چالش‌های یک دختر در مناطق کم‌برخوردار

سیده نرگس حسینی
دبیر گروه زنان
nhosseini93@chmail.ir

دختران در مناطق کمتر برخوردار درگیر مشکلات متعدد هستند که کمتر به آنان توجه می‌شود. به صورت طبیعی همه مردم این مناطق درگیر مشکلات هستند اما به جهت نگاه‌های فرهنگی بعضاً غلط قشر زنان و دختران بیش از مردان و پسران آسیب می‌بینند و همچنین توجه به نسل جدید این مناطق به جهت تغییرات نسلی اهمیت بیشتری می‌یابد.
بررسی مسائل این دختران با مشکلاتی مواجه است از جمله آنکه گاه تحلیل‌ها دقیق و راهکارها حتی به مصلحت آنان نیست؛ چرا که خیلی اوقات زن مدرن شهری با نگاه چهارچوب بندی شده خود به مسائل این زن می‌نگرد و مطابق با آمال و آرزوها و مرزبندی‌های خویش برایش راهکار ارائه می‌دهد. مشکل دوم نیز آن است که مسائل در این مناطق پیچیده‌تر از آنچه انسان فکر می‌کند به نظر می‌رسد؛ شاید در نگاه اول علت یک مشکل یک عامل باشد و در یک نگاه موشکافانه‌تر علت چیز دیگری به نظر برسد.
با توجه به این مسائل ما برای احصا و آسیب شناسی مشکلات این دختران به سراغ افرادی رفتیم که شاید بیشترین نزدیکی را با مناطق کمتر برخوردار دارند؛ گروه‌های جهادی. این گروه‌ها گاهی سال‌هاست که در یک منطقه فعالیت کرده و با مردم آنجا خو گرفته‌اند و گاهی نیز چند سال از فعالیت خود را به یک مسأله در یک منطقه معطوف کرده‌اند. این شرایط به ما امکان داشتن یک نگاه واقعی و در عین حال نسبتاً کارشناسی را می داد.
آنچه در این شماره می‌خوانید گوشه‌ای از مشکلات این دختران ایران زمین است؛ مسائل فرهنگی، آموزش و اوقات فراغت.

جستجو
آرشیو تاریخی