صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

در بیانیه 28 ماده‌ای ایران و پاکستان تأکید شد

تبدیل مرز مشترک از «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»

در پایان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، دو کشور با صدور بیانیه مشترک، بر لزوم تلاش برای گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تبدیل مرز مشترک دو کشور از «مرز صلح» به «مرز شکوفایی» تأکید کردند.
همچنین دو کشور ضمن محکومیت شدید تجاوزات و جنایات مستمر رژیم صهیونیستی در غزه خواستار آتش‌بس فوری و دسترسی بلامانع مردم این منطقه به کمک‌های بشردوستانه شدند. در این بیانیه با اشاره به اینکه دو طرف توافق کردند تعاملات متقابل را از طریق تبادل منظم دیدارهای سطح بالا برای تقویت روابط برادرانه تقویت کنند، آمده است: هر دو طرف با اذعان به اینکه مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد، بر اهمیت همکاری منظم و تبادل نظر بین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی دو کشور برای مقابله با تهدیداتی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، گروگانگیری، پولشویی و آدم‌ربایی تأکید کردند.
در بند ششم این بیانیه، آمده است: دو طرف بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی از جمله تجارت برق، خطوط انتقال نیرو و پروژه خط لوله گاز IP تأکید کردند. دو رهبر توافق کردند که تجارت دوجانبه خود را طی پنج سال آینده به 10 میلیارد دلار افزایش دهند. هر دو طرف بر ضرورت مشارکت اقتصادی بلندمدت بادوام و الگوی اقتصادی و ارتباطی مشترک منطقه‌ای، به‌ویژه برای توسعه اجتماعی-اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان ایران و استان بلوچستان پاکستان تأکید کردند. ضرورت تسریع در نهایی کردن توافقنامه تجارت آزاد، تبادل منظم کارشناسان اقتصادی و فنی و همچنین هیأت‌هایی از اتاق‌های بازرگانی دو کشور برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی و توافق بر سر عملیاتی کردن کامل مکانیسم‌های تجارت مبادله‌ای بین دو طرف برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و تجاری از دیگر بندهای این بیانیه است.
در بند 11 این بیانیه، ایران و پاکستان تروریسم را تهدید مشترکی برای صلح و ثبات منطقه و مانع بزرگی برای توسعه منطقه توصیف و تأکید کردند: با اتخاذ رویکردی مشارکتی برای مقابله با این تهدید و استفاده از مکانیسم‌های نهادی دوجانبه موجود برای مبارزه مؤثر و مقابله با این تهدید موافقت شد. 
جستجو
آرشیو تاریخی