در قالب طرحی و در روزهای پایانی سال

داروهای تاریخ ‌مصرف‌گذشته جمع‌آوری و امحا می‌شود

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو از اجرای طرح جمع‌آوری و امحای داروهای تاریخ مصرف‌گذشته و بدون استفاده در پایان سال‌جاری و ابتدای سال آینده خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر نوشین محمدحسینی گفت: مردم داروهای بدون استفاده را جمع‌آوری و دسته‌بندی کنند و منتظر شوند تا فهرست داروخانه‌ها را برای تحویل این داروها اعلام کنیم. داروهای جامد حتماً باید از داروهای مایع مانند شربت را جدا و در 2 بسته‌بندی جداگانه جمع‌آوری شود. مردم می‌توانند فهرست این داروها را هم تهیه کنند و همراه با داروها به داروخانه تحویل دهند. اگر اشیای تیز و برنده مانند سرنگ دارند، در یک بطری گذاشته و در آن را ببندند. همچنین اگر کسی به بیماری قابل انتقالی مبتلاست، روی آن بطری بنویسند که بیماری که از این سوزن‌ها استفاده کرده، به بیماری قابل انتقال مبتلاست. محمدحسینی با بیان اینکه برنامه دریافت داروهای جمع‌آوری شده در داروخانه‌ها را احتمالاً ابتدای سال ۱۴۰۲ انجام می‌دهیم، گفت: سال گذشته هم طرح جمع‌آوری داروهای تاریخ‌ مصرف‌ گذشته اجرا شد و یکی از شرکت‌ها، همه داروهای جمع‌آوری شده را با پلمب‌های شماره‌دار تحویل گرفت و پلمب در حضور نماینده وزارت بهداشت و محیط زیست، باز و با توجه به نوع و شکل دارو، امحا شد.
محمدحسینی با بیان اینکه امسال هم این طرح فقط در تهران اجرا می‌شود، گفت: 3 دانشگاه علوم پزشکی تهران و شعبه تهران انجمن داروسازان برای اجرای این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند. اگر شعب دیگر انجمن در سراسر کشور و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی هم در این مسیر داوطلب شوند، به طور قطع برنامه را در کشور توسعه می‌دهیم. بر این اساس تلاش می‌کنیم تا حد امکان اجازه ندهیم که دارویی وارد محیط زیست شود.
وی گفت: سال گذشته حدود 2 تن دارو جمع‌آوری و امحا شد که امیدواریم در سال آینده با اطلاع‌رسانی بیشتر، این میزان افزایش یابد.
این مسئول با بیان اینکه باید توجه کرد که ورود برخی داروها به طبیعت بسیار خطرناک است، افزود: اگر داروها در فضای معمولی سوزانده شود، دود و ضایعات آن آسیب‌های فراوانی به محیط زیست می‌زند اما در مراکز امحا فیلترهای مخصوصی برای این کار وجود دارد که اجازه نمی‌دهد مواد مضر داروها وارد طبیعت شود. در کشور چند شرکت امحاکننده داریم که تأسیسات آنها بسیار عالی و فوق‌پیشرفته است.
جستجو
آرشیو تاریخی