صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

کلمبو؛ دومین مقصد دیپلماسی رئیس جمهور در شبه قاره

افتتاح ابَرپروژه ایرانی اومااویا در سریلانکا

از اسلام آباد و کراچی در پاکستان تا کلمبو و اومااویا در استان بادوله سریلانکا؛ این صدای شکستن دیوارهای انزوای تحمیلی اقتصاد ایران است که شنیده می‌شود. این دستاورد حاصل رویکرد توازن و سیاست همسایگی دولت سیزدهم و رئیس دولت است. براساس این سیاست، جمهوری اسلامی ایران به جای منتظر نشستن و نگاه کردن به دست یا لبخند چند قدرت غربی که چه زمانی گشایش را به همراه بیاورد، دست به ابتکار زده و ظرفیت‌های مغفول مانده تبادلات با سایر کشورهای جهان را فعال می‌کند. رهاوردها و جزئیات متنوع سفر آیت‌الله رئیسی به دو کشور آسیایی پاکستان و سریلانکا را باید در همین راستا ارزیابی کرد. رئیس جمهور روز گذشته در دومین مقصد از سفر به کشورهای غرب و جنوب آسیا، وارد سریلانکا شد. در نخستین گام این سفر، ابَرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در سریلانکا با حضور آیت‌الله رئیسی به صورت رسمی افتتاح شد؛ پروژه‌هایی که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران شناخته می‌شوند. صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران و اجرای چنین پروژه عظیمی که 500 میلیون دلار هزینه داشته است، در شرایطی صورت گرفت که امریکا و غرب، مدعی تحریم اقتصاد ایران هستند. از نگاهی دیگر، اگر رهاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا (مانند امضای اسناد همکاری و افتتاح پروژه عظیم آب و نیروگاه) به همراه رهاوردهای سفر به پاکستان را در کنار هم قرار دهیم؛ یک واقعیت مهم جلوه می‌کند. این واقعیت از این قرار است که جمهوری اسلامی ایران در دوره فعالیت دولت سیزدهم، هم دیپلماسی اقتصادی خود را با قوت پی گرفته است و هم تبادلات فرهنگی و سیاسی را در دستورکار خود قرارداده است. استقبال و دیدارهای گسترده با نخبگان حوزه‌های مختلف پاکستان، در سه شهر و ایالت اسلام آباد، لاهور در سنجاب و کراچی در سند از یک سو، و ملاقات‌ها و نشست‌ها در سریلانکا، به همراه اسناد امضا شده با مقام‌های سیاسی بیانگر همین واقعیت است. به عبارت دیگر توافق برای تبادلات اقتصادی 10 میلیارد دلاری با پاکستان و افتتاح پروژه 500 میلیون دلاری در سریلانکا از دیپلماسی اقتصادی حکایت دارد و همه این تحولات پس از آن صورت گرفت که برخی در داخل و البته در غرب، بر این عقیده بودند که پس از حمله به رژیم صهیونیستی، ایران وضعیت ویژه‌ای در جهان خواهد یافت. حالا معلوم شد این وضعیت ویژه، نه انزوا یا کاهش ارتباطات، بلکه افزایش وزن و اعتبار جمهوری اسلامی ایران در جهان، بویژه میان کشورهای آسیایی است.

افتتاح ابر پروژه ایرانی در سریلانکا
آیت‌الله رئیسی که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرد، در بدو ورود مورد استقبال رسمی نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت. پس از آن، هیأت عالی رتبه ایرانی عازم منطقه‌ای در 230 کیلومتری شرق کلمبو پایتخت این کشور شد که در آن رئیس جمهور و دیگر مقام‌های سریلانکا، منتظر هیأت ایرانی بودند. این انتظار، برای افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» است که به همت متخصصان ایرانی ساخته شد. این مجموعه روز گذشته با حضور آیت‌الله رئیسی و «رانیل ویکرمسینگه» همتای سریلانکایی وی افتتاح شد. ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی 120 مگاواتی زیرزمینی، 28 کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول 850 متر و 23 کیلومتر خط انتقال برق است؛ پروژه‌ای که فرایند ساخت، نظارت و مشاوره آن کاملاً از سوی شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش 500 میلیون دلار از سوی دولت سریلانکا تأمین شده است.

«اومااویا» مایه افتخار دولت ایران و سریلانکا
آیت‌الله رئیسی در این مراسم، بهره‌برداری از این ابرپروژه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی ایرانی را نماد همبستگی، پیوند، تقویت دوستی و مایه افتخار دو ملت دانست.
رئیس جمهور گفت: بهره‌برداری از این سد، نیروگاه و تونل انتقال آب، نماد تحقق اراده دو کشور و دو ملتی است که می‌خواهند با اتکا به توان بومی، رفاه و آسایش خود را فراهم کنند.
آیت‌الله رئیسی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در بیش از 20 کشور جهان است.
وی با بیان اینکه کشورهای غربی تلاش می‌کنند به ما القا کنند که دانش و فناوری فقط در اختیار آنهاست، اظهارکرد: انقلاب اسلامی، امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدای عالی‌قدر ما از جمله شهید سلیمانی، «ما می‌توانیم» را به ملت ما آموختند. دشمن نمی‌خواست ما پیشرفت کنیم اما ملت ایران اراده کرد که پیشرفته باشد؛ خواست و اراده ملت بزرگ ایران تحقق یافت و دشمن ناکام ماند.

بدون فناوری ایرانی اجرای پروژه ممکن نبود
رئیس جمهور سریلانکا هم در سخنانی با قدردانی از همکاری و تلاش پیمانکاران و همکاری دولت ایران در اجرای این پروژه اظهارکرد: بدون تکنولوژی و فناوری ایرانی، اجرای این پروژه برای ما ممکن نبود؛ شما توانستید برای آینده سریلانکا کار بزرگی انجام دهید. «رانیل ویکرمسینگه» با بیان اینکه مهارت‌های فناورانه ایرانی امروز در دنیای مدرن شناخته شده است، تصریح کرد: شما نمونه کشوری هستید که با خوداتکایی توانستید به پیشرفت در حوزه‌های مختلف برسید.
امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا
 مقامات عالی ایران و سریلانکا پس از برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، 5 سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند. «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکار‌ی‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» اسنادی است که از سوی مقامات دو کشور و با حضور آیت‌الله رئیسی و رانیل ویکرماسینگه امضا شد.

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی مهندسی
رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری با همتای سریلانکایی، تبادل ظرفیت‌های دو کشور را به نفع ایران و سریلانکا و منطقه خواند و از آمادگی کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی خبر داد.  وی از تشکیل کمیسیون مشترک میان ایران و سریلانکا برای بررسی سازکار روابط تجاری، کشاورزی و علمی فناوری خبر داد و اظهارکرد: مانند آنچه در این پروژه بزرگ افتتاح شده گذشت، سازکار تأمین مالی از سوی سریلانکا و انتقال و صدور خدمات فنی مهندسی از ایران که در این طرح دیده شد، می‌تواند در حوزه‌های مختلف به پیشرفت کشور دوست و برادر سریلانکا کمک کند.

قدردانی رئیس جمهور سریلانکا از ساخت سد
 رئیس جمهور سریلانکا نیز در سخنان خود، از ایران برای مشارکت در ساخت سد اومااویا و انتقال دانش و فناوری ساخت آن تشکر کرد.
رانیل ویکرمسینگه انتقال آب و تولید برق را از مهم‌ترین مذاکرات نشست خود با هیأت ایرانی برشمرد و گفت: از این تریبون از حمایت‌های ایران در بحران اقتصادی چند سال گذشته کشورمان تشکر می‌کنم، این حمایت‌ها منجر به ثبات اقتصادی در کشورمان شد و آیت‌الله رئیسی گفتند این حمایت‌ها ادامه می‌یابد و حتماً منجر به رفاه در سریلانکا خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی