صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

گمرک «پیام» به قطب فعالیت‌های آی‌سی‌تی تبدیل می‌شود


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بزودی گمرک تخصصی فناوری اطلاعات در منطقه ویژه اقتصادی پیام راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند فرایند واردات و صادرات این حوزه را تسهیل کند.

منطقه ویژه پیام؛ تکه‌ای جواهر
به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام با اشاره به جایگاه و اهمیت منطقه ویژه اقتصادی پیام آن را تکه‌ای جواهر دانست و افزود: «اگر این منطقه در گذشته مورد توجه ویژه قرار می‌گرفت می‌توانست به یکی از قطب‌های صنعت هوافضا و اقتصاد دیجیتال تبدیل شود.»
وزیر ارتباطات بیان کرد: «منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام جایگاه ویژه‌ای هم به لحاظ جغرافیایی و نزدیکی به تهران، مزایای منطقه ویژه، حضور و فعالیت تعداد بسیار زیاد شرکت‌های دانش‌بنیان، استقرار گمرک تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و در نهایت به لحاظ قرار گرفتن در کنار یک وزارتخانه تخصصی پنج عاملی است که برای این منطقه ظرفیت ویژه‌ای ایجاد کرده است.»
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه ساخت پارک علم و فناوری در حوزه هوا و فضا در منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: «امضای این تفاهمنامه می‌تواند جهشی در حوزه تولیدات دانش‌بنیان در عرصه هوایی با محوریت منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام ایجاد کند.»وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به اهداف راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام گفت: «سابقه منطقه پیام به 30 سال پیش باز می‌گردد که قرار بود در کنار وزارت پست، تلگراف و تلفن وقت بتواند به هاب پستی منطقه غرب آسیا تبدیل شود.»وی افزود: «این اتفاق متأسفانه نیفتاد و به نوعی این حوزه را به رقبا واگذار کردیم؛ ولی در دوره جدید به دنبال احیای این منطقه بویژه در حوزه پستی و سایر حوزه‌ها هستیم و برهمین اساس تلاش و برنامه‌ریزی کرده‌ایم منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام را به قطب اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل کنیم که اقدامات خوبی در این دوره در این زمینه انجام گرفته است.»وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه تلاشمان این است که این منطقه را به قطب فعالیت‌های وزارت ارتباطات تبدیل کنیم، گفت: «در حوزه قطب مراکز داده، ما بزرگترین و مهم‌ترین مرکز داده را در منطقه پیام ایجاد خواهیم کرد که بخشی از آن نیز راه‌اندازی و برنامه‌ریزی شده است که حداقل هزار رک در این منطقه راه‌اندازی شود.» وی افزود: «در حوزه ابردولت قرار است میزبان تمام داده‌های دولتی باشد که در برنامه هفتم توسعه به قانون تبدیل شده است و تمامی دستگاه‌های دولتی مکلف هستند که همه داده‌های خود را در ابر دولت ذخیره کنند که یکی از پایه‌های آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام خواهد بود.»زارع‌پور ادامه داد: «در ارتباط با حوزه پست که مأموریت نخست این منطقه بود قرار است با کشورهای همسایه مذاکراتی داشته باشیم که در حال احیا و باز تعریف این مأموریت هستیم تا منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام را به هاب پستی منطقه تبدیل کنیم؛ البته تحقق این مهم نیازمند همراهی سایر دستگاه‌ها بویژه وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور است که بتوانیم از این منطقه پروازهای بین المللی داشته باشیم.»

ایجاد منطقه‌ای در حوزه هوا و فضا
وزیر ارتباطات تصریح کرد: «امروز خوشحالیم که با افتتاح نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام ضلع ششمی در حال ایجاد شدن است که امیدوارم با همکاری بخش‌های ذیربط اعم از دولتی و خصوصی جایگاه ویژه‌ای برای این منطقه در حوزه هوا و فضا ایجاد شود.»
وی تأکید کرد: «بنابراین منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام آینده درخشانی چه در حوزه اقتصاد دیجیتال و چه در حوزه هوا و فضا دارد. در حال حاضر نیز این منطقه بزرگترین نقش را در تربیت نیروی انسانی حوزه هوانوردی دارد.»
وزیر ارتباطات گفت: «بر این اساس اگر بخواهیم به این منطقه محوریتی در حوزه هوایی بدهیم تا تبدیل به بدیلی برای فرودگاه مهرآباد شود نیازمند توجه جدی است و توجه جدی هم بدون صدور مجوز پرواز امکان‌پذیر نیست و امروز رئیس سازمان هواپیمایی قول مساعد دادند تا هم پروازهای مسافری و هم باری در این فرودگاه بیشتر شود و هم درخواست من این است که چند خط هوایی هم آشیانه خود (base) را به پیام منتقل کنند.»
وی همچنین ضمن تقدیر از همه برگزارکنندگان نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام گفت: «هر رویدادی در دوره نخست نقاط ضعف و قوتی دارد که کاملاً طبیعی است اما انصافاً کار بزرگی انجام شده است که جای تقدیر  و تشکر دارد. اما انتظار من این است که برای دوره‌های بعدی جایگاه ویژه‌تری برای صنعت فضایی در نمایشگاه پیش‌بینی شود تا تمام ظرفیت‌های صنعت فضایی کشور نیز به نمایش گذاشته شود.»

پیام منطقه‌ای برای رشد اقتصاد دیجیتال کشور
منطقه ویژه اقتصادی پیام ۳۶۰۰ هکتار وسعت دارد و با اولویت حوزه فناوری‌های نوین و پیشرفته درصدد است تا به منطقه ویژه اقتصادی دیجیتال تبدیل شده و نقش مهمی در اقتصاد دیجیتال و رشد تولید ناخالص ملی داشته باشد و تفاوت این منطقه با دیگر مناطق مشابه آن در وجود ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانش‌بنیان بودن آن است و هر آنچه یک‌سر آن به فناوری اطلاعات حتی در صنعت و پزشکی و غیره مربوط می‌شود.
این منطقه دارای 5 فاز است. ترکیب شرکت‌های مستقر در فاز یک ترکیبی از حوزه‌های صنایع الکترونیک، صنایع مخابراتی، تجهیزات پزشکی و آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی است. در فازهای ۱ و ۲ حدود ۵۰ شرکت مستقر هستند و مابقی شرکت‌ها در فازهای ۳ و ۴ قرار دارند. فاز ۴ در مساحت حدود ۱۶۵ هکتار ایجاد شده و در حال حاضر فقط ۵۰ هکتار آن به شرکت‌ها واگذار شده است. شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند در این منطقه با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صاحب زمین، سوله و دفترکار شوند و از خدمات متمرکز وزارت ارتباطات برای این شرکت‌ها به‌خصوص در حوزه تولید و مونتاژ محصولات IT، الکترونیکی و دانش‌بنیان استفاده کنند.
به گفته مسئولان دولتی اکنون بیش از 300 شرکت تولیدی در منطقه ویژه پیام مستقر هستند که ۵۳ درصد این شرکت‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و الکترونیک فعالیت دارند. ۱۰ درصد از شرکت‌های موجود در فرودگاه پیام، دانش‌بنیان هستند. ۵ درصد دیگر این شرکت‌ها، شرکت‌های خدماتی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. بیش از ۹۵ درصد آنها در دسته شرکت‌های تولیدی قرار می‌گیرند. دولت تلاش می‌کند تا پایان دولت سیزدهم میزان مشارکت شرکت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و الکترونیک را در منطقه ویژه پیام به ۷۳ درصد برساند. از سوی دیگر قرار است 75 درصد از شرکت‌های فعال در پیام به کسب‌وکارهای مرتبط با فناوری‌های نوین اختصاص یابد و مهم‌تر اینکه دولت مقرر کرده است تا حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این منطقه ویژه به 20 درصد برسد. در نهایت باید گفت هدف دولت سیزدهم توسعه اکوسیستم استارتاپی و نوآوری با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این منطقه است. نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به تهران یعنی پایتخت است. دارای فرودگاه بین‌المللی است. در مجاورت راه‌آهن سراسری کشور، مترو تهران و شاهراه‌های ارتباطی کشور قرار دارد و دارای گمرک، ترانزیت، گذرنامه اختصاصی، بانک، امکان واردات و نگهداری کالا در انبارهای منطقه، تسهیل و روان‌سازی در امر صادرات و واردات کالاها حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و وجود آزمایشگاه‌های تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات و غیره است. سازمان تنظیم مقررات و سازمان استاندارد در منطقه پیام دفتر دارند، ضمن آنکه سازمان تنظیم مقررات ۶ آزمایشگاه مورد تأیید دارد که ۳ آزمایشگاه آن با تمامی تجهیزات در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر شده‌اند و با آموزش افراد متخصص ارزیابی‌ها، قطعه به قطعه به‌درستی انجام می‌شود. از سوی دیگر با داشتن نیروی کار ارزان در منطقه، در مسیر تلاقی 13 استان اقتصادی کشور و نزدیک بودن به مراکز عمده تولید و مصرف، می‌تواند مقصد خوبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در عرصه دیجیتال باشد.
 ایجاد قطب دیتاسنتر کشور (قطب مراکز داده) به‌عنوان یک برنامه اصلی در این منطقه دنبال می‌شود و زیرساخت‌های آن برای استقرار شرکت‌های حوزه فاوا و الکترونیک در حال اجرا است، به‌طوری‌ که تاکنون ۹ مجموعه خصوصی در منطقه ویژه پیام راه‌اندازی شده و یا در حال راه‌اندازی است. یک پست برق ۴۰۰ کیلووات مکان‌یابی شده تا با همکاری توانیر این پست راه‌اندازی شود. نیروگاه پیام، یک نیروگاه ۱۷ مگاواتی است که به‌طور کلی ۶۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی را داخل منطقه پیام ایجاد کرده تا برق مورد نیاز شرکت‌ها برای تولید را فراهم کند. پروژه بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات در حال انجام است. تجهیزاتی چون تجهیزات شبکه و مخابراتی و ارتباطی که تعداد قابل‌ توجهی از آنها بومی‌سازی شده است. بیش از ۳۰ شرکت در این حوزه در منطقه اقتصادی پیام فعالیت می‌کنند و حدود ۲۶ محصول در این زمینه با تیراژی نزدیک به یک میلیون تولید شده است. خبرنگاران در این بازدید به چندین بخش تولیدی سر زدند.

جستجو
آرشیو تاریخی