آمار بیکاران در 1402 تک رقمی شد

سال استثنایی اشتغالزایی با کمترین نرخ بیکاری

در حالی که در چهار دولت گذشته میانگین نرخ بیکاری 11.6 درصد بوده است این عدد در دولت سیزدهم به 8.7 درصد کاهش یافته است

فرزانه پیری
خبرنگار

هرچند که داده‌های امسال از نرخ بیکاری هنوز توسط مرکز  آمار منتشر نشده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد ادامه روند کاهشی نرخ بیکاری در سه فصل اول امسال در زمستان نیز ادامه داشته است. به‌طور کلی سال 1402 به لحاظ افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری سالی استثنایی برای کشور بوده است. نشان به آن نشان که متوسط نرخ بیکاری تا پایان پاییز امسال طی دو سال و نیم اخیر که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، بیش از 2.9 درصد کمتر از متوسط نرخ بیکاری در چهار دولت گذشته بوده است.
دولت آیت‌الله رئیسی با وعده رونق تولید و اشتغالزایی روی کار آمد که بعد از گذشت 2سال‌و نیم از عمر این دولت تحلیل‌های آماری مستند، مُهر تأییدی بر تحقق وعده دولت در کاهش نرخ بیکاری، افزایش اشتغالزایی و مشارکت اقتصادی زد.
سیاست‌های کلان دولت سیزدهم با ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی رقم خورد که در همین راستا زیست‌بوم اشتغال با همراهی، هم‌افزایی و نقش وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای متولی نسبت با هدف رفع موانع تولید، تزریق تسهیلات و نقدینگی به بازار کار، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و سایر برنامه‌ها رقم خورد.
آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد، کاهش نرخ بیکاری در سه فصل بهار، تابستان و پاییز امسال به ترتیب 8.2 درصد، ۷.۹ درصد و 7.6 درصد گزارش شده است.
کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم بارها رکورد زد، به‌گونه‌ای که این نرخ در فصل بهار امسال نسبت به 22 سال اخیر یعنی در چهار دولت اخیر به کمترین حد خود رسید؛ نرخی که پیش از این دورقمی بود، تک‌رقمی شد. رکورد کمترین نرخ بیکاری برای سومین‌بار در دولت سیزدهم ثبت شد به‌گونه‌ای که در فصل بهار ۱۴۰۲ نرخ بیکاری یک درصد کاهش و نرخ مشارکت اقتصادی سه‌دهم درصد افزایش یافته است. در فصل تابستان نرخ بیکاری در کانال ۷.۹ درصد و در فصل پاییز در کانال ۷.۶ درصد قرار گرفته است. کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی دستاورد دولت سیزدهم در راستای سیاست‌های کلان در بازار کار بوده است، گزارش سه فصل سال 1402 نشان می‌دهد که هر سه شاخص کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت و افزایش اشتغال موجب بهبود فضای کسب و کار شده است.
کاهش نرخ بیکاری حکایت از رونق بازار کار دارد، در فصل بهار ۱۴۰۲ برای تعداد ۷۲۸ هزار نفر خالص اشتغال ایجاد شده که این آمار در تابستان به ۹۰۷ هزار نفر و در فصل پاییز به ۷۰۶ هزار اشتغال ایجادی رسیده است. متوسط نرخ بیکاری از سال 1384 شروع شده است که مقایسه این معدل در دولت سیزدهم با دولت‌های گذشته نشان می‌دهد که این نرخ در دولت‌های نهم و دهم ۱۱.۳۵ درصد، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱۰.۷۱ درصد و در دولت سیزدهم ۸.۷۶ درصد بوده است.
پیش از شروع به کار دولت سیزدهم متوسط بیکاری دورقمی (۱۱.۳۹ درصد) بود که اکنون تک‌رقمی(8.76 درصدی) است. آمارهای کاهش نرخ بیکاری در این دولت نشانگر رونق و بهبود بازار کار و خروج از بحران بیکاری است.
عده‌ای از منتقدان دولت سیزدهم بدون مباحث کارشناسی و تخصصی، این کاهش نرخ بیکاری را متأثر از خروج نیروی کار عنوان می‌کنند در حالی‌که این تحلیل نادرست از سوی بسیاری از کارشناسان حوزه کار رد شده و گزارش مرکز  آمار، مهر تأییدی بر  وضعیت مثبت بازار کار است.

کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در سومین فصل امسال
وضعیت نرخ بیکاری یکی از مهم‌ترین شاخص‌های آماری در بررسی بازار کار است این نرخ در پاییز امسال به 7.6 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی کشور نیز با 0.5 درصد افزایش به 41.5 درصد رسیده است.
طبق این گزارش، 705 هزار شغل خالص جدید در پاییز امسال و افزایش مشارکت 612 هزار نفری افراد در اقتصاد کشور رقم خورده است به‌گونه‌ای که نسبت اشتغال از مجموع جمعیت شاغل به کل جمعیت در سن کار نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 0.6 درصد رشد داشته است و این نرخ در پاییز امسال با 38.3 درصد به ثبت رسیده است.

جمعیت فعال به بیش از 26 میلیون و 500هزار نفر  رسید
روایت آمارها نشانگر این است که تعداد افرادی که در اقتصاد کشور مشارکت داشته‌اند یا به عبارتی در جست‌و‌جوی کار یا شاغل بوده‌اند در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افزایش 612 هزار و 345 نفری به 26 میلیون و 819 هزار و 585 نفری رسیده‌اند.
بررسی داده‌های آماری مرکز آمار نشان می‌دهد که در پاییز امسال افزایش روند مشارکت اقتصادی، رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری رقم خورده است که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در بهبود فضای کسب و کار بوده است.

افزایش سهم اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی
بررسی وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز بیانگر این است که سهم جمعیت شاغل 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان آموزش‌عالی از کل شاغلان کشور در پاییز امسال نسبت به پاییز سال 1401 با افزایش 1.1 درصدی به 27.5 درصد رسیده است. وضعیت سهم اشتغال زنان و مردان از روند رشد اشتغال بین مردان با 0.7 درصد و رسیدن به 23.5 درصد حکایت دارد.
همچنین نرخ اشتغال ناقص با کاهش 1.4 درصدی از 9.5 به 8.1 درصد رسیده است. این نرخ بین مردان کشور با کاهش 1.6 درصدی به 8.7 درصد و نرخ اشتغال ناقص زنان نیز به 5.2 درصد رسیده است.

 

برش

مقایسه نرخ بیکاری دولت سیزدهم با دولت‌های گذشته
میانگین نرخ بیکاری در دولت سیزدهم 8.7 درصد بوده است. این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری در چهار دولت گذشته، 11.6 درصد بوده است.
ویژگی‌ که در همه دولت‌های پیش از دولت سیزدهم در حوزه بیکاری مشترک بوده، دو رقمی بودن متوسط نرخ بیکاری آنهاست. در پایان دولت دوم هاشمی رفسنجانی، متوسط نرخ بیکاری 10.7 درصد بود. این نرخ در پایان دو دولت خاتمی با افزایش 2.1 درصدی به 12.8 درصد رسید. متوسط نرخ بیکاری در پایان دولت‌های احمدی‌نژاد همچنان در کانال 12 باقی ماند و 12.2 درصد برآورد شد. متوسط نرخ بیکاری در پایان دولت‌های روحانی همچنان دورقمی باقی ماند و رقم آن به 10.7 درصد رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی