رئیس اداره کنترل مبارزه با سرطان از علل گرانی درمان سرطان گفت

مسیر درمان سرطان نیاز به جراحی دارد

رئیس اداره کنترل و مبارزه با سرطان دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره علت گران بودن درمان سرطان در کشور، گفت: برخی از داروهای مربوط به درمان سرطان، خارج از لیست دارویی قرار دارند که باید وزارت بهداشت تکلیف این داروها را سریع‌تر مشخص کند چون برخی پزشکان این داروها را برای بیماران مبتلا به سرطان تجویز می‌کنند و این داروها بسیار گران هستند و برای بیماران مشکل ایجاد می‌کند.
به گزارش ایسنا، دکتر علی قنبری‌مطلق افزود: وقتی بیماران مبتلا به سرطان از هزینه‌های بالای داروهای سرطان گلایه دارند، یا مربوط به ۱۰ درصد فرانشیز داروهایی است که در لیست دارویی کشور قرار دارند یا مربوط به داروهایی است که خارج از لیست دارویی کشور هستند.
قنبری‌مطلق گفت: پوشش بیمه‌ای داروهای سرطانی که در لیست دارویی ایران قرار دارند، خوب است، اما ایده‌آل نیست چون اگر یک داروی سرطان را تا ۹۰ درصد هم پوشش دهند، شاید همان ۱۰ درصد پرداختی بیمار هم برای یک داروی گران، زیاد باشد بنابراین باید راهی پیدا کرد که همان مقدار هم برای همه یا عده‌ای پوشش داده شود. البته در قالب بسته حمایت از بیماران صعب‌العلاج، تلاش می‌شود این نقصان برای همه بیماران رفع شود ولی فقط داروهایی که داخل لیست دارویی باشد.
این مسئول درباره پوشش بیمه‌ای روش‌های درمانی سرطان هم گفت: پوشش بیمه‌ای روش‌های درمانی سرطان در بخش‌های دولتی خوب است، به طوری که خدمات شیمی‌درمانی و رادیوتراپی در بخش دولتی رایگان است. وی افزود: برای جراحی هم بیماران مبتلا به سرطان 5 تا ۱۰ درصد هزینه را در بخش دولتی می‌پردازند، اما مشکل این است که بسیاری از این خدمات در بخش خصوصی ارائه می‌شود.
این مسئول درباره وضعیت تجهیزات مربوط به درمان سرطان در کشور گفت: در این زمینه 2 بحث کمیت و کیفیت مورد توجه است. ما فعلا به ازای هر یک میلیون نفر ۱,۵ دستگاه شتاب‌دهنده در کشور داریم، در حالی که در دنیا این میزان 2 دستگاه است.
وی افزود: علاوه بر تعداد کم دستگاه‌های شتاب‌دهنده، توزیع همان تعداد دستگاه هم نامناسب است. تعداد کم دستگاه‌های شتاب‌دهنده در بخش‌های دولتی منجر به نوبت‌های طولانی برای بیمار شده و بیماران مجبور می‌شوند برای درمان به بخش خصوصی بروند یا در نوبت طولانی بمانند که در این صورت اثربخشی درمان کاهش می‌یابد.
وی اظهار داشت: باید تعداد دستگاه‌های شتاب‌دهنده در کشور افزایش یابد و در عین حال در زمینه نگهداری از این دستگاه‌ها هم باید حمایت بیشتر باشد تا دچار مشکل نشوند. خوشبختانه در 5 سال گذشته برای بخش‌های دولتی چند دستگاه تهیه و نصب شده که کمک کرده از بحران کاهش دستگاه‌ها جلوگیری شود و همچنین خدمات پیشرفته رادیوتراپی را در اختیار مردم قرار می‌دهد.
قنبری‌مطلق افزود: در سند شبکه ملی مراقبت سرطان پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۲۵، بالغ بر ۲۲۰ دستگاه شتاب‌دهنده داشته باشیم. اکنون حدود ۱۴۰ دستگاه داریم که ۸۰ دستگاه دیگر تا سال ۲۰۲۵ باید اضافه شود.
سرطان؛ پرهزینه‌ترین بیماری
این مسئول با بیان اینکه می‌توان گفت سرطان پرهزینه‌ترین بیماری است، گفت: هزینه‌های درمان سرطان در بخش خصوصی برای مردم بسیار گران است. پوشش بیمه‌ای آن هم به اندازه تعرفه دولتی است؛ به طوری که می‌توان گفت همه هزینه درمان را در بخش خصوصی مردم می‌دهند. به عنوان مثال اگر یک خدمت درمانی سرطان ۱۰۰ تومان باشد، این خدمت در بخش دولتی ۲۵ تومان است. حال وقتی به بخش خصوصی مراجعه کنید، بیمه به اندازه همان ۲۵ تومان پول می‌دهد.
وی افزود: به طور تخمینی هزینه درمان سرطان حداقل حدود 5هزار میلیارد تومان در کشور است. به طور متوسط برای هر بیمار و بر اساس نوع سرطان هم هزینه‌های درمان سرطان متفاوت است. به عنوان مثال طی چند سال قبل هزینه‌های تشخیص و درمان سرطان سینه محاسبه شد و بر اساس آن هزینه تشخیص و درمان این سرطان برای هر فرد حدود ۱۷ هزار دلار بود. این رقم برای سرطان روده بزرگ ۱۶ هزار دلار است درحالی که وقتی بیماری به‌طور مجدد عود کند هم مباحثی دیگر را به دنبال دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی