سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی:

انتقال آب به دریاچه ارومیه، گردشگری آذربایجان غربی را هم رونق می‌دهد

زهره افشار / پس از افتتاح طرح بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه توسط رئیس جمهور در هفته گذشته، آب رها شده از این تونل پس از چند روز وارد دریاچه ارومیه شد. این طرح یکی از ۲۶طرح مصوب برای احیای دریاچه ارومیه است.
با شروع انتقال آب از تونل سد کانی‌سیب به سمت دریاچه ارومیه، استقبال مسافران از سفر به استان آذربایجان غربی بیشتر شده و مسئولان گردشگری این استان امیدوارند نوروز 1402 رکورد گردشگری نوروزی در این استان شکسته شود.
روز پنجم اسفندماه، طرح عظیم‌ تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه که از سال ۱۳۹۴ کار اجرایی آن آغاز و در هشت ماه گذشته روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شده بود، با حضور رئیس‌جمهوری به‌صورت رسمی آغاز شد.
«کیوان نوروزی» سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: هر چند در حال حاضر فاز یک انتقال آب از سد کانی سیب اجرایی شده و در حال حاضر 10 مترمکعب بر ثانیه آب از طریق این تونل به دریاچه ارومیه رها‌سازی می‌شود اما با قول مساعد مسئولان انتظار می‌رود این میزان رها‌سازی آب تا شروع تعطیلات نوروزی افزایش یابد.
وی افزود: پر آبی و حیات دریاچه ارومیه همواره یکی از مهمترین عوامل جذب گردشگر به استان آذربایجان غربی بوده و در حال حاضر نیز انتقال آب از سد کانی سیب، موجب جذب گردشگران بیشتری شده است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان با تعطیلات عید هم‌اکنون سفرهای نوروزی به استان آغاز شده تصریح کرد: ستاد سفر نوروزی استان کار رسمی خود را از 20 اسفند ماه آغاز خواهد کرد و خدمات‌رسانی به مسافران عملاً کلید خواهد خورد.
وی گفت در سال قبل از همه‌گیری کرونا ظرفیت اشغال تخت استان به 90 درصد رسیده بود و امسال انتظار می‌رود بتوانیم رکورد گردشگری نوروز را بشکنیم. وی در تشریح برنامه‌های نوروزی استان گفت: طرح نوروزگاه در همه شهرستان‌های استان اجرایی خواهد شد و تکم گردانی یکی از برنامه‌های ویژه استان آذربایجان غربی برای استقبال از مسافران نوروزی خواهد بود.
به گفته وی تکم گردانی، یادگاری کهن برای استقبال از نوروز در آذربایجان غربی است که با استفاده از عروسک‌گردانی و موسیقی فضای جذابی را برای مسافران ایجاد می‌کند.
وی به مسافران نوروزی آذربایجان غربی توصیه کرد در سفر به این استان حتماً از چالدران، تکاب و نقده هم دیدن کنند.به گفته وی، 1600 اثر در استان آذربایجان غربی ثبت ملی شده است و همچنین جاذبه‌های طبیعی زیادی برای دوستداران طبیعت در این استان وجود دارد. این استان به‌دلیل هم‌مرز بودن با 4 کشور ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است و بازارچه‌های مرزی آن جذابیت ویژه‌ای برای گردشگران نوروزی دارد.
نوروزی گفت: آذربایجان غربی 100 هتل، هتل آپارتمان و مهمانسرا و 35 اقامتگاه بومگردی برای پذیرایی از مسافران نوروزی دارد با این همه، بهتر است مسافران از پیش جای خود را رزرو کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی