صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

پدافند هوایی اصفهان بامداد دیروز به شیء پرنده مشکوک تیراندازی کرد

هیاهوی صهیونیست‌ها برای هیچ!

 کوه تهدیدات رژیم صهیونیستی برای تلافی عملیات گسترده پهپادی – موشکی ایران موش زایید. در حالی که در تمام روزهای گذشته رسانه‌های غربی تلاش داشتند تصویری از خواست رژیم اسرائیل برای حمله به تأسیسات مهم ایران و اقدام شرکا و حامیانش در جهت منصرف کردن آن از این کار ارائه کنند، تمام آنچه رخ داد گسیل چند ریزپرنده به سمت پایگاه هوایی اصفهان بود که به هدف تمرینی پدافند ضدهوایی تبدیل شدند.
حوالی ساعت 5 بامداد روز جمعه بود که با شنیده شدن صدای انفجار در استان اصفهان و نیز انتشار ویدیوهایی از شلیک پدافند موضوع مورد توجه رسانه‌‌ها قرار گرفت؛ واقعه‌ای که امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده‌کل ارتش در توضیح آن اعلام کرد: انفجار صبح جمعه در آسمان اصفهان مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضد هوایی به شیء مشکوکی بوده که هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است.
وزیر امور خارجه ایران نیز  روز گذشته در نشستی با حضور سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند ایران در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط‌ شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در حالی که در رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شد که احتمال حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران وجود دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ آسیبی به هیچ یک از تأسیسات هسته‌ای ایران در اصفهان وارد نشده است. این البته در حالی بود که در روزهای اخیر مقامات نظامی ایران نسبت به تغییر در راهبرد هسته‌ای کشورمان در صورت هر گونه تعرض به تأسیات هسته‌ای هشدار داده بودند.
 اقدام نیمه شب جمعه رژیم صهیونیستی که از فرط مضحک و نازل بودن نمی‌توان به راحتی واژه حمله را برای آن به کار برد اما نه فقط نشان آمادگی سامانه‌های پدافندی جمهوری اسلامی ایران بود که با نشان دادن دست بالای قدرت و اقتدارنظامی ایران در مقابل دشمنان مدعی‌اش شیرینی پیروزی به دست آمده در عملیات «وعده صادق» را دو چندان کرد. چه آنکه بر خلاف ایران که نخستین حمله مستقیمش به اراضی اشغالی را در برابر دوربین‌های پخش زنده و با شلیک صدها پهپاد و موشک بالستیک و کروز انجام داد. رژیم صهیونیستی در مقام تلافی به اقدامی در حد خرابکاری‌های مسبوق به سابقه خود اکتفا کرد.
 
افتضاح تهدید
این همه در حالی بود که روز چهارشنبه «هرتزل هالِوی»، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در پی برگزاری جلسات متعدد کابینه جنگی رژیم اسرائیل مدعی شد که این رژیم به حمله موشکی به ایران پاسخ خواهد داد. در عین حال اخباری هم از احتمال پاسخ محدود به اهدافی در خارج از مرزهای ایران به عنوان خروجی آن جلسات مطرح شد و رسانه‌های امریکایی سعی کردند با خبرهایی همچون احاله حمله به پایان عید «پسح» نوعی تعلیق و هیجان‌کاذب به ماجرا اضافه کنند. حال آنکه گزاره‌هایی همچون حمله موشکی به ایران، حمله به مقرهای ایران در سوریه و عراق، حمله سایبری گسترده و حتی ترور مقامات را نیز به عنوان گزینه‌های محتمل مطرح می‌کردند. با همین دست‌فرمان رسانه‌های معاند و بنگاه‌های خبری صهیونیستی و غربی تلاش کردند از همان دقایق نخست با بزرگنمایی از واقعه اصفهان و حتی انتشار اخبار جعلی به بزرگنمایی حمله اسرائیل بپردازند و آن را پاسخ اسرائیل به عملیات ایران و پایان دهنده درگیری معرفی کنند.جعل واقعیت در این رسانه‌ها به حدی بود که رسانه صهیونیستی «جروزالم‌پست» در توئیتی با انتشار عکس یک انفجار که دو سال قبل در همین رسانه با تیتری پیرامون درگیری در غزه منتشر شده بود، مدعی شد که‌‌ «اسرائیل با یک حمله موشکی بامداد جمعه یک سایت در ایران را مورد هدف قرار داد.» حامیان رژیم صهیونیستی هم سعی کردند با جا زدن تجاوزات نظامی این رژیم به مثابه دفاع از خود خواستار کاهش تنش و خویشتنداری کشورها در غرب آسیا شوند.
 
 امریکا: هیچ دخالتی نداشتیم
در همین میانه مقامات و رسانه‌های امریکایی خط دیگری را نیز پی‌گرفتند. در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا درباره حمله به ایران تأکید داشت: «امریکا در هیچ اقدام تهاجمی‌ای دخالتی نداشته است» و از بیان اینکه آیا امریکا  قبل از این حمله مطلع شده است یا خیر، خودداری کرد؛ رادیو‌فردا رسانه وابسته به وزارت‌خارجه امریکا با بازنشر ادعای مفسر نظامی روزنامه یدیعوت آحرونوت، نوشت: «عوامل تصمیم‌‌گیرنده برای حمله بامداد جمعه به ایران با هدف‌ قراردادن اماکنی متعلق به سپاه پاسداران قصد داشته‌اند حمله‌ای را سامان دهند که جمهوری اسلامی ایران امکان مهار آن را داشته باشد، بدون آنکه نیازی به تبادل مجدد ضربات با اسرائیل باشد». رسانه‌های امریکایی به نحو بارزی تلاش داشتند عملیات «خرابکاری محدود» اسرائیل را به عنوان پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران به خورد افکارعمومی بدهند. اقدامی که در قالب تلاش غرب برای نقطه پایان گذاشتن بر تنشی باشد  که با اقدام جنایتکارانه و تروریستی صهیونیست‌ها علیه کنسولگری ایران در دمشق آغاز شد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم ساعتی پس از ماجرا گزارش داد که برآوردهای ارتش و نیروهای امنیتی این رژیم آن است که حمله به ایران پایان یافته است.
واقعیت اما خود را در زبان ناظران به نمایش گذاشت. چنانکه تحلیلگر شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال ناچار شد اعتراف کند که «این درگیری‌ها نه‌تنها ثابت‌کننده دست برتر ایران بود بلکه در صحنه عمل سبب خواهد شد رژیم اسرائیل دیگر نتواند همچون گذشته به‌راحتی به مقرهای ایران در سوریه حمله کند». چه آنکه هر آینه خود را در مقابل دست انتقام ایران در اراضی تحت‌اشغال خود و ناتوان از تلافی آن خواهد دید. «وار مانیتور» اکانت ناظر بین‌المللی هم در واکنش به حمله اسرائیل اعلام کرد «ناامیدکننده‌ترین پاسخی بود که تابه‌حال دیده‌ام».
 
بحران یک تلافی «مسخره» در اسرائیل
با این همه تلاش برای فضاسازی رسانه‌ای برای بزرگنمایی اتفاق بامداد جمعه، ماجرای ریزپرنده‌های اسقاط‌شده به دست پدافند را حتی بیش از آنچه می‌نمود مضحک ساخت. آنقدر که حتی بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل هم در شبکه ایکس برای توصیف حمله به ایران به نوشتن کلمه «مسخره» اکتفا کند؛ کلمه‌ای که به نحوی کلیدواژه مشترک اغلب تحلیل‌هایی بود که ناظران بین‌المللی در توصیف ماوقع به‌کار بردند. همچنان ‌که عبدالباری‌عطوان، روزنامه‌نگار مشهور جهان عرب در این‌باره نوشت: حمله مسخره اسرائیل نشان‌دهنده رو به افول رفتن هیبت آن است.
به این‌ترتیب حمله تلافی‌جویانه با چند ریزپرنده نه‌تنها پوشالی بودن ادعاهای مقامات و نظامیان رژیم صهیونیستی درباره توان مقابله  با جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت و دردی از آنها که در برابر حمله صدها پهپاد و موشک ایران تحقیر شده بودند، دوا نکرد بلکه  به توصیف واقع‌گرایانه بن‌گویر به دومینویی از افزایش فشارهای داخلی رژیم صهیونیستی دامن زد و صهیونیست‌ها را به جان هم انداخت. میکی لِوی، رئیس سابق و عضو فعلی پارلمان رژیم صهیونیستی خطاب به بن‌گویر نوشت: «شما توانستید تمام دوران حضور خود در مسئولیت «وزارت شکست ملی» و «عضویت در کابینه» را در یک کلمه توصیف کنید». «شایل بن افرایم» خبرنگار اسرائیلی هم درباره توئیت بن‌گویرنوشت: او عملیات اسرائیل را تأیید اما مسخره می‌کند و بازدارندگی آن را تضعیف می‌کند، یک شرمساری مطلق از یک وزیر کابینه. یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل و رهبر احزاب مخالف کابینه هم درباره توئیت تک‌کلمه‌ای بن‎گویر گفت: «تاکنون هیچ وزیری در کابینه چنین آسیب سنگینی به امنیت کشور، وجهه و جایگاه از طرف بین‌المللی آن وارد نکرده است». او همچون خانواده اسرای صهیونیست خواهان استعفا یا برکناری او شد و نوشت: «هر نخست‌وزیر دیگری اگر بر سر کار بود، او را امروز صبح از کابینه اخراج می‌کرد». به این ترتیب باید گفت که رژیم صهیونیستی در حالی که از زدن کوچکترین تلنگری به امنیت جمهوری اسلامی ایران ناتوان نشان داد بیشتر آتشی بود که به جان خود صهیونیست‌ها افتاد. تا آنجا که وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل را به عنوان یکی از تندروترین صهیونیست‌ها در مقام اعتراف به واقعیت به سیبل خشم درونی رژیم از این رسوایی تبدیل کرد.

 

خبر پلاس 1

 آتش بازی در اصفهان و ضرورت پایان دادن جهان به جنایات اسرائیل

محمدجواد ظریف وزیر پیشین امور خارجه روز گذشته در صفحه مجازی خود نوشت: نسل‌کشی در غزه بدون وقفه ادامه دارد. هیچ چیز نمی‌تواند توجه افکارعمومی جهانی را از جنایات اسرائیل منحرف کند. وی افزود: اقدامات مستمر تجاوزکارانه اسرائیل علیه ایران، بویژه حمله تحریک‌آمیز آن علیه اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه، از سوی شورای امنیت ملل متحد مجازات نشد. لذا ایران را ناگزیر به اقدام حساب‌شده در دفاع مشروع نمود که تنها تأسیسات نظامی را هدف گرفت و بر خلاف اسرائیل، آگاهانه از هدف‌گیری غیرنظامیان خودداری کرد. ظریف خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و بویژه جنگ غزه متمرکز کنند. وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در شورای امنیت ملل متحد توسط ایالات متحده حرکتی کاملاً اشتباه بود.

 

خبر پلاس2

محکومیت تجاوز اسرائیل و دعوت ایران به خویشتنداری

 تلاش صهیونیست‌ها برای ادعای تلافی‌جویانه عملیات موشکی -پهپادی ایران با محکومیت از سوی کشورهای منطقه و در عین حال طرح درخواست خویشتنداری ایران از سوی کشورهای مختلف انجام شد.
در همین رابطه،  وزارت خارجه فرانسه در پی انتشار گزارش‌هایی از انهدام ۳ ریزپرنده در آسمان استان اصفهان توسط ضدهوایی، ضمن تعبیر کردن تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی به دفاع از خود، خواستار خویشتنداری کشورها در غرب آسیا شد.
سخنگوی کرملین نیز تأکید کرد: روسیه در موضوع تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، از هر دو طرف می‌خواهد خویشتنداری کنند و از تصمیم‌هایی که ممکن است منجر به تشدید تنش شود، اجتناب کنند.
وزارت خارجه چین هم این‌گونه موضع گرفت که «با هر رفتاری که باعث تشدید تنش‌ها شود مخالف هستیم. پکن به نقش سازنده خود در ایجاد آرامش در منطقه غرب آسیا ادامه خواهد داد.» رئیس کمیسیون اروپا هم خواستار خویشتنداری در غرب آسیا شد.
مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، ما درباره تبعات گسترش دامنه جنگ و بی‌ثباتی در منطقه و اثرات خطرناک آن هشدار می‌دهیم.
استراید، وزیر کار و امور بازنشستگی کابینه لندن هم درباره حمله منتسب به اسرائیل در ایران ادعا کرد: انگلیس قبول دارد که اسرائیل کاملاً حق دارد از خود دفاع کند اما ما فکر می‌کنیم که کاهش تنش در این شرایط بسیار ضروری است.
همچنین وزارت خارجه عمان حمله اسرائیل به اصفهان و همچنین تجاوزات نظامی مکرر اسرائیل در منطقه را محکوم و تقبیح کرد. ترکیه و مصر هم خواستار جلوگیری از گسترش دامنه تنش در خاورمیانه شدند.
وزارت خارجه ترکیه درباره «خطر تبدیل شدن تنش اسرائیل و ایران به جنگی دائمی» هشدار داد و از تمام طرف‌ها خواست از نبرد بزرگتر پرهیز کنند.

 

خبر پلاس3

بی‌بی‌سی: اسرائیل نمی‌خواست تنش‌ها تشدید شود!

روز گذشته  در حالی که حتی وزرای کابینه رژیم صهیونیستی به مسخره و بی‌خاصیت بودن اقدام نظامی که علیه ایران انجام شده بود اعتراف داشتند، رسانه‌های فارسی‌زبان معاند در پروژه‌ای هماهنگ به بزرگنمایی و داستان‌پردازی درباره آن پرداختند.
کسری ناجی گزارشگر شبکه بی بی سی فارسی که از تل‌آویو گزارش می‌داد در حالی که سعی داشت  روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» را به عنوان منبعی معتبر معرفی کند مدعی شد که این رسانه به نقل از چند منبع اسرائیلی اعلام  کرده که حمله به اصفهان نه از طریق چند ریزپرنده که از طریق یک موشک دور برد شلیک شده از یک هواپیمای اسرائیلی انجام شده و هدف آن عبور از سپر رادارهای ضد هوایی ایران  و انتقال این پیام بوده که اسرائیل می‌تواند هر جایی در داخل ایران  را بزند.  همچنین اینکه هدف در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای ایران بوده برای این بوده که بگویند ما می‌توانستیم این تأسیسات را بزنیم اما تصمیم گرفتیم که نزنیم و تنش را تشدید نکنیم!

جستجو
آرشیو تاریخی