نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر تا 12 اسفندماه در اسلامشهر ادامه دارد

همنشینی دلنشین فرهنگ و هنر اقوام در جنوب تهران

نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر در اسلامشهر ️به مناسبت هفته فرهنگی این شهرستان از ۲۷ بهمن آغاز به کار کرده و با بوی نان‌های محلی و طنین موسیقی اقوام ایرانی رنگ و بویی خاص به این دیار داده‌ است.
به گزارش ایرنا، این جشنواره  در شهرستان اسلامشهر آغاز به کار کرد تا تُرک، کرد، لر، ترکمن، عرب، مازنی، گیلک، بلوچ و دیگر اقوام ایرانی در کنار هم رنگین کمان رنگ ها و آداب را تشکل دهند و نمایشگاهی جذاب را برپا کنند. سوغات و صنایع دستی، برگزاری بازی های بومی، محلی و عشایر و اجرای جشن و موسیقی های محلی از جمله برنامه های جشنواره ملی اقوام و عشایر است.
موسیقی بخش جدایی ناپذیر فرهنگ هر قومی است. در غرفه های مختلف صدای موسیقی قوم های مختلف از جنوبی ها تا شمالی ها برپاست و علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. البته همه اینها را باید در کنار شب های موسیقی و جشن های محلی این جشنواره گذاشت تا لذت آن چند برابر شود.
یکی از بازدیدکنندگان این جشنواره گفت: برگزاری این گونه نمایشگاه ها در آشنایی ما با اقوام دیگر بسیار مهم است؛ خیلی از آداب و فرهنگ هایی که اینجا دیدم برایم جذاب بود. بیشتر لباس های محلی که در این نمایشگاه پوشیده شد برایم جذاب است و به نظرم باید بیشتر اینگونه نمایشگاه ها برگزار شود.
عاطفه زرگری، بازدیدکننده این جشنواره گفت: پخت غذاهای محلی و حتی نان های مختلف در غرفه های مختلف مرا جذب خودش کرد. از بازدید غرفه آثار، غذا و نان های محلی آذری زبانان لذت بردم. پخش موسیقی لزگی و آذربایجان که دیار همیشه قهرمان ایران است هم واقعاً لذت بخش  است و  من و دوستانم را برای بازدید از این غرفه تهییج کرد.
متصدی غرفه زنجان هم گفت: ما بیشتر روی سوغاتی های زنجان از مس تا چاقو که زبانزد خاص و عام است، تمرکز کرده ایم و این محصولات را آورده ایم تا مردم ضمن دیدن، خرید کنند.
 رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اسلامشهر در حاشیه این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در راستای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی از استان های کشور و عرضه محصولات و تولیدات  شهرستان ها با حضور نمایندگان استان ها و اقوام مختلف در شهرستان اسلامشهر برگزار شد.
سید بهنام میرزاپور افزود: معرفی فرهنگ و تمدن و آداب و رسوم اقوام مختلف و ایجاد وحدت و همبستگی بیشتر و اجرای برنامه های فرهنگی از اهداف این جشنواره است.
این جشنواره تا ۱۲ اسفندماه ادامه دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی