همزمان با دیدار یحیی سنوار با برخی اعضای حماس فاش شد؛ این گروه 30 افسر شین بث را در اختیار دارد

معادله پیچیده اسرای اسرائیلی

دولت نتانیاهو با ارائه آمار اسرای کشته شده، سعی می‌کند برخی سربازان یا افسران بازنشسته یا ذخیره اسیر را به عنوان غیرنظامی طبقه‌بندی کند تا بهای مذاکره برای آنها را در جریان مذاکراتی که برای تبادل اسرا انجام می‌شود، کاهش دهد.

حسین فاطمی
خبرنگار

با آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس با وجود ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را برخلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهار نظر جدید فرمانده خود می‌تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست‌ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. بسیاری از تحلیلگران و ناظران نیز معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات در پی کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر، اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفح آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی‌بی را به هم خواهد ریخت. چون آن‌گونه که یکی از اعضای حماس گفته است، یحیی سنوار در اظهاراتی خبر داده، این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بث را در اختیار دارد.
این عضو حماس که از او به عنوان یک چهره کلیدی یاد شده است، طی گفت‌وگویی با العربی الجدید، صحت آنچه را رسانه‌های عبری نزدیک به دولت اشغالگر منتشر کردند، رد کرد مبنی بر اینکه حماس آزادی تنها ۲۰‌اسیر به جای ۴۰ اسیر در مرحله اول توافق احتمالی را در دور اخیر مذاکرات قاهره پیشنهاد کرده است. به گفته این منبع که نامش فاش نشده، «در پی این ادعا گزارش‌های مطبوعاتی عبری منتشر شدند که نشان می‌دهند تعداد اسیران باقی‌مانده از ۲۰ تن تجاوز نمی‌کند که خلاف واقعیت است.» البته این چهره کلیدی حماس هم اذعان داشته که «نمی‌توان به طور دقیق تعداد اسیران زنده را تعیین کرد، اما آنچه مسلم است این رقم بیشتر از آماری است که در رسانه‌های عبری منتشر می‌شود.»
این منبع جزئیات محل اسکان و اختفای این اسرا را رسانه‌ای نکرد و صرفاً به این نکته بسنده کرد که این افراد در مکان‌های بسیار امن و دور از دست اشغالگران نگهداری می‌شوند و دسترسی به آنها تحت هر شرایطی غیرممکن است. این مقام حماس در عین حال خاطرنشان کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اشغالگر و برخی از وزرای دولت وی اطلاعات زیادی را درباره هویت برخی از اسیران پرسنل نظامی مخفی می‌کنند تا مانع برانگیختن خشم در صفوف نیروهای رزمی شوند و بخش بزرگی از این موضع خشم از جانب سرلشکر نیتزان آلون، نماینده ارتش اسرائیل در هیأت‌های مذاکره‌کننده درباره اسرا، به دلیل سستی نتانیاهو در این زمینه دارد.

تداوم اعتراض خانواده اسرای اسرائیلی
در حالی که تعداد دقیق اسرای صهیونیست باقی مانده در غزه پس از بازگشت ۱۱۲ اسیر مشخص نیست، دفتر نتانیاهو از کشته شدن ۳۳ نفر از ۱۲۹ نفری که گفته می‌شود هنوز در نوار غزه بازداشت هستند، خبر داده است. با این حال، تعداد پرسنل نظامی در میان آنها مشخص نشده است و به باور محافل کارشناسی و رسانه‌ای، این استراتژی اتخاذ شده توسط اشغالگران است که سعی می‌کند برخی از سربازان یا افسران بازنشسته یا ذخیره را به عنوان غیرنظامی طبقه‌بندی کند تا بهای مذاکره برای آنها را در جریان مذاکراتی که برای تبادل اسرا انجام می‌شود، کاهش دهد. این در حالی است که حضور اسرا در نزد بیش از یک طرف در غزه نیز امکان شمارش آنها را دشوار می‌کند.
همزمان تحولات در داخل سرزمین‌های اشغالی هم معادلات اسرا را پیچیده‌تر از قبل می‌کند، چرا که شامگاه دوشنبه شاهد دور جدیدی از اعتراضات گسترده شهرک‌نشینان و خانواده‌های اسرا بودیم. شهرک‌نشینان معترض مجدداً در شهرک «قیساریه» شهر تل‌آویو  و مقابل منزل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زده و خواستار مبادله فوری اسرا با مقاومت در غزه شدند. در جریان این اعتراضات، خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه و حامیان آنها که از بی‌توجهی کابینه رژیم اشغالگر به سرنوشت فرزندان خود خشمگین هستند، خواستار کناره‌گیری نخست‌وزیر این رژیم از سمتش شدند.
«غی بن درور» ۵۴ ساله که در تظاهرات در مقابل خانه نتانیاهو در «قیساریه» شرکت کرده بود به خبرنگاران گفت که «من در تظاهرات علیه بدترین نخست‌وزیر تاریخ اسرائیل شرکت کرده‌ام.» بن درور باور داشت که نتانیاهو نمی‌خواهد اسرا به اسرائیل بازگردند؛ چراکه وی نمی‌خواهد جنگ پایان یابد چون در چنین صورتی باید به زندان برود. «یائل بن بورات»، وکیل ۶۲ ساله صهیونیست نیز که در این تظاهرات حضور داشت، اظهار کرد که ما اینجا هستیم تا با خانواده‌های اسرا ابراز همدردی و همبستگی کنیم. وی این را هم افزود که من نمی‌خواهم این عید (عید یهودی پسح) را در حالی جشن بگیرم که بسیاری از برادران و خواهران ما هنوز در غزه هستند. این وکیل صهیونیست ادامه داد، همه ما معتقدیم که او (نتانیاهو) مسئول فاجعه وحشتناکی است که در هفتم اکتبر رخ داد و وی در مذاکره برای آزادی اسرا نیز شکست خورده است.
در این اعتراضات، شهرک‌نشینان همچنین خواستار کناره‌گیری نتانیاهو از سمت خود شدند و گفتند که او در مدیریت جنگ و بازگرداندن اسرا شکست خورده است و نمی‌تواند در قدرت بماند. همزمان با این فعالیت اعتراضی، تعدادی از خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه برای اطلاع از آخرین تحولات پرونده تبادل اسرا، با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار کردند. مادر یکی از این اسرا پس از دیدار با گالانت گفت آنچه که خانواده‌ها عملاً در این دیدار شنیده‌اند این است که هیچ راه حلی وجود ندارد و نهاد امنیتی رژیم اشغالگر نمی‌داند چگونه اسرا را بازگرداند. وی عنوان داشت که نسبت به رهبران فعلی احساس ناامیدی می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم استعفای خود را ارائه دهند و جا را برای رهبری دیگر که بتواند راه حل ارائه دهد باز کنند. خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه و حامیان آنها کابینه رژیم صهیونیستی را مقصر ماندن فرزندان خود در اسارت می‌دانند.

 

بــــرش

نقش سنوار در ترسیم تحولات

این چهره کلیدی حماس در ادامه گپ و گفت خود با العربی جدید، ضمن اشاره به وضعیت اسرای صهیونیست، گریزی هم به شرایط یحیی سنوار زد که نشان می‌دهد این فرمانده ارشد حماس در غزه به رغم تمام فضاسازی‌های رسانه‌ای همچنان در کمال صحت و سلامت می‌تواند روی روند تحولات اثرگذار باشد، همچنان که قبل‌تر هم تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست به بررسی وضعیت نوار غزه پرداخته و اذعان کرده‌اند که جنبش مقاومت اسلامی (حماس) شکست نخورده و «یحیی السنوار» رهبر آن برای لذت بردن از آفتاب بیرون می‌رود، در حالی که مناطق صهیونیست‌نشین خالی از سکنه هستند.
در تأیید همین اعتراف محافل کارشناسی عبری زبان، منبع حماس در مصاحبه‌اش (با‌العربیه جدید) هم تأکید داشت که یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس در غزه، با وجود جنگ جاری و عملیات اطلاعاتی اسرائیل که در طول روز متوقف نمی‌شود، از واقعیت جدا نیست و این در حالی است که ادعا می‌شود السنوار در تونل‌ها مخفی شده است.»
این منبع گفت که یحیی السنوار در غزه اخیراً مناطقی را که شاهد درگیری بین مقاومت و ارتش اشغالگر بود، بازرسی و با برخی از مبارزان جنبش در زمین و نه در تونل‌ها ملاقات کرد. وی این را هم افزود، «اخیراً مذاکراتی بین رهبری جنبش در داخل و خارج  بدون اینکه ماهیت آنها مشخص شود صورت گرفت که طی آن السنوار، رهبری جنبش در خارج را از وضعیت مقاومت در نوار غزه و آمار و گزارش‌های میدانی دقیق، قدرت و موقعیت مستحکم مقاومت و توانایی آن در مقابله با نیروهای اشغالگر مطلع کرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی