال در کشور رشد اقتصادی ما به طور متوسط زیر یک درصد بود اما در سال اول دولت به ۵ و در پایان سال گذشته به رشد اقتصادی بیش از ۶ درصدی رسیده‌ایم؛ دشمن نمی‌خواهد این کشور رشد تولید و اقتصاد داشته باشد.
رئیسی گفت: دلیل عصبانی دشمن از کشور ما این است که پیشرفت داریم؛ رهبر انقلاب گفتند دلیل حقد و کینه دشمن از ما این است که می‌خواستند با تحریم‌ها و تهدیدها کشور ما رشد نداشته باشد اما جوانان ما تحریم و تهدید را به فرصت تبدیل کردند.
رئیس جمهور همچنین اضافه کرد برخی رؤسای کشورها وقتی از پارک‌های علم و فناوری ما بازدید می‌کنند، تعجب می‌کنند و می‌گویند کشوری که تحریم است چگونه اینطور رشد کرده است؟
دکتر رئیسی اظهار داشت: کشور ما پیشرفته و فناور است؛ آنچه می‌تواند در مقابل دشمن بایستد، ایران قوی است؛ لازمه ایران قوی هم کشاورزی، صنعت، ورزش و اقتصاد قوی است.

اطلاعاتم از وضع زندگی و خواسته‌های جوانان به‌روز است
رئیس‌جمهور در دهمین‌گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود تأکید کرد: ما به عهدمان با مردم وفاداریم، حتماً دولت صادق‌الوعد بوده و‌ خواهیم بود و‌ حتماً دغدغه و‌ نیاز مردم اساس کار دولت است. وی دراین‌باره افزود: به دلیل حضور در محافل مختلف، اطلاعاتم از وضع زندگی و خواسته‌های جوانان به‌روز است و همواره خود را به حضور در اجتماعات مردمی محتاج می‌دانم که این یکی از جلوه‌های دولت مردمی است. دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: با انسجام‌ ملی و‌ وحدت می‌توانیم این راه را ادامه دهیم. همچنان‌که تاکنون با حضور خود، دشمن را مستأصل کردید بعد از این نیز حتماً حضور، شهامت، شجاعت و ایستادگی‌ و‌ مقاومت شما مردم می‌تواند بیشتر از این ایران اسلامی را بالنده کند و ‌دولت همواره خود را خدمتگزار شما می‌داند.

جستجو
آرشیو تاریخی