رئیس سازمان غذا و دارو: مصرف داروهای آزیترومایسین ۱٠ برابر و کوآموکسی کلاو ۲٠ برابر شده است

تجویز و مصرف دارو باید منطقی باشد

معاون وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آمار مصرف انواع دارو از سوی سازمان به‌صورت مستند بر اساس داشبورد اطلاعاتی سامانه تیتک اعلام می‌شود، گفت: داروهایی نظیر سرم سدیم کلراید، دیفن‌هیدرامین و دگزامتازون در صدر داروهای تجویزی پزشکان در مراکز درمانی کشور بوده است.
به گزارش ایلنا، سیدحیدر محمدی افزود: میزان مصرف سرم و داروهایی مثل پروپوفول بالاست، همچنین مصرف داروهایی مانند آموکسی‌سیلین ۳ برابر، آزیترومایسین ۱٠ برابر و کوآموکسی کلاو در مقایسه با اول سال ۲٠ برابر شده است.
وی با اشاره به 4 برابر شدن میزان تأمین دارو‌های بیهوشی گفت: افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی و افزایش عمل‌های جراحی از دلایل افزایش مصرف این داروهاست. دارو باید به صورت منطقی توسط پزشکان تجویز شود تا مصرف هم منطقی باشد.
محمدی از تولید تعدادی داروی بیهوشی برای نخستین بار در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: بر این اساس، دغدغه در حوزه کمبود دارویی برطرف خواهد شد.
این مسئول با بیان اینکه طی دوماه و نیم گذشته ماهانه به صورت میانگین ۲۰ میلیون سرم در بازار توزیع شده است، افزود: با وجود این هنوز سرم در برخی مراکز خصوصی به‌صورت کنترل شده، توزیع می‌شود. همچنین در گذشته میزان تأمین ماهانه پروپوفول ۲۰۰هزار عدد بود اما هم اکنون به ۸۰۰ هزار عدد رسیده که البته هنوز نیاز بازار برطرف نشده است.
شرایط دارویی کشور پایدار است
وی گفت: در حال حاضر هیچ نگرانی در تأمین دارو نداریم و پیش‌بینی می‌کنیم ذخایر دارویی تا پایان سال چند برابر شود، بنابراین مردم در تأمین دارو آسوده خاطر باشند.
محمدی گفت: ذخایر دارویی کشور در مقایسه با 3 ماه گذشته در وضعیت پایداری قرار دارد، به طوری که بیش از ۶۰ درصد اقلام دارویی بیش از ۶ ماه موجودی مناسبی دارند. وی افزود: در بند «واو» بودجه دارو به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده شده بود قیمت‌گذاری دارو به شورای عالی بیمه سلامت واگذار شود که موضوع خطرناکی بود و اگر قیمت گذاری از سازمان غذا و دارو خارج شده و به شورای عالی بیمه داده می‌شد، عملاً قیمت‌گذاری انجام نمی‌شد و نتایج آن به صورت کمبودهای دارویی مشهود می‌شد چون شورای عالی بیمه ساختار پیچیده‌ای دارد و شاید هر 4 ماه یک‌بار جلسه‌ای تشکیل شود و اینکه اگر اقلام دارویی و تجهیزات در آنجا مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن به تصویب هیأت وزیران برسد، پروسه طولانی می‌شد.
محمدی یکی از چالش‌ها در حوزه کمبود دارو را تأمین نقدینگی شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، بخشی از نقدینگی از طریق تسهیلات بانکی تأمین شد و برای تأمین بقیه هم رایزنی‌ها انجام شده اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.
به گفته محمدی، وضعیت دارو‌های شیمی درمانی و انکولوژی مناسب است چون اکثر دارو‌های این بیماران تولید داخل است و در هفته آینده هم از تعداد زیادی از دارو‌هایی که در یک ماه گذشته تولید شده‌اند، رونمایی خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی