صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

در مراسم گرامیداشت دهمین هفته هنر انقلاب اسلامی

مسعود نجابتی تندیس چهره هنر انقلاب را به مردم غزه اهدا کرد

مسعود نجابتی استاد خط و گرافیک به عنوان چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی معرفی شد؛ هنرمندی که در بزنگاه‌ها برای خلق آثار هنری و اثرگذار همواره پیش قدم بوده است. نقاشی خط معروف او «سَنُصَلّی فی‌القدس؛ در قدس نماز خواهیم خواند» یکی از همین اقدامات است.
 او این اثر را آذرماه سال 1401 خطاب به رژیم صهیونیستی روی دیوار مرزی سرزمین‌های اشغالی نوشت و درباره انتخاب این شعار گفت: «این جمله را برای نوشتن انتخاب کردم چون هم وعده الهی است و هم وعده بنده‌ای الهی یعنی رهبرم آیت‌الله خامنه‌ای». رویداد و دیوارنگاره «و فتح قریب» تازه‌ترین فعالیت این هنرمند طراح گرافیک در همین راستا است. فروردین ماه امسال در اوج حملات اسرائیل به غزه مسعود نجابتی به همراه هنرمندانی از کشورهای فلسطین، الجزایر، سوریه، مصر و لبنان به نمایندگی از جبهه هنرمندان مقاومت دیوار حائل بین جنوب لبنان و سرزمین‌های اشغالی را به نمایشگاه آثار هنرمندان جبهه مقاومت تبدیل کردند. آیه «نصرمن‌الله و فتح قریب» روی دیوار نقش بست و هنرمندان با جلوه‌های ویژه هنری برگرفته از مقاومت و مبارزه ضد رژیم صهیونیستی این رویداد کم نظیر هنری را رقم زدند.
او برای فعالیت‌های مؤثر در حوزه گرافیک از جمله ترسیم همین دیوارنگاره چهارشنبه شب در مراسم گرامیداشت دهمین هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» انتخاب شد. این استاد ۵۶ ساله، ‌حالا نه فقط به عنوان استادی که فرم تایپوگرافی فارسی را به کمالاتی رسانده که به عنوان پیر میدان‌دار گرافیک انقلاب اسلامی، شناخته می‌شود. بخشی از شکل‌گیری شبکه گرافیست‌های جوان انقلاب، حاصل مجاهدت اوست. نجابتی علاوه بر فعالیت‌های اجرایی در حوزه مقاومت و واکنش سریع، بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه، کتاب و بویژه گرافیک نشر با تأکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است. او همچنین فونت «پرشیا» را طراحی کرده و کتاب «خط در گرافیک» تألیف اوست.
شاخصه هنر انقلاب عینیت بخشیدن به آرمان‌های انقلاب است
مسعود نجابتی چهره برگزیده هنر انقلاب در این مراسم با اشاره به ویژگی هنرمند انقلابی اظهار کرد: شاخصه هنر انقلاب عینیت بخشیدن به آرمان‌های انقلاب است. به طور مثال مفهوم آزادی که از معانی اصیل انقلاب است را به درستی به تصویر نکشیده‌ایم که باعث شد دشمن به مبتذل‌ترین شکل از این کلمه استفاده کند و معادله بی‌بند و باری را برای آن لحاظ کند. وی ادامه داد: مجسم کردن و عینیت بخشیدن به این واژه‌های مقدس ویژه‌ترین بخش هنر انقلابی است. نجابتی پس از دریافت تندیس طلای چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ گفت: این هدیه را از جانب شما به مردم مظلوم غزه اهدا می‌کنم که با صبر و استقامت خودشان چشمان جهان را باز کردند.
 
فضای فرهنگی هنری در اختیار جریان متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی است
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: اعیاد گذشته و پیروزی بزرگ جبهه مقاومت را تبریک می‌گویم؛ خون پاک شهدای ما افتخار بزرگی را برای جهان اسلام آفرید. ان‌شاءالله با پیروزی کامل جبهه مقاومت و برافراشته شدن پرچم توحید در مسجدالاقصی، بزودی نماز وحدت را به امامت رهبر انقلاب در این مکان مقدس برگزار کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در ایامی که به نام هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است این مراسم با یاد و خاطره شهید آوینی در حال برگزاری است، اظهار داشت: از دوستان و همکاران‌مان در سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری که امسال هم موفق به برگزاری این رویداد مهم شدند، تشکر می‌کنیم. فلسفه شکل‌گیری حوزه هنری که شاید مهم‌ترین معمار آن رهبر انقلاب هستند (که بارها در کلمات‌شان توصیف‌شان را از اهتمامی که معظم‌له در شکل‌گیری چنین جریان هنری ملهم از اندیشه انقلاب اسلامی داشتند) کاملاً مشهود است.

هنرمندان اصیل در شاخه‌های مختلف هنری به اعتلا رسیده‌اند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: خوشحال هستیم این نهالی که با دستان رهبر انقلاب در محیط انقلاب اسلامی پرورش یافته به شجره طیبه‌ای تبدیل شده که شاخ و برگ‌های آن همه مشتاقان را زیر سایه خود جای داده است. هنرمندان اصیل در شاخه‌های مختلف هنری رشد کرده‌اند و به اعتلا رسیده‌اند؛ در سینما، هنرهای تجسمی، شعر و سایر رشته‌های هنری جمع‌ پرتوانی از هنرمندان تأثیرگذار رشد کرده‌اند و فضای فرهنگی هنری در اختیار جریان متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شاید دهه‌های قبل رسیدن به این نقطه، محال تصور می‌شد اما با اهتمامی که‌ وجود داشت و حضور چهره‌های شایسته، این مسیر سخت، هموار شده است و البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. نقطه مطلوب همان ترسیمی است که امام راحل در پیام معروف خود به عنوان هنر متعهد برای جامعه فرهنگی هنری ترسیم کرده‌اند، آنجا نقطه آرمانی است و به دست توانای شما هنرمندان اصیل و شما که دل‌تان به عشق آرمان‌های بلند نهضت امام می‌تپد فتح این قله نزدیک خواهد بود.
وزیر فرهنگ همچنین در توئیتی درباره معرفی چهره سال هنر انقلاب نوشت: رسالت ما این است که جریان‌سازی جهانی هنر انقلاب را تقویت سازیم و با این ظرفیت به ظهور «عصر جدید فرهنگی» کمک کنیم.

تغییرات در نحوه انتخاب چهره هنر انقلاب
محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی درباره انتخاب چهره سال هنر انقلاب در این مراسم گفت: گمان ما بر این است که چهره هنر انقلاب اسلامی باید در یک فرایند نخبگانی با مشارکت نخبگان فرهنگ و هنر انقلاب انتخاب شود و تلاش ما این بوده که این فرایند به درست‌ترین شکل ممکن انجام شود. در نحوه انتخاب چهره هنر انقلاب تغییراتی انجام شده بود که پیش از این در حوزه رسانه به اطلاع اهالی فرهنگ و هنر رسید و من خواهش می‌کنم تا در این فرایند با نقد خود کمک کنید تا به سمت تعالی در شیوه انتخاب حرکت کنیم. این سنت حسنه باید مایه رشد فرهنگ و هنر ایران اسلامی و هنر انقلاب باشد و فکر می‌کنم با نگاه شما عزیزان چه به صورت غیرعمومی و چه به صورت عمومی در رسانه‌ها این آیین را ارتقا دهیم.

 

بــــرش

هنرمندان متعهد به هنر انقلاب
از روز ۲۰ فروردین ماه به مدت یک هفته، به نام هفته هنر انقلاب نام‌گذاری شده است. فرایند انتخاب «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» نیز در همین ایام با نظرخواهی سراسری از مدیران فرهنگی، هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای آغاز شد و پس از برگزاری این نظرسنجی که با جامعه آماری بیش از هزار نفر صورت گرفت، نام ۸۶ هنرمند به‌عنوان نامزدهای اولیه عنوان «چهره سال هنر انقلاب» مشخص و به «کمیته انتخاب نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب» ارائه شد.
این کمیته با ترکیب مرتضی سرهنگی، علیرضا قزوه، احمدرضا درویش، کورش زارعی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و محسن مؤمنی شریف تشکیل جلسه داد و از میان گزینه‌های پیشنهاد شده توسط اهالی فرهنگ و هنر، پنج هنرمند را به عنوان «نامزدهای نهایی چهره سال ۱۴۰۲» هنر انقلاب معرفی کرد و در نهایت مسعود نجابتی به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ انتخاب شد.
امیر بشیری برای نویسندگی و کارگردانی کنسرت‌ نمایش «کلنل»، کمال تبریزی و علیرضا طالب‌زاده برای نویسندگی و کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری»، راضیه تجار برای انتشار رمان «یاس کبود» و تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفاست» و افشین علاء برای نقش‌آفرینی مؤثر و به‌هنگام در سپهر شعر انقلاب اسلامی، ۴ نامزد دیگر این جایزه بودند.
«تندیس انتظار» اثر علی‌اصغر یوزباشی به‌عنوان نماد «چهره سال هنر انقلاب» شناخته شده و هر سال به هنرمند منتخب تقدیم می‌شود که تاکنون چهره‌هایی همچون حمید حسام، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدمهدی سیار، عبدالحمید قدیریان و مجید مجیدی موفق به کسب این عنوان شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی