رئیس‌جمهور:

ایفای مؤثر نقش ایران در مسائل اقتصادی جهان نقطه قوت سفر به چین بود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران باید بتواند در عرصه اقتصادی نقش‌آفرینی مؤثری در منطقه و جهان داشته باشد، اظهار داشت: سفر به چین در راستای ایفای نقش مؤثر ایران در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و جهانی بسیار مهم بود، چرا که این کشور به‌عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ جهان، در زمینه اقتصاد و تجارت در آسیا و عرصه بین‌الملل نقش مهمی دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در بدو ورود به کشورمان پس از سفر رسمی به چین، گفت: سطح راهبردی ارتباطات دو کشور، وضعیت مذاکرات را هم راهبردی کرده بود تا بتوانیم مباحث مورد علاقه دو طرف، بویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری را دنبال کنیم.
دکتر رئیسی با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعتمادسازی در حوزه همسایگان و همگرایی اقتصادی در آسیا است، اظهار داشت: این سفر از این جهت بسیار اهمیت داشت که بتواند توافقات مصداقی را در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی بین دو کشور اجرایی کند بنابراین ۲۰ تفاهمنامه در حضور دو رئیس‌جمهور به امضای مقامات طرفین رسید.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضوع دیگر مذاکرات این سفر مربوط به همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی بود، خاطرنشان کرد:‌ با توجه به نقش مهم و برجسته چین در سازمان‌هایی نظیر شانگهای و بریکس، شاهد اعلام تمایل چین برای عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس بودیم که این موضوع به شکل جدی از سوی وزیر امور خارجه دنبال خواهد شد.
بیانیه مشترک ایران و چین
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در پایان سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور، در بیانیه مشترکی ضمن حمایت قاطع از مسائل مربوط به منافع اساسی و حراست از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و عزت ملی یکدیگر، بر اهمیت روابط نزدیک سران دو کشور به‌منظور تعمیق مشارکت جامع راهبردی تأکید کردند.
در این بیانیه همچنین دو طرف بار دیگر با تکرار اینکه خروج یکجانبه امریکا از برجام علت اصلی وضعیت کنونی است، تأکید کردند که لغو تحریم‌ها و اطمینان از منافع اقتصادی ایران بخش اساسی و پایه‌ای برجام است و همه تحریم‌های مربوطه باید به‌گونه‌ای قابل راستی‌آزمایی برداشته شوند تا از سرگیری اجرای کامل و مؤثر برجام تسهیل شود. دو طرف همچنین قاطعانه در برابر تلاش دولت‌های خاص برای سیاسی کردن کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای توافقات پادمانی ایستادند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی