تهران روزانه میزبان 8 میلیون خودرو است

تهران روزانه میزبان 8 میلیون خودرو است وقتی ترافیک و کمبود پارکینگ در پایتخت به هم گره می خورد

اگر در تهران زندگی می‌کنید و خودرو دارید حتماً با چالش پارکینگ عمومی در خیابان، محل کار و سطح شهر هنگام خرید و زندگی روزمره مواجه شده‌اید. این چالش حتی برای مسافرانی که مدت کوتاهی را در پایتخت سپری می‌کنند هم موضوع غریبی نیست.
به گزارش ایرنا، تهران شهری با ۱۰ میلیون ساکن واقعی، هر روز میزبان حدود 8 میلیون خودرو است و حداقل نیمی از این تعداد در طول روز وارد خیابان های سطح شهر می‌شوند. نبود پارکینگ عمومی در مناطق پرتردد شهر نظیر محلات تجاری و درمانی، تقریباً به گره‌ای کور تبدیل شده است. معضل نبود پارکنیگ باعث بروز آسیب های اجتماعی هم شده است. مشاجره های پارکینگی در پایتخت بسیار بوده که برخی هم منجر به درگیری و ضرب و جرح و حتی قتل شده است.
طبق آمارهای رسمی و غیررسمی هر تهرانی روزانه برای هربار پارک کردن ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت باید معطل باشد که علاوه بر عصبانیت، مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا را هم به همراه دارد. اگر این عدد درست باشد و روزانه حداقل ۲ میلیون خودرو در سطح شهر تردد کنند، با احتساب مصرف میانگین ۱۰ لیتر در ساعت برای هر خودرو، در صورت رفع معضل پارکینگ، روزانه ۷ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی می‌شود.
کمبود 1500 واحد جای پارک در تهران
سید محمد آقامیری، نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرده، برآوردها نشان می‌دهد که تهران حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد جای پارک کم دارد و این کمبود شدید را شهرداری نمی تواند بدون همکاری بخش خصوصی جبران کند.
زهرا شمس‌احسان، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران هم گفته در سنوات گذشته به دلایل مختلف از جمله دریافت تعهد از مالکان برای تأمین پارکینگ در شعاع ۲۵۰ متری، کسری پارکینگ‌های زیادی بر پایتخت تحمیل شده است.به گفته وی، علیرغم پیش‌بینی منابع بالغ‌بر ۳,۱۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض تأمین پارکینگ در بودجه مصوب سال‌های ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰ و۱۴۰۱، اقدامات مشخصی برای رفع این مشکل انجام نشده و گزارشی هم از اقدامات شهرداری تهران ارائه نشده است.بسیاری از کارشناسان یکی از راهکارهای رفع معضل کمبود پارکینگ عمومی را استفاده از اراضی بلااستفاده شهرداری برای احداث پارکینگ می دانند اما برخی می گویند شهرداری املاک زیادی در اختیار ندارد که بتواند آنها را به پارکینگ عمومی تبدیل کند. در حالی که وحید سرلک، معاون وقت فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران آذرماه پارسال از اختصاص ۱۵ زمین متعلق به شهرداری برای ساخت پارکینگ خبر داد و گفت: شناسایی زمین‌ها و احداث پارکینگ‌های عمومی بیشتر همچنان ادامه خواهد داشت. به گفته وی قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۰ تعدادی از این پارکینگ‌ها احداث و آماده بهره‌برداری و بقیه هم اوایل سال ۱۴۰۱ احداث ‌شود.در کنار این ظرفیت های شهرداری، ورود سرمایه گذار بخش خصوصی همواره به عنوان بهترین راهکار حل معضل ترافیک تهران شناخته می شود.سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی تهران گفت: ساخت پارکینگ برای سرمایه گذاران صرفه اقتصادی ندارد لذا مانع ورود بخش خصوصی شده است. وی افزود: طی ده‌ها سال گذشته هم وقتی مجوز ساخت و ساز داده می شد، کسری پارکینگ‌ها به جریمه تبدیل می شد اما این جرایم صرف ایجاد پارکینگ جدید نمی شد بلکه وارد سبد هزینه های جاری شهر می شد.
تشکری با بیان اینکه امروز طبق قانون، دریافت جریمه نقدی به ازای کمبود پارکینگ در ساختمان های مسکونی ممنوع شده است، گفت: باید مشوق هایی را هم برای ساخت پارکینگ توسط سرمایه گذاران خصوصی ایجاد کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی