صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و یازده - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و یازده - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

تمرین پولادمردان در خانه برای تثبیت سهمیه در تایلند

ناکامی در پوکت قابل جبران نیست!

رضا عباسپور
خبرنگار


 پولادمردان و زنان کشورمان برای حضور در آخرین میدان گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس، از 12 فروردین 1403 باید در شهر پوکت تایلند به مصاف رقبای خود رفته تا در اوزان المپیکی که ما امیدوار به کسب سهمیه ورودی هستیم(89، 102 و 102+ کیلوگرم) آخرین فرصت طلایی خود را برای تثبیت و تضمین سهمیه ورودی‌شان به بازی‌های فرانسه پشت سر بگذارند.  شرایط ما در دو دسته وزنی 89 و 102+ کیلوگرم(فوق سنگین) برای تثبیت سهمیه ورودی تقریباً مسجل است، تنها نگرانی کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری دسته وزنی 102 کیلوگرم است که باید منتظر بمانیم و ببینیم چه سرنوشتی برای ما در این دسته وزنی المپیکی رقم می‌خورد؟

تمرین جهانی در خانه
نیمه آماده!
علی داوودی، علیرضا یوسفی، آیت شریفی، مصطفی جوادی، رضا دهدار، علیرضا معینی، مسعود ممیوند، علیرضا عباسپور، سپهر مردانی، ایلیا صالحی‌پور، علی عالی‌پور، علیرضا نصیری، ابوالفضل زارع، آریا پایدار و نهایتاً عبدالله بیرانوند ملی‌پوشانی هستند که نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری آنها را به اردوی جام جهانی تایلند که از روز اول اسفند بعد از یک سال و نیم دوری آنها از خانه وزنه‌برداری مجموعه ورزشی آزادی به کمپ تمرینی تهران دعوت کرده است. نفراتی که تقریباً چکیده و بهترین‌های وزنه‌برداری ایران به شمار می‌روند و شانس‌های کسب مدال در اوزان تخصصی خود هستند. قطعاً یکی از اولویت‌های کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری برای اینکه ستاره‌های خود را همراه با تعداد زیادی از وزنه‌برداران جوان و پشتوانه به اردوی جام جهانی تایلند دعوت کرده است، روحیه گرفتن جوانان کنار بزرگترها است که بتوانند بزودی جای خالی ستاره‌های نامدار وزنه‌برداری را در تیم ملی پر کنند. ضمن اینکه نصیرشلال به دنبال ساخته و پرداخته کردن مصطفی جوادی، رضا دهدار، علی داوودی و آیت شریفی شانس‌های المپیکی خود است تا آنها نیز با انرژی گرفتن از وزنه‌برداران جوان و جویای نام، با انگیزه‌تر برای درخشش در آخرین رویداد گزینشی المپیک 2024 پاریس دست به وزنه شوند. تمرین بچه‌های وزنه‌برداری اگرچه در سالن نیمه آماده مجموعه ورزشی آزادی تهران بعد از مدت‌‌ها دوری از خانه برگزار می‌شود، اما همین که تفکر تمامی‌ ملی‌پوشان کشورمان درخشش در جام جهانی و حضور با ترکیب کامل(سه نفره) در بازی‌های المپیک 2024 پاریس است، باعث می‌شود به آینده امیدوار شویم. کمپ تمرینی تیم‌های ملی وزنه‌برداری برای نونوارشدن همچنان نیاز به زمان و هزینه‌های بیشتری دارد. البته به نظر می‌رسد با بازگشت ملی‌پوشان وزنه‌برداری به اردو، روند آماده‌سازی این کمپ سریع‌تر از قبل پیش برود. فارغ از این موضوع بچه‌های وزنه‌برداری خصوصاً ملی‌پوشانی که جام جهانی تایلند را پیش رو دارند باید این را خوب بدانند که پوکت آخرین فرصت آنها برای کسب نتیجه و تثبیت سهمیه ورودی‌شان به بازی‌های المپیک پاریس است. به هر دلیل اگر هر یک از ملی‌پوشان خصوصاً در دسته وزنی 102 کیلوگرم نتوانند آنطور که از آنها توقع داریم روی تخته مسابقه بدرخشند و عملکرد قابل قبولی داشته باشند، باید منتظر از دست رفتن سهمیه و ناکامی وزنه‌برداری در بازی‌های المپیک باشیم. اما قطعاً تا به الان هر سه سهمیه کامل ما در بازی‌های فرانسه دست خود ملی‌پوشان اوزان 89، 102 و 102+ کیلوگرم است. بنابراین آنها خودشان هستند که حضور یا عدم حضورشان در پاریس را در شهر پوکت و آخرین گزینشی بازی‌های المپیک سند می‌زنند. سندی که اگر تزلزل یا ضعفی در آن رؤیت شود، می‌تواند به قیمت از دست رفتن سهمیه ورودی المپیکی ما در یکی از اوزان سه‌گانه مذکور تمام شود.
 
آماده‌سازی پشتوانه‌ها
برای بعد از المپیک
با نیم‌نگاهی به لیست دعوتی‌های نصیرشلال می‌توان به راحتی دریافت که نیم بیشتری از وزنه‌برداران دعوت شده به اردوی بزرگسالان، چهره‌های جوان و خوش‌آتیه‌ای هستند که قطعاً پتانسیل این را دارند که بعد از بازی‌های المپیک 2024 پاریس جزو ترکیب و استخوان‌بندی اصلی تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان باشند و جای خالی ستاره‌های بازنشسته و خداحافظی کرده با تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان را به خوبی در اوزان مختلف پر کنند. چهره‌های شاخص و توانمندی همچون علیرضا یوسفی، آیت شریفی، مسعود ممیوند، عبدالله بیرانوند، علیرضا عباسپور، سپهر مردانی، ایلیا صالحی‌پور، علی عالی‌پور، علیرضا نصیری، ابوالفضل زارع یا آریا پایدار که همگی در این یکی دو سال اخیر در رقابت‌های آسیایی و جهانی رده سنی پایه به قدری خوب کار کردند و عملکرد ایده‌آلی داشتند که مورد توجه سرمربی تیم ملی بزرگسالان قرار گرفته و به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت شدند. بدون شک بعد از بازی‌های المپیک 2024 پاریس پوست‌اندازی جدی در تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان خواهیم داشت. پوست‌اندازی که می‌تواند به سود ما برای تغییر نسل در وزنه‌برداری ایران باشد. نسلی که به آنها بسیار امیدواریم و مطمئنیم که می‌توانند به خوبی جا پای ستاره‌ها و بزرگترهای خود در وزنه‌برداری ایران بگذارند. وزنه‌برداری ایران بعد از پاریس رویدادهای قاره‌ای و جهانی متعددی پیش رو دارد که استفاده از این پشتوانه‌ها می‌تواند ما را در مسیر کسب موفقیت در این رویدادها بسیار کمک کند. البته اگر این استعدادها و پشتوانه‌های توانمند وسط راه به حال خود رها نشوند. ما در بازی‌های المپیک 2024 پاریس چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های موجود در وزنه‌برداری ایران نداریم.
 بنابراین خیلی نمی‌توانیم توقع بیش از اندازه و ظرفیت از این ملی‌پوشان داشته باشیم. اما بعد از پاریس می‌توانیم با پرورش و رشد پتانسیل بالقوه‌ای که در اختیار داریم، خیلی زود آنها را در میادین معتبر بین‌المللی به فعل تبدیل کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی