صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

200 قانونگذار از 12 کشور خواهان توقف صادرات تسلیحات به تل‌آویو شدند

انزوای تسلیحاتی اسرائیل کلید خورد

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
جنایات بی‌محابای رژیم صهیونیستی در حق مردم غزه که هر روز جلوه‌ای سهمگین‌تر از گذشته به خود می‌گیرد، برخی سیاستمداران جهان را برآن داشت تا با اتخاذ تصمیماتی در راستای عدم همراهی با اشغالگران، به طور حداقلی شراکت تسلیحاتی خود را در این فجایع انسانی محدود کنند. در همین راستا بیش از 200 نماینده پارلمان از 12 کشور طی نامه‌ای، خود را به تلاش برای متقاعد کردن دولت‌‌هایشان برای اعمال ممنوعیت فروش سلاح به رژیم صهیونیستی متعهد کرده و ابراز داشتند که با این رژیم در نقض فاحش قوانین بین‌المللی در حمله به غزه شریک نخواهند بود.
گاردین گزارش داد سازمان‌دهندگان این نامه بر این باورند، دولت‌هایی که تسلیحات رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کنند، با توجه به مقیاس ویرانی در غزه -که فراتر از تعاریف فریبنده‌ای است که متحدان صهیونیست‌ها در دفاع از خود بکار می‌برند- در برابر چالش‌های قانونی آسیب‌پذیر هستند.
این نامه که توسط شبکه‌ای از نمایندگان مجلس و فعالان سوسیالیست متمرکز بر عدالت بین‌المللی تنظیم شده به عنوان بهترین اقدام عملی ممکن برای طرح خشم عمومی جهان از کشته شدن 30 هزار فلسطینی در غزه در حوزه پارلمانی تلقی می‌شود. امضاکنندگان همگی نمایندگان پارلمانی دولت‌هایی هستند که مجوز فروش اسلحه به رژیم صهیونیستی را صادر کرده‌اند و آنها با این نامه مخالفت خود را با ادامه چنین روندی اعلام کرده‌اند. 9 نفر از امضاکنندگان این نامه را رهبران فعلی یا سابق احزاب سیاسی تشکیل می‌دهند: «لاریسا واترز»، رهبر حزب سبز سنای استرالیا، «مانوئل بومپار»، هماهنگ‌کننده حزب تسلیم‌ناپذیر فرانسه، «نیکی اشتون»، قانونگذار و عضو شورای بین‌المللی مترقی کانادا، «پیتر مرتنز» دبیر ملی حزب کارگران بلژیک، «نیلتو تاتو»، معاون پارلمان فدرالی برزیل، «برند رکسینگر»، رهبر سابق حزب چپ، «ایون بلارا»، رهبر حزب پودموس اسپانیا، «جیمی دایک»، رهبر حزب سوسیالیست هلند، «توماس پرینگل» از اعضای پارلمان ایرلند و «سزایی تملی»، رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق ترکیه. دو نماینده از ایالات متحده یعنی «کوری بوش» و «رشیده طلیب» نیز از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند. در انگلیس 39 نماینده پارلمان از احزاب کارگر، ملی اسکاتلند، مستقل و سوسیال دموکرات هم این نامه را امضا کرده‌اند.در این نامه آمده است: «ما می‌دانیم که در حال حاضر سلاح‌های کشنده و قطعات آن، ساخته یا ارسال شده از طریق کشورهای ما، به حمله اسرائیل به مردم فلسطین کمک می‌کند و همین سلاح‌ها تا کنون جان بیش از 30 هزار نفر را در سراسر غزه و کرانه باختری گرفته است.»
در ادامه این نامه تأکید شده است: «ما نمی‌توانیم صبر کنیم. پس از حکم موقت دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) در مورد کنوانسیون نسل‌کشی علیه دولت اسرائیل، تحریم تسلیحاتی از یک ضرورت اخلاقی فراتر رفته و به یک الزام قانونی تبدیل شده است.» آنها همچنین در نامه مذکورخواستار آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط در غزه شدند.
دیوان دادگستری بین‌المللی هم‌اکنون در حال بررسی نامه خصوصی ارسال شده از سوی رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه است که در آن نشان می‌دهد چگونه این رژیم به دنبال اجرای دستورات این دیوان در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه و پایان دادن به تحریکات به نسل‌کشی است.
گاردین در ادامه نوشت، آفریقای جنوبی، به عنوان دولتی که پرونده نسل‌کشی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرد، این حق را دارد که اعتبار تضمین‌های رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد. پیش از این و طی هفته گذشته گزارشگران سازمان ملل متحد در این بیانیه خواستار توقف فوری فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی به‌دلیل نقض قوانین بین‌المللی بشر دوستانه و استفاده از این تسلیحات علیه انسان‌های بی‌گناه در غزه شده بودند. طی دو روز گذشته نیز کلمبیا طی اقدامی همه قراردادهای خرید تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی را در اعتراض به کشتار مردم غزه تعلیق کرد.
ذکر این نکته مهم است که با وجود این نامه و تلاش‌ها برای به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری اما این دیوان هیچ اختیاری برای اجرا ندارد. علاوه بر آن، ایالات متحده به عنوان حامی و شریک تمام جنایت‌های رژیم صهیونیستی از پیش‌نویس قطعنامه‌ای در سازمان ملل جلوگیری می‌کند که می‌خواهد حکم این دادگستری را در قالب یک قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد. علاوه بر آن، اکنون امریکا، مانع محکوم کردن فاجعه ضد انسانی رژیم صهیونیستی در حمله وحشیانه به مردمی شده است که برای دریافت مواد غذایی تجمع کرده بودند.
با این وجود شکایت‌ها از رژیم صهیونیستی و بررسی پرونده جنایات وحشیانه آن در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه، سنگ بنای انزوای رژیم در عرصه سیاسی شده است. با وجود تلاش‌های امریکا و باقی حامیان غربی صهیونیست‌ها انزجار از نسل‌کشی و اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها در حق مردم فلسطین که با محکومیت عمومی همراه بوده است، اکنون به اشکال دیگر همانند نامه 200 قانونگذار جهانی، در عرصه سیاست بین‌الملل در حال مطرح شدن است و اعتبار بین‌المللی این رژیم را به چالش غیرقابل بازگشت کشانده است.
 
شکایت نیکاراگوئه از آلمان به‌خاطر کمک به تل‌آویو
روز گذشته دادگاه لاهه خبر داد، جمهوری نیکاراگوئه از آلمان به اتهام کمک به نسل‌کشی و ارائه کمک‌های مالی و نظامی به رژیم صهیونیستی و توقف کمک مالی به آنروا به این دادگاه شکایت کرده است. در بخشی از این شکایت نیکاراگوئه آمده است که «آلمان ارتکاب نسل‌کشی در غزه را تسهیل می‌کند» این کشور پیش از این و در اوایل ماه گذشته با ارائه درخواست خود به دادگاه لاهه خواستار همراهی با آفریقای جنوبی در اقامه دعوی این کشور علیه رژیم صهیونیستی شده بود.
دیوان بین‌المللی لاهه پیش‌تر در اطلاعیه‌ای گزارش داده بود که نیکاراگوئه اقدامات اسرائیل در غزه را «نقض مفاد حقوق بشری جنایات جنگی» از سوی این رژیم در غزه توصیف کرده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی