زلزله، موضوع جلسه پیش از دستور شورای شهر

4000 هکتار بافت فرسوده؛ خطری که بیخ گوش تهران است

نباید از مصالح و کیفیت ساخت بکاهیم تا عده‌ای چند میلیون تومان به جیب بزنند

وقوع زلزله بزرگ در ترکیه و سوریه که جان بسیاری از مردم این کشورها را گرفت، موجب شد که اعضای شورای شهر تهران در حاشیه و تذکر پیش از دستور یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به این اتفاق، نسبت به وضعیت بافت‌های فرسوده در تهران و تأثیر آن بر افزایش تخریب در زلزله‌های احتمالی در پایتخت هشدار دهند.به گزارش ایسنا ، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه این جلسه گفت: ۴ هزار هکتار بافت فرسوده تهران خطری بیخ گوش ماست و اگر زلزله‌ای رخ دهد خرابی‌های فراوانی در این بافت خواهیم داشت.مهدی چمران افزود: این زلزله‌ها هشدارهای مرتبی است که به همه مسئولان و کسانی که در بافت فرسوده مسکن می‌سازند، داده می‌شود. نباید از این موضوع غفلت کنیم البته‌ ایمن‌سازی تهران را در برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار داده‌ایم.وی با بیان اینکه هرچند ایده‌های سوداگرانه برای برخی مصالح وجود دارد و سبب شده هنوز مقداری در بافت فرسوده عقب باشیم، گفت: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها نیازمند حرکت جمعی و عمومی است. هرجا بازسازی و نوسازی طبق نقشه و صحیح انجام شده مشاهده کردیم که در هنگام زلزله آسیب کمتری دیده است.چمران تصریح کرد: باید در مقاوم‌سازی و محکم‌سازی اولیه در شهر و روستا بازنگری جدی داشته باشیم. البته سال‌ها هشدار داده شده و بر همین اساس در برخی روستاها خرابی کمتری را شاهد هستیم.وی گفت: دیدیم که چگونه یک شهر نابود شد، باید از این اتفاق جلوگیری کرد و راه‌ حل آن مقام‌سازی است. نباید از مصالح و کیفیت ساخت بکاهیم تا عده‌ای چند میلیون تومان به جیب بزنند.
زلزله شدید در تهران صدها هزار کشته خواهد داشت
مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران گفت: اگر زلزله‌ای که در ترکیه رخ داد در تهران رخ دهد صدها هزار کشته خواهیم داشت و پایتخت دچار بحران می‌شود.
مهدی پیرهادی با بیان اینکه برخی تلاش کردند تا نوسازی بافت فرسوده تهران عقب بیفتد، افزود: امروز باید برای زلزله تهران فکر کرد و اجازه وقوع بحران را نداد چرا که اگر اتفاقی رخ دهد دیگر نمی‌توان تصمیمی گرفت.پیرهادی اظهارداشت: امروز اگر دولت و وزارت راه و شهرسازی فکری نکنند پایتخت جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل می‌شود. بی‌تردید اگر امروز فکر نشود، فردا دیر است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: بارها هشدار داده‌ام اما برخی برای اهداف سیاسی و سودجویی، نوسازی بافت فرسوده را مورد توجه قرار نمی‌دهند. با وجود این هجمه‌ها، شاهد تلاش‌های شهرداری و رئیس شورا بوده‌ایم که نسبت به صدور جوازهای مختلف و تشویق افراد ساکن در بافت فرسوده به نوسازی اقدام کرده‌اند.
محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران با اشاره به پخش شایعات وقوع زلزله گفت: مسبب زلزله ترکیه گسل آناتولی شرقی است و این گسل با خوی هزار کیلومتر فاصله دارد و در کل خارج از تهران است.
ضرورت آغاز بررسی بیمارستان‌های فرسوده
ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم در تذکر پیش از دستور این جلسه گفت: بسیاری از مراکز آموزشی فرسوده هستند و بهتر است حداقل یک تیم تشکیل شود که با اولویت مجتمع‌های مسکونی، مراکز آموزشی و مراکز درمانی، میزان فرسودگی را مشخص کنند. در زلزله ترکیه، چند بیمارستان فرو ریخت. چندی پیش متوجه شدیم که یک مرکز درمانی در منطقه ۱۲ به‌دلیل پیگیری‌های شهرداری توسط وزارت بهداشت به‌دلیل فرسودگی بیش از حد پلمب شد.
رئیس شورای شهر تهران هم در واکنش به این تذکر گفت: در زلزله منجیل عده‌ای از مصدومان به بیمارستان منتقل شدند اما زلزله دوم که آمد بیمارستان فرو ریخت و عده‌ای در همان بیمارستان کشته شدند در حالیکه آن بیمارستان هم نوساز بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی