صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

600 هزار تومان در ماه برای مادران شیرده در 3 دهک اول واریز می شود

براساس اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح حمایت از مادران دارای کودکان شیرخوار موسوم به طرح یسنا از 30 فروردین ماه در سراسر کشور و برای حدود یک میلیون مادر در دهک‌های اول تا سه درآمدی اجرایی شد. در این طرح به ازای هر کودک شیرخوار مبلغ 600 هزار تومان یارانه بصورت اعتباری به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. سرانجام پس از اجرای موفق مرحله آزمایشی طرح یسنا که از پنجم دی ماه سال گذشته برای حمایت از مادران دارای فرزند زیر دو سال در دهک یک درآمدی در هشت استان محروم کشور آغاز شده بود، از روز پنجشبه 30 تیرماه این طرح با اضافه شدن دهک‌های دوم و سوم درآمدی بصورت سراسری در همه استان‌های کشور عملیاتی شد. گستره‌ای که گفته می‌شود حدود یک میلیون مادر دارای کودک شیرخوار را تحت پوشش قرار می‌دهد.
 
چیستی طرح یسنا
یسنا، طرحی برای رفع سوء تغذیه مادران شیرده دارای کودکان زیر ۲ سال دهک یک درآمدی از دی‌ماه ۱۴۰۲ از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار گرفت. طرحی که در گام نخست بصورت آزمایشی مادر شیرده را در دهک یک درآمدی استان‌های ایلام، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس، هرمزگان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، تحت پوشش خود قرار داد، گزاره‌ای که پیامدهای مثبتی برای امنیت غذایی مادران به ارمغان آورد. براین اساس ۲۷ هزار مادر در قالب طرح مذکور شناسایی شدند که از این تعداد ۲۲ هزار نفر مشمول طرح شدند و به آنها ماهانه ۴۰۰ هزار تومان یارانه اعتباری ماهانه پرداخت می‌شد. واریزی یارانه‌ای طرح مذکور نیز به صورت دوماهه برای حساب سرپرستان خانوار در بستر شبکه ملی اعتباری کالابرگ الکترونیک شارژ می‌شد. در این حوزه تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی حضور داشتند. این طرح از نظر اعتباری هیچ ارتباطی به طرح کالابرگ ندارد و در واقع اعتبار جداگانه‌ای برای آن لحاظ شده است. به عبارتی، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان جدای از یارانه نقدی بوده و یک مبلغ اعتباری است و نیازی به شارژ نداشت.
 
اقلام ارائه شده در طرح یسنا
بنابر داده‌های وزارت رفاه، شارژ اول طرح یسنا در پنجم دی‌ماه سال ‌جاری برای بالغ بر ۲۲هزار مادر دارای فرزند زیر دو سال در ۸ استان کم‌برخوردار انجام شده و شارژ مراحل دوم و سوم نیز برای حدود ۲۳ هزار مادر مشمول به ترتیب در روزهای پنجم بهمن‌ماه و پنجم اسفندماه صورت گرفت. براساس اعلام وزارت رفاه، تغذیه سالم، اصلی‌ترین اولویت در این طرح است. در این طرح 16 قلم کالایی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر، میوه، سبزیجات، دانه‌های روغنی و ریزمغذی‌ها که طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران به تأیید رسیده در سبد غذایی این طرح با قیمت سال ۱۴۰۱ تعریف شده، در دسترس مشمولان قرار می‌گیرد.
 
نحوه ارائه اجرای طرح یسنا در سال جاری
اواخر سال گذشته بود که وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در صورت اجرای موفق این طرح، با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، طرح یسنا بصورت سراسری اجرایی خواهد شد و همه سه دهک اول درآمدی با فراگیر شدن طرح یسنا در همه کشور مبلغ ۴۰۰ هزار تومان با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به ۶۰۰ هزار تومان خواهد رسید. حالا بنا به اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این طرح از روز پنجشنبه 30 تیرماه بصورت سراسری و در سه دهک درآمدی برای حدود یک میلیون مادر دارای کودک شیرخوار بر اساس آنچه که گفته شد، عملیاتی شده است. طرح ملی یسنا براساس قانون ماده ۲۴ حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اجرایی شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب این طرح مکلف به ارائه بسته غذایی، بهداشتی و حمایت از مادران باردار یا دارای شیرخوار و کودک زیر پنج سال است.

جستجو
آرشیو تاریخی