یک موجود خیلی عجیب!

گاهی باید برای دیدن حقیقت عینکمان را برداریم

زهرا بزرگ‌زاده
روانشناس کودک 

«میمون که از دیدن یک موجود عجیب در جنگل بسیار تعجب کرده بود، حیوانات دیگر را هم خبر کرد که به او کمک کنند. همه حیوانات جمع شدند و به موجود عجیب نگاه می‌کردند. او چه موجودی می‌توانست باشد که نه دم درازی برای تاب خوردن دارد نه گردن درازی برای خوردن برگ درختان بلند، نه خرطومی برای اینکه روی خودش آب بریزد و نه پاهای پره‌داری که با آنها شنا کند! شیر تا آن را دید، گفت: چه‌قدر ریزه‌میزه و بامزّه است. نه پشم دارد و نه یال. راستی، توی زمستان چه‌جوری خودش را گرم می‌کند؟ از سرما یخ نمی‌زند؟»
روزی روزگاری حیوانات جنگل، موجود خیلی عجیبی را در سبدی وسط جنگل پیدا کردند. آنها که به غیر از خودشان کسی را ندیده بودند، فکر می‌کردند موجودات یا باید قورباغه باشند، یا شیر، یا میمون یا زرافه. اما این موجود خیلی عجیب هیچ کدام از آنها نبود!
داستان یک موجود خیلی عجیب در مورد تفاوت‌هاست. فیل فکر می‌کند اگر موجودی خرطوم نداشته باشد کثیف می‌ماند، میمون فکر می‌کند اگر موجودی دم نداشته باشد نمی‌تواند از درخت‌ها این ور آن ور بپرد، زرافه فکر می‌کند اگر موجودی گردن درازی نداشته باشد گرسنه می‌ماند و.... اما حالا با موجودی مواجه می‌شوند که نه دم دارد، نه گردن دراز، نه پای پره‌دار و نه هیچ چیز خاص دیگری. پس او چه طور قرار است زندگی کند؟ خب معلوم است، یک طور دیگر!
اینکه موجودات با یکدیگر متفاوت‌اند هم از آن مفاهیم سهل و ممتنعی است که از کودکی تا بزرگسالی مدام باید به خودمان یادآوری کنیم. این کتاب هم شبیه یکی از کتاب‌های هفته‌های پیش، زمینه خودآگاهی دارد و برای شروع درک این مفهوم در کودکان سنین 5- ۴ سال مفید است.
کتاب یک موجود خیلی عجیب، نوشته روندا آرمیتج و ترجمه آتوسا صالحی است. تصویرهای این کتاب را لاین مارلو کشیده است و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را به چاپ رسانده. نویسنده این کتاب اهل نیوزلند است. او با نخستین کتابش به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد. بیشتر کتاب‌هایش را نیز همسرش تصویرگری کرده است. او چندین سال معلم دبستان بود. او یک مشاور آموزش‌دیده در خانواده‌درمانی است.
تجربه خواندن این کتاب برای کودکان چهار ساله خیلی جالب بود! آنها هم در ابتدای داستان نمی‌توانستند حدس بزنند این موجود خیلی عجیب در سبد وسط جنگل چه می‌تواند باشد؟ در هر صفحه کودکان می‌توانند دنبال جزئیاتی بگردند تا بفهمند درون سبد چیست. هم‌چنین تصویرهای کتاب ساده و جالب است و کودکان می‌توانند با حیوانات جدیدی در لا به لای صفحات آشنا شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی