صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

حماس اعلام کرد از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد

مذاکرات کاغذی برای نسل‌کشی

گروه جهان/ در حالی که بعد از خروج نمایندگان حماس از قاهره، امیدها برای مذاکرات مصر با هدف آتش‌بس در غزه به یأس گراییده بود، نمایندگان این جنبش تأکید کردند، برای مشورت با رهبران حماس از قاهره خارج می‌شوند اما روز شنبه و یا حداکثر یکشنبه به پایتخت مصر باز خواهند گشت. اسامه حمدان نیز اعلام کرد، هرچند می‌دانند که آتش‌بس تا پیش از ماه رمضان محقق نخواهد شد، به میز مذاکرات باز خواهند گشت. در همین حال جهاد اسلامی هم تأکید کرد تاکنون هیچ مذاکره‌ای با اراده کامل از سوی بانیان مذاکرات و همچنین تل‌آویو برگزار نشده است. به اعتقاد ناظران، بازگشت حماس به میز مذاکرات نوعی اتمام حجت از سوی مقاومت فلسطین است.
به گزارش سایت روزنامه وال استریت ژورنال، نمایندگان حماس که هفته پیش در قاهره بودند تا مذاکرات با اسرائیل را برگزار کنند، پس از ترک قاهره، تأکید کردند اهداف اصلی آنها برای مذاکره مبنی بر پایان جنگ، ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و بازگشت آوارگان به خانه‌های خود تغییر نخواهد کرد. در همین ارتباط محمود مرداوزی از رهبران جنبش حماس اعلام کرد: «حماس برای هر توافقی با اسرائیل 5 شرط دارد و اینکه گفته می‌شود حماس فقط خواهان کمک‌رسانی است، اشتباه است.» بنابر گفته او، شروط مورد نظر حماس عبارتند از: آتش‌بس، عقب‌نشینی کامل ارتش رژیم صهیونیستی از غزه، بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان، رفع محاصره غزه، کمک‌رسانی به مردم غزه و در نهایت مبادله شرافتمندانه اسرا. به گفته مرداوزی، نشست هفته پیش نیز بدون توجه به چهارچوب نشست پاریس که این موارد در آن در نظر گرفته نشده بود، انجام شد.
به اعتقاد ناظران بازگشت حماس به میز مذاکرات نشان دهنده ضعف این جنبش نیست و همان طور که وال استریت ژورنال نوشته است، «یحیی سنوار کاملاً به موفقیت حماس اعتقاد دارد و امیدوار است که اصطکاک بین واشنگتن و اسرائیل به حماس اجازه دهد توافقی را که به نفع آن بوده و ضامن آتش‌بس دائمی و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه است، منعقد کند.»
 
دغدغه‌های امریکا برای آتش‌بس
تحلیل وال استریت ژورنال با نگاهی به سفرهای پیاپی اخیر مقامات امریکایی و همچنین دعوت کاخ سفید از بنی گانتس و تشدید اختلافات بین بایدن و نتانیاهو چندان پر بیراه نشان نمی‌دهد. در همین ارتباط شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز پنجشنبه شب خبر داد قرار است ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، سیا راهی اراضی اشغالی شود تا با آخرین اعمال فشارها بر بنیامین نتانیاهو، او را مجبور به انعقاد آتش‌بسی با حماس کند. امریکا و به عبارتی شخص بایدن که کمتر از 9 ماه دیگر باید انتخابات 2024 ریاست جمهوری را برگزار کند، بسیار نگران آن است که جنگ در ماه رمضان ادامه یابد و تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یابد. در این صورت دولت او نیز مجبور خواهد بود به حمایت‌ها از نتانیاهو ادامه دهد که می‌تواند تبدیل به نارضایتی عمومی از او چه به خاطر شراکت در کودک‌کشی و نسل‌کشی در غزه و چه به خاطر از دست رفتن بودجه امریکا در این جنگ بی‌حاصل شود.
به گزارش المیادین، برنز چهارشنبه سفری مخفیانه به قاهره داشت و بعد از آن نیز پنجشنبه به دوحه رفت تا با این دو کشور که در مذاکرات حضور دارند، درخصوص تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل رایزنی کند. البته آنچه مسلم است، واشنگتن در این راه همچنان جانب تل‌آویو را خواهد گرفت. در همین ارتباط محمد نزال در واکنش به موضع امریکایی‌ها در قبال توافق آتش‌بس موضع کاخ سفید درخصوص آتش‌بس را مبهم و بسیار متناقض دانست.
از دیگر سو محمد الهندی، معاون دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین هم با اشاره به تمام بدعهدی‌ها و کم ارادگی‌هایی که تاکنون در جریان مذاکرات وجود داشته است، تأکید کرد: «مذاکرات کنونی میان امریکا و اسرائیل است و مذاکرات واقعی با مقاومت فلسطین وجود ندارد.» او همچنین به این مسأله پرداخت که اسرائیل بیش از آنکه به دنبال آتش‌بسی دائم باشد، به آتش‌بس موقت می‌اندیشد: «حتی اگر توافق تبادل اسرا و آتش‌بس محقق شود، رژیم صهیونیستی دست از حمله به غزه بر نخواهد داشت  و بویژه حملات علیه رفح را متوقف نخواهد کرد.»
محمد الهندی در حالی این سخنان را بیان داشت که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بارها بر چنین موضعی تأکید کرده است.
 
نقشه‌های 10 ساله بی‌بی برای غزه
بنیامین نتانیاهو در ادامه جنگ‌طلبی‌های خود، پنجشنبه طی اظهاراتی اعلام کرد، با وجود همه مخالفت‌های جهانی، ارتش او به عملیات علیه فلسطینیان ادامه خواهد داد. به گزارش یدیعوت آحارونوت، وی گفت: «ما در بحبوحه جنگ با حماس هستیم و هدف اصلی ما نیز پایان دادن به سلطه حماس است. بنابراین ارتش اسرائیل به عملیاتش علیه حماس از جمله شهر رفح که آخرین پایگاه این جنبش است، ادامه خواهد داد.»
با این حال شواهد حاکی از آن است، نتانیاهو و کابینه افراطی او به این عملیات بسنده نخواهند کرد و برنامه‌های بیشتری برای غزه دارند. در حالی که پیش‌تر برخی وابستگان به اعضای کابینه افراطی تل‌آویو نقشه‌هایی را از شهرک‌سازی‌ها در نوار غزه منتشر کرده بودند، روزنامه تایمز اسرائیل هم در گزارشی از برنامه 10 ساله کابینه نتانیاهو برای نوار غزه پرده برداشت. بر مبنای این گزارش، برخی مسئولان رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند کابینه این رژیم هدف مرحله اول جنگ خود را که انتظار دارد یک تا دو سال به طول انجامد، از بین بردن جنبش حماس قرار داده است و پس از آن نیز قصد دارد به مدت 8 سال در غزه بماند تا بتواند دولتی دست نشانده را به جای حماس در این منطقه مستقر کند و این باریکه را نیز تبدیل به منطقه‌ای مشابه کرانه باختری کرده و آن را از سلاح‌های سنگین خالی کند.

جستجو
آرشیو تاریخی