سیاست

رئیس جمهور در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه:
احیای دریاچه ارومیه دغدغه دولت و مردم است


رئیس جمهور گفت: طرحی که افتتاح شد، یک طرح ملی است که اگرچه در ارومیه احداث شده اما منافع آن صرفاً مربوط به این استان و آذربایجان شرقی نیست، بلکه مربوط به منطقه و سراسر کشور بوده و نشان‌دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌ زیست قائل است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز گذشته، در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه جلوه همت و کار جمعی و انسجام و وحدت ملی است. آمدن من به اینجا در کنار تقدیر و تشکر از همه دست‌اندرکاران این پروژه، نشان‌دهنده اهمیت مسأله محیط زیست برای دولت است و اینکه معلوم شود مسأله احیای دریاچه ارومیه به عنوان دغدغه مردم این منطقه، دغدغه دولت نیز بوده است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه تأکید کرد: قطعاً در اجرای این پروژه حقابه کشاورزان محفوظ خواهد بود و حق احدی ضایع نخواهد شد.
وی با بیان اینکه توجه به محیط زیست از آموزه‌های اسلامی است، اظهار کرد: در همین راستا توجه به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته و سعی داریم این چالش بسیار جدی را رفع کنیم.

احیای دریاچه ارومیه با اجرای 26 طرح


وزیر نیرو با اشاره به اینکه اجرای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه از جمله بزرگ‌ترین طرح‌های احیای این دریاچه است، گفت: این پروژه سرآغازی برای احیای کامل دریاچه ارومیه است.
به گزارش ایرنا، علی‌اکبر محرابیان در این مراسم افزود: روند احیای دریاچه ارومیه با اجرای ۲۶ طرح تمهید شده و می‌تواند به سرانجام برسد، ولی نیازمند مشارکت مردم و بارش‌های خوب در منطقه هستیم.
  سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه که بزرگ‌ترین پروژه زیست محیطی منطقه غرب آسیاست، شامل ۳۵.۷ کیلومتر تونل و ۱۱ کیلومتر کانال، در فاز اول سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب و در مرحله دوم ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را از سد کانی‌سیب به دشت نقده و حوضه آبریز دریاچه ارومیه منتقل می‌کند. فرایند ساخت این سامانه از سال ۹۴ آغاز شد اما به دلیل تخصیص نیافتن منابع پروژه تکمیل نشده بود تا اینکه پس از سفر آیت‌الله رئیسی به آذربایجان غربی، تکمیل این پروژه در دستور کار قرار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی