صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

آیت‌الله رئیسی در اجتماع نخبگان و فعالان اقتصادی کراچی تأکید کرد

تحقق توافقات ایران و پاکستان با نقش آفرینی فعالان اقتصادی

اگر اسلام آباد را مرکز سیاسی، لاهور را مرکز فرهنگی و کراچی را مرکز اقتصادی پاکستان بنامیم، سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به این کشور، هر سه این مراکز را شامل شد. در نخستین روز سفر، دیدارهای رسمی با مقامات عالی‌رتبه سیاسی و نظامی پاکستان در اسلام‌آباد و نیز دیدار با نخبگان فرهنگی و اقتصادی انجام شد. در دومین روز، ابتدا لاهور، و سپس کراچی میزبان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بود، شهرهایی که دیدار با نخبگان فرهنگی، دینی و اقتصادی، مهم‌ترین برنامه آنها بود.

روابط ایران و پاکستان فراتر از همسایگی است
واپسین مقصد آیت‌الله رئیسی، کراچی مرکز ایالت سند پاکستان، شهر بندری و اقتصادی این کشور بود که پس از حضور در لاهور و دیدار با نخبگان دانشگاهی و مقامات ایالت پنجاب انجام شد. رئیس‌جمهور با حضور در دانشگاه کراچی، در اجتماع جمعی از نخبگان، فرهیختگان، فعالان اقتصادی و علمای مذهبی این شهر، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی خواند و پیوند دولت ملت را ناگسستنی توصیف کرد.
آیت‌الله رئیسی افزود: ارادت دو ملت به شخصیت نامدار و نام‌آوری چون امام خمینی(ره) ناشی از روحیه خداخواهی، ضداستکباری و ضداستعماری ایشان است و مردم دو کشور امام راحل را مظهر خداخواهی، عدالت‌خواهی و شخصیتی می‌دانند که در مقابل زیاده‌خواهی نظام سلطه ایستادگی کرده و ملت بزرگ ایران را به پیروزی رسانده است.وی همچنین اقبال لاهوری را شخصیتی با روحیه ضداستعماری، ضداستکباری، عدالت‌خواه، استقلال‌طلب و مورد احترام جهان اسلام و مردم کشورهای ایران و پاکستان توصیف و تصریح کرد: شخصیتی چون محمدعلی جناح نیز به دلیل برخورداری از همین روحیات و خصوصیات به نماد استقلال‌خواهی و ظلم‌ستیزی مردم پاکستان تبدیل شد و مانند سایر شخصیت‌های ضداستکباری و عدالت‌خواه مورد احترام و توجه مردم دو کشور و ملل مسلمان بوده و خواهد بود.
شکست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تصور و تلاش امریکا و برخی کشورهای غربی در راستای امنیت‌آفرینی برای رژیم صهیونیستی با عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای منطقه با شکست راهبردی مواجه شده است، افزود: راه‌حل رفع مشکلات جهان اسلام و جلوگیری از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی و ظلم‌های نظام سلطه، وحدت و انسجام در امت اسلامی و پرهیز از تفرقه و جدایی است.
وی با اشاره به بی‌عملی و ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی مدعی دفاع از حقوق بشر و امنیت در جهان گفت: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی خواهد شد.

ضرورت تبدیل تجارت غیررسمی به تجارت رسمی
آیت‌الله رئیسی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به توافقات صورت گرفته میان ایران و پاکستان برای گسترش روابط در سطوح مختلف، مرز بیش از 900 کیلومتری دو کشور را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و تأکید کرد: تجارت غیررسمی بین دو‌کشور باید به تجارت رسمی تبدیل شود، تحقق این هدف نیازمند همکاری صمیمانه همه فعالان اقتصادی و تجار دو کشور است.

جستجو
آرشیو تاریخی