امضای ۲۰ سند همکاری میان مقامات ایران و چین

مراسم امضای ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و چین از سوی مقامات عالیرتبه دو کشور و در حضور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط‌ زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است. گفتنی است آیین استقبال رسمی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین از آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در ساختمان کنگره ملی خلق چین برگزار شد. در این مراسم به افتخار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیأت عالیرتبه همراه ۲۱ گلوله توپ شلیک شد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر، بامداد سه‌شنبه به وقت تهران وارد پکن پایتخت چین و دومین شهر بزرگ این کشور شد و در پای پرواز مورد استقبال وزیر فرهنگ و گردشگری چین قرار گرفت.
رئیس‌جمهور: پیشینه همکاری‌های دو تمدن بزرگ ایران و چین را تاریخی و ارزشمند است
رئیس‌جمهور سند جامع مشارکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و چین را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست و بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرای کامل آن تأکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور چین در رأس هیأت عالیرتبه اقتصادی و سیاسی به چین سفر کرده است، در دیدار «لی که چیانگ» نخست‌وزیر با اشاره به پیشینه همکاری‌های تاریخی و ارزشمند دو تمدن بزرگ ایران و چین و همچنین توافقات مهم دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، بر گسترش هرچه بیشتر روابط ایران و چین تأکید کرد. دکتر رئیسی با مهم دانستن رویکرد چند جانبه‌گرایی به‌عنوان محور مشترک در مواضع بین‌المللی دو کشور، بر اهمیت تقویت همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تأکید کرد.
رئیس‌جمهور چین: دوستی و همکاری با ایران را حفظ می‌کنیم
شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین روز سه‌شنبه در ملاقات با سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود به صراحت تأکید کرد: صرفنظر از هرگونه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، چین دوستی و همکاری خود با ایران را به‌طور استوار و تزلزل‌ناپذیر حفظ خواهد کرد.
روابط دوجانبه ایران و چین علیه هیچ کشور ثالثی نیست
به گزارش ایرنا از رسانه چینی گلوبال تایمز، وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین نیز همزمان با سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به چین پیشرفت روابط دو کشور را سازنده خواند و گفت روابط دوجانبه این دو کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی