صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

2 هزار روستای سیستان‌وبلوچستان همچنان گرفتار سیل هستند

دستور ویژه رئیس‌جمهور برای امداد‌رسانی به سیلزدگان

ایران زمین – سیلاب در جنوب سیستان‌وبلوچستان و منطقه دشتیاری فروکش کرده است اما کل منطقه همچنان درگیر آب به‌جا‌ مانده از سیلاب‌ است.
به گفته مدیرعامل هلال احمر سیستان‌وبلوچستان نیروهای امدادی هنوز نتوانسته‌اند به بسیاری از روستاهای سیلزده برسند و ارتفاع آبگرفتگی‌ها تا نیم‌متر و حتی بیشتر است. حجم سیلاب به حدی است که حتی امدادرسانی سخت است و تیم‌هایی که برای رساندن اقلام به مناطق محاصره در سیل رفته‌اند نتوانسته اند بازگردند و در منطقه گرفتار شده‌اند.

دستور ویژه رئیس‌جمهور به وزیر کشور
رئیس دولت سیزدهم دستور ویژه‌ای را خطاب به وزیر کشور درباره سیل سیستان‌وبلوچستان صادر کرد.
 سیدابراهیم رئیسی که در سفر به الجزایر به منظور شرکت در هفتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز به سر می‌برد، وزیر کشور را مأمور کرد تا در صدر هیأتی به استان سیستان‌وبلوچستان سفر کند و ضمن سرکشی به مناطق سیلزده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های امدادرسان، جهت تسریع در رفع نیازمندی‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های مواصلاتی دستورات لازم را صادر کند.  همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان‌وبلوچستان از امدادرسانی به چهار هزار و ۵۷۸ نفر در حادثه آبگرفتگی جنوب این استان در چند روز اخیر خبر داده است. بر اثر بارش‌های شدید باران در جنوب سیستان‌وبلوچستان و آسیب دیدن برخی شهرستان‌ها، ۵۱۶ نیروی عملیاتی در قالب ۹۱ تیم به مناطق حادثه‌دیده نیکشهر، کنارک و چابهار اعزام شده‌اند.  پیشتر بابک محمودی، رئیس سازمان هلال احمر، تعداد شهرهای در محاصره سیل و آبگرفتگی را ۱۱ شهر اعلام کرده بود.
 
۲ هزار روستای سیستان‌وبلوچستان دچار سیل شدند
معاون امور بازسازی بنیاد مسکن گفت: نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان متأثر از سیلاب‌های استان سیستان‌وبلوچستان است که هم‌اکنون دسترسی به بیش از دو سوم روستاها و شهرستان‌ها به دلیل آبگرفتگی‌های فراوان امکان پذیر نیست.
«مجید جودی» افزود: اکیپ اعزامی بنیاد مسکن از ۱۲۵ روستای مناطق سیلزده بازدید کرده است.  وی بیان‌ داشت: بازدید و ارزیابی‌های اولیه از مناطقی که بازگشایی شده‌اند، نشان می‌دهد ۵۰۰ واحد به‌طور کامل تخریب شده و باید از نو ساخته شوند.
 جودی با اعلام استقرار تیم‌های امدادرسانی به همراه تجهیزات و ماشین‌آلات بنیاد مسکن در مناطق سیلزده سیستان‌وبلوچستان، گفت: هنوز بخش عمده‌ای از مناطقی که تحت تأثیر سیلاب استان قرار داشتند درگیر آبگرفتگی‌های گسترده و سیلاب هستند و ارزیابی دقیق میزان خسارت‌ها به واحدهای مسکونی بعد از فروکش کردن سیلاب امکان‌پذیر است. معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأکید کرد: برآورد این میزان خسارت، ارزیابی‌های اولیه است و باید ارزیابی‌های بیشتر انجام شده و گزارش تکمیلی و نتیجه نهایی ارائه شود.

تأکید سردار سلامی بر امدادرسانی به مناطق سیلزده سیستان‌وبلوچستان
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر تقویت خدمت‌رسانی به مردم سیلزده سیستان‌وبلوچستان تأکید کرد.سردار حسین سلامی از طریق تماس تلفنی در جلسه بخشداری پلان، پیگیر خدمت‌رسانی به مردم درگیر با سیل شد و در خصوص امتداد و تقویت خدمت‌رسانی به مردم سیلزده تأکید کرد. سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد شفایی فرمانده سپاه سلمان استان سیستان‌وبلوچستان با حضور در بخش سیلزده پلان در شهرستان دشتیاری از نزدیک پیگیر امدادرسانی به مناطق سیلزده شد.
 وی در جلسه‌ای که در بخشداری پلان برگزار شد، ضمن پیگیری اقدامات صورت گرفته، در خصوص امداد و کمک‌رسانی و حضور گروه‌های جهادی پیگیری‌های لازم را انجام داد.  از سوی دیگر، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: فعالیت سامانه بارشی در سیستان‌وبلوچستان بیشترین خسارت را به راه‌های ارتباطی وارد کرد.
 سردار سرتیپ محمد پاکپور در حاشیه بازدید از مناطق سیلزده جنوب سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه امدادرسانی‌ها توسط نیروهای سپاه و بسیج درحال انجام است، بیان کرد: در منطقه پلان و پیرسهراب، سیلاب موجب قطع راه‌های ارتباطی شده بود که امدادرسانی‌ها از ابتدای شروع سیلاب در این مناطق آغاز شده است. وی بیان کرد: ارزیابی خسارت‌ها نشان می‌دهد که عمده مشکل و خسارت به جاده‌ها و برخی راه‌های ارتباطی وارد شده و نیروهای امدادرسانی در تلاش هستند تا هر چه سریع‌تر راه‌های ارتباطی بازگشایی شود.
 فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: با توجه‌ به خسارتی که به مردم وارد شده، استاندار سیستان‌وبلوچستان امروز جهت برآورد و تعیین خسارت‌ها در منطقه حضور دارد.

 ذخیره‌سازی 80 درصد بارندگی اخیر
سیلاب سیستان‌وبلوچستان با وجود خسارت‌ها، سال آبی خوبی را برای این منطقه که در جدال مستمر با خشکسالی است رقم زده است.
سیستان‌وبلوچستان طی سامانه بارشی اخیر در مناطقی فراتر از ۲۰۰ میلیمتر باران دریافت کرد. ۸۰ درصد از این حجم بارندگی توسط سازه‌های مدیریت منابع آب در سد و سفره‌های آب زیرزمینی برای استفاده شرب، صنعت و کشاورزی در سایر فصول سال ذخیره شد.
 فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به بارندگی رخ داده در استان سیستان‌وبلوچستان گفت: برخی از ایستگاه‌های سنجش بارش در استان سیستان‌وبلوچستان نظیر ایستگاه پیرسهراب بارش فراتر از ۲۰۰ میلیمتر را به ثبت رسانده‌ است.
 سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه؛ بارندگی در سیستان‌وبلوچستان در علم هیدرولوژی یک پدیده حدی است، گفت: پدیده حدی به رویدادی اطلاق می‌شود که در طول بازه زمانی بلندمدت نظیر ۵۰ یا ۱۰۰ سال یک یا دو بار رخ می‌دهد.
 وی افزود: کل استان به طور متوسط در این سامانه بارشی ۳۴.۸ میلیمتر باران دریافت کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی