ایران به ادعاهای آژانس اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ داد

پرونده‌سازی مجعول با استناد به نهادهای معلوم‌الحال

تصاویر ماهواره‌ای کم کیفیت و تحلیل‌های غیرمستند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره دو مکان ادعایی در ایران به بهانه‌ای تبدیل شده تا «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس به تعدد در مصاحبه‌ها و نشست شورای حکام درباره آنها پرس و جو می‌کند و خواستار شفاف‌سازی ایران پیرامون آنها می‌شود.

تصاویر ماهواره‌ای کم کیفیت و تحلیل‌های غیرمستند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره دو مکان ادعایی در ایران به بهانه‌ای تبدیل شده تا «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس به تعدد در مصاحبه‌ها و نشست شورای حکام درباره آنها پرس و جو می‌کند و خواستار شفاف‌سازی ایران پیرامون آنها می‌شود. «گروسی» در بیانیه‌ای که ۱۴ اسفندماه جاری منتشر شد، با اشاره به گذشت سه سال از تصمیم تهران مبنی بر توقف اجرای پروتکل الحاقی، ادعا کرده است که «هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل باقی مانده پادمان اِن‌پی‌تی حاصل نشده و ایران توضیحات فنی معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در دو مکان اعلام شده به آژانس ارائه نکرده و آژانس را از مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکرده است.» پافشاری مدیرکل آژانس بر سر دو مکان ادعایی با این پاسخ از سوی ایران رو به رو شده است که «هیچ مکان اعلام نشده‌ای که اعلام آن طبق موافقتنامه پادمان جامع الزامی باشد، وجود نداشته است. نمایندگی جمهوری اسلامی در واکنش به جدیدترین ادعاهای آژانس که از موضوع مکان‌های اختلافی گرفته تا عدم اجرای پروتکل الحاقی ابراز نارضایتی کرده است، توضیحات مفصلی ارائه کرده و ادعاهای آژانس را غیرمستند و نتیجه فشار برخی از محافل ضد ایرانی و نهادهای معلوم‌الحال خوانده است.

منشأ ادعاهای آژانس
منشأ خواسته زیاده‌طلبانه آژانس از ایران برای شفاف‌سازی درباره مکان‌های ادعایی به تعقیب پرونده سازی‌های موهوم «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باز می‌گردد که پس از آغاز مسئولیت «گروسی» به‌عنوان مدیرکل آژانس به شکل‌گیری چهار پرونده اختلافی در حوزه تعهدات پادمانی میان ایران و آژانس منتهی شد. از ادعا درباره آزمایشات تولید فلز اورانیوم در آزمایشگاه جابربن حیان تا ادعای کشف اورانیوم در سه مکان اعلام نشده که عبارتند از: مریوان، تورقوزآباد و ورامین. اگرچه همکاری سازنده ایران با آژانس به حل موضوع آزمایشگاه جابربن حیان و مریوان انجامید اما با‌وجود این همکاری، آژانس همچنان مدعی است تهران از همکاری پیرامون سایر موضوعات خودداری می‌کند.
یکی از مکان‌های ادعایی موسوم به تورقوزآباد به ادعای چند سال پیش «نتانیاهو» از آژانس انرژی اتمی باز می‌گردد که در تلاش‌های خود در روند ضدیت با جمهوری اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل با نشان دادن عکس‌هایی، ایران را متهم کرد که در منطقه تورقوزآباد در جنوب تهران، انبار سری از مواد و تجهیزات هسته‌ای دارد و از مدیر وقت آژانس خواسته بود از این محل بازدید کند. او مدعی شد ایران ۱۵ کیلو گرم مواد رادیواکتیو را از تأسیساتی خارج کرده و در مناطق مختلفی در تهران پخش کرده‌اند تا این مواد را پنهان کنند.
به این ترتیب در پرونده‌سازی مجعول اسرائیل ادعا شد که سایت‌های ورامین و تورقوز آباد در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالاً با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند. این ادعای واهی در حالی از سوی «یوکیو آمانو»، مدیر وقت آژانس رد شد که «گروسی»، جایگزین «آمانو» ترجیح داد این ادعاهای فارغ از سند را نادیده نگیرد و همزمان با اوج‌گیری چالش ایران و کشورهای طرف توافق هسته‌ای به بهانه‌ای برای فشار بر ایران تبدیل کند. چه آنکه کشورمان در تلافی بدعهدی غرب برای اجرای تعهداتش ذیل لغو تحریم‌ها بخش زیادی از تعهدات هسته‌ای خود را متوقف کرد و همین امر سبب شد مدیرکل آژانس بدون پرداختن به علت شکل‌گیری چنین فضایی فشارها را بر ایران افزایش دهد و مکان‌های اختلافی را به یکی از مهم‌ترین موضوعات چالشی میان ایران و آژانس تبدیل کند. این چنین بود که «گروسی» ادعا کرد ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد، ورامین ارائه نکرده است. او اما ترجیح داد درباره حسن نیت ایران برای شفاف‌سازی درباره سایر مکان‌ها چیزی نگوید تا همچنان اذهان جهانی را نسبت به روند فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران مشکوک نگه دارد.

نامناسب برای انبار هسته‌ای
در واکنش به تکرار مواضع گروسی که به نظر می‌رسید پیشتر از سوی تهران پاسخ گرفته است، نمایندگی کشورمان در آژانس بار دیگر در بیانیه‌ای درباره خواسته‌های یکجانبه مدیرکل  توضیح داد. ایران بنا بر این بیانیه ادعای وجود کارخانه اعلام نشده در تورقوزآباد را که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ مورد استفاده قرار می‌گرفته است، مبتنی بر اسناد جعلی و غلط ارائه شده توسط یک نهاد معلوم‌الحال دانسته و تصریح کرده که آنچه آژانس در خصوص انتقال کانتینرها از وارمین به تورقوزآباد مطرح کرده است «صرفاً بر اساس تصاویر ماهواره‌ای بی‌کیفیت است که برای ارزیابی چنین جابه‌جایی کافی و صحیح نیست. این بیانیه همچنین تأکید کرده است که اطلاعات و شواهد آژانس در خصوص وجود یک «انبار مواد هسته‌ای» در تورقوز آباد براساس اطلاعات و شواهد معتبر نیست چرا که این مکان یک منطقه صنعتی است که شامل انواع انبارها و اماکن نگهداری مواد شوینده، مواد شیمیایی، مواد غذایی، پارچه و منسوجات، لاستیک و قطعات خودرو است و چنین منطقه‌ای مناسب برای انبار مواد هسته‌ای نیست.
پاسخگویی مستمر تهران به ادعاهای آژانس در حالی است که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام شده و از یک نظام راستی‌آزمایی بسیار قوی عبور کرده است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، اما با این حال، به‌صورت داوطلبانه و رویکردی همکارانه، ایران تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را ارائه کرده است.

 

بــــرش

رئیس سازمان انرژی اتمی:
دو نیروگاه هزارمگاواتی
تا پایان دولت چهاردهم افتتاح می‌شود
رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد که از اردیبهشت سال آینده سایت‌های پرتودهی یکی پس از دیگری افتتاح می‌شود و امید می‌رود تا پایان دولت چهاردهم، دو نیروگاه هزار مگاواتی دیگر هم افتتاح شود. محمد اسلامی در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۱۴۰۲ پیشرفت و عملکرد شرکت‌های صنعتی - معدنی ما به لحاظ کمی و نه به لحاظ مالی ۱۸ درصد رشد داشته که به بالای ۱۰۰ درصد پیشرفت در بیشتر این شرکت‌ها رسیده است. وی افزود: اهداف مهمی که محقق شد تولیدات جدید «دوتره» بود که ما را همتراز کشورهای انگشت‌شمار تراز اول جهان قرار داد و به‌عنوان تولیدکننده و مؤسسه تحقیقات صنعتی که در مرز دانش حرکت می‌کند، مطرح شدیم. اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره افتتاح نیروگاه جدید در سال آینده، گفت: ساخت هر نیروگاه حداقل هفت سال زمان می‌خواهد. امیدوارم تا پایان دولت چهاردهم، دو نیروگاه هزار مگاواتی دیگر نیز افتتاح شود. وی در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از ظرفیت تولید برق اتمی در تابستان سال آینده، اظهار کرد: برق اتمی نیروگاه بوشهر در سال ۱۴۰۲ مقام اول بازدهی نیروگاه‌های اتمی براساس ارزیابی انجمن بین‌المللی نیروگاه‌های هسته‌ای را کسب کرد. ما در سال ۱۴۰۲ از ۷میلیارد کیلوبایت ساعت عبور کردیم و نیروگاه نقش خود را به خوبی ایفا کرد. امیدوارم سال بعد هم در خدمت مردم باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی