صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

آخرین وضعیت وقوع سیلاب در سیستان و بلوچستان از سوی رئیس‌جمهور و معاون اول پیگیری شد

سه روز بارانی بی‌سابقه در نیم‌قرن اخیر

بازدید میدانی وزیر کشور از مناطق سیلزده


گروه ایران زمین- سیستان و بلوچستان آخرین روزهای فروردین‌ماه را هم با باران و سیل سپری کرد. اما روزهای سیلابی این استان که همواره از نظر متوسط بارندگی سالانه در ته جدول بارش‌های کشوری قرار دارد محدود به این یک هفته نبود. جنوب سیستان و بلوچستان از اسفندماه سال گذشته تا کنون بی‌وقفه با باران و سیل درگیر بوده است و از منطقه گواتر تا دشتیاری و کنارک باران و سیل ادامه داشته است. این بارش‌ها به گفته رئیس سازمان هواشناسی در نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده است. زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطی، مزارع کشت خارج فصل و باغ‌های میوه‌های گرمسیری در سیستان و بلوچستان بیشترین خسارت‌ها را از بارش‌های سیلابی دیده‌اند. در این میان آنچه تا حدودی التیام‌بخش آلام سیلزدگان بوده است، همدلی و کمک‌های امدادی مردم، حضور میدانی مسئولان کشوری و استانی و بسیج امکانات دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی برای سیلزدگان بوده است. «آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی» شامگاه چهارشنبه در گفت‌و‌گو با استاندار سیستان و بلوچستان، ضمن پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در این استان، بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیلزدگان تأکید کرد. «محمد مخبر»، معاون اول رئیس جمهور نیز در تماس تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان، ‌پیگیر‌ آخرین وضعیت مناطق تحت‌تأثیر سیلاب شده و بر بسیج همه دستگاه‌های امدادرسان تأکید کرد. «احمد وحیدی» وزیر کشور نیز با هدف بازدید از مناطق سیلزده جنوب استان و بررسی خسارات وارده از طریق فرودگاه کنارک وارد استان شده و بلافاصله به همراه «محمد کرمی» استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از مناطق درگیر سیلاب بازدید و دستورات لازم در زمینه رفع مشکلات مردم را صادر کرد.

سیلاب تلفات جانی نداشت
وزیر کشور در تشریح آخرین وضعیت امداد‌رسانی به استان‌های درگیر سیل گفت: 5 استان تحت‌تأثیر بارش‌های اخیر قرار گرفته‌اند که بیشترین آن را در استان سیستان و بلوچستان شاهد بودیم. وی به بارش‌های تند در جنوب کرمان اشاره کرده و افزود: طبیعتاً اضافه بر برکاتی که این بارش‌ها داشته و سدهای استان و استان‌های همجوار را پر کرده اما خسارات و مشکلاتی هم برای مردم عزیزمان به وجود آورده است.
طبق گفته این مقام مسئول، در جنوب سیستان و بلوچستان ۵ شهرستان تحت‌تأثیر سیلاب قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که دو راه اصلی را دچار مشکل کرده است که امیدواریم بزودی رفع شود. وحیدی ادامه داد: ارتباط زمینی تعدادی از روستاها نیز قطع شده بود که امکانات لازم از طریق بالگردها ارسال شده است. از اتفاقات خوب این حادثه آن بود که ما هیچ‌گونه تلفات جانی نداشتیم. وی افزود: بالگردها و هلال احمر درحال رسیدگی و امدادرسانی به افرادی هستند که از نظر بهداشتی و درمانی نیازمند به کمک هستند. همچنین وزارت نیرو مشغول حل مشکل قطعی برق بعضی از روستاها هستند. وزیر کشور در عین حال تأکید کرد: مسئولان ما در منطقه برای حل مشکلات مردم حضور دارند و همه آنها از همان لحظات اولیه در منطقه بسیج هستند. وحیدی گفت: تخلیه آب از منازل و تأمین اقلامی که دچار حادثه شده است، به سرعت جبران می‌شود. وزیر کشور گفت: بارشی که انجام شده 270 میلی‌متر بود که در نوع خود بسیار سنگین و بی‌سابقه بوده است؛ با این وجود، بدرستی مدیریت شده تا کمترین مشکل را برای مردم به همراه داشته باشد.

پیگیری آبگرفتگی‌ها در «کنارک»
وی افزود: باید کار اساسی برای زیرساخت‌ها انجام گیرد تا مشکلات کمتر شده و مردم به‌راحتی بتوانند آسوده‌خاطر زندگی کنند و ترس و هراسی در هنگام بارندگی نداشته باشند. وحیدی با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت استان در روستاهاست، لذا سرعت بیشتر در اجرای طرح‌های حوزه راه، برق، آب، تلفن و اینترنت و آبخیزداری باید در اولویت باشد، بیان کرد: مشکلات آبگرفتگی خانه‌ها در شهر کنارک نیز باید پیگیری شود و طرح‌های نیمه‌تمام فاضلاب شهری و هدایت آب‌های سطحی به نتیجه برسد تا همیشه در کمترین بارندگی، مردم با مشکل مواجه نشوند. اما در ابتدا باید به وسیله پمپ‌های قوی، آب داخل خانه‌ها هر چه سریع‌تر تخلیه شود. وزیر کشور ادامه داد: گرگروها (فرسایش خندقی خاک)، برخی روستاها را با مشکل جدی تخریب مواجه کرده که امیدواریم با انجام طرح‌های آبخیزداری و مهار آب‌ها بتوانیم مشکلات را ساماندهی کنیم چون این آبی که سدها را پر کرده است برای اشتغال و تولید مفید است.

تأکید استاندار بر رفع مشکلات
«محمد کرمی» استاندار سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه بازدید از مناطق سیلزده که با حضور وزیر کشور انجام شد، گفت: با نگاه ویژه وزیر کشور، اعتبارات لازم برای مقابله با خسارات ناشی از سیلاب در جنوب استان تأمین شد. وی افزود: وظایف، مسئولیت‌ها و حیطه کاری مسئولان مشخص شده؛ بنابراین در زمینه موضوعات مختلف مرتبط با سیلاب، جلسات کارشناسی لازم برگزار و اقدامات مورد نیاز با اولویت و جدیت اجرا می‌شود. استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: با تقسیم‌بندی مناطق، مسئولان هر منطقه برای رسیدگی به مسائل مشخص هستند، همچنین با توجه به تأمین اعتبارات لازم، برای تخلیه آب‌ نیز دستگاه‌های کفکش مورد نیاز خریداری می‌شود. وی ادامه داد: در زمینه بازگشایی راه‌ها و تأمین اقلام مورد نیاز نیز تصمیمات لازم گرفته شده و با توجه به اهمیت موضوع آب آشامیدنی هماهنگی لازم با کارخانه (نگور) و مجموعه‌های مرتبط انجام شده است.

پایداری برق ۲۸ روستای سیلزده
بارش‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان بویژه جنوب استان علاوه‌بر خسارات وارده به زیرساخت‌های شهری و روستایی، رکورد بارش باران (بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان طی 3روز) را شکسته و سدهای زیردان، پیشین، کهیر و سد خاکی سارادان را سرریز کرد. طبق گفته «داریوش امانی» رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حدود ۲۵ راه اصلی و فرعی در جنوب استان بسته شده و راه‌های حدود ۲۵۰ روستا نیز با تلاش راهداران درحال بازگشایی است. وی برآورد اولیه خسارت به راه‌های این استان را حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال دانسته و تأکید کرد که طی 10 روز آینده راه‌های بسته شده سیستان و بلوچستان بازگشایی خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: 50 اکیپ فعال و سیار راهدار به همراه ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات مشغول فعالیت و تلاش برای بازگشایی راه‌ها هستند؛ برخی از این ماشین‌آلات از روستاهای معین هرمزگان، کرمان و جنوب کرمان عازم استان سیستان و بلوچستان شده و مشغول فعالیت هستند. همچنین آن‌گونه که «محمد رئیسی» مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان خبر داده است، از مجموع ۲۲۸ روستایی که بر اثر بارندگی برق‌شان قطع شده بود، برق ۲۸ روستا پایدار شده است. وی افزود: کارکنان صنعت برق با تلاش شبانه‌روزی خود نسبت به پایداری شبکه برق مناطق آسیب‌دیده، اقدام کرده‌اند و به محض برطرف شدن خسارت‌ها، مشکل برق سایر نقاط روستایی نیز حل خواهد شد.
اما سیلاب، شبکه آبرسانی ۳۱ روستا را دچار تخریب زیرساختی کرده و دستگاه‌ها به‌صورت سقایی درحال آبرسانی به مردم هستند تا پس از فروکش کردن آب، شبکه آبرسانی به‌صورت کارشناسی بازسازی شود. طبق گفته «دادکریم بلوچ»، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار، راه ۱۴۳ روستا در چابهار که بر اثر سیل، بارندگی‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی بسته شده بود، پس از فروکش کردن آب و اقدامات راهداری بازگشایی شده است. همچنین راهداری درحال بازگشایی راه‌های پارک پیرسهراب، دمبدف پیرسهراب، شنام‌ها و... است.

امدادرسانی به بیش از ۵ هزار نفر
با آغاز فعالیت سامانه سودانی از 5 روز پیش تاکنون در سیستان و بلوچستان، ۱۱ شهرستان از جمله سراوان، سیب و سوران، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، سرباز، کنارک، میرجاوه، زاهدان، خاش و مهرستان شامل ۶۷ روستا تحت‌تأثیر آبگرفتگی قرار گرفت. «محمد مهدی سجادی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان به امدادرسانی به بیش از ۵ هزار نفر در آبگرفتگی جنوب استان اشاره کرد و گفت: در این مدت، ۳۰۸ نیروی عملیاتی کادر و داوطلب در قالب ۶۰ تیم با بکارگیری ۶۰ خودروی امدادی در عملیات‌ها مشارکت کردند. همچنین امدادگران به یک‌هزار و ۲۱۲ خانوار شامل ۵ هزار و ۱۲۰ نفر امدادرسانی کرده و یک‌هزار و ۳۹ نفر را اسکان دادند.

رکورد بارش‌ها شکسته شد
اما بارش‌های جنوب‌شرق کشور بویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با مقادیر بی‌سابقه بارشی در روزهای ۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ درحالی به‌ وقوع پیوست که در ۵ ایستگاه باران‌سنجی بارش‌های بالای ۲۰۰ میلی‌متر ثبت شد و ایستگاه زرآباد با بارش بالای ۲۷۰ میلی‌متر رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. «فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب با بی‌سابقه دانستن بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان در ۳ روز اتفاق افتاد. «سحر تاجبخش» رئیس سازمان هواشناسی نیز با تأکید بر بی‌سابقه بودن میزان بارش‌ها در برخی مناطق جنوبی کشور اظهار کرد: میزان بارش‌های روزانه در برخی مناطق حتی از رکوردهای به‌جامانده از طوفان گونو در سال 1386 نیز بیشتر بوده است. وی افزود: این مقدار بارش‌ها در یک شبانه‌روز از زمان تأسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان یعنی حدود نیم‌قرن پیش تا کنون بی‌سابقه بوده است.

 

بــــرش

«آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی» شامگاه چهارشنبه در گفت‌و‌گو با استاندار سیستان و بلوچستان، ضمن پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در این استان، بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیلزدگان تأکید کرد. «محمد مخبر»، معاون اول رئیس جمهور نیز در تماس تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان، ‌پیگیر‌ آخرین وضعیت مناطق تحت‌تأثیر سیلاب شده و بر بسیج همه دستگاه‌های امدادرسان تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی