نگاهی به نمایشگاه «نوستالژی‌های جشنواره فیلم فجر» در موزه سینما

زمانی برای خاطره‌بازی با فیلم‌های ماندگار

آذین آقاجانی/  همانطور که تمام سینماها و مجموعه‌های دیگر در تدارک چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر بودند، موزه سینمای ایران هم تدارکاتی برای این دوره از جشنواره دیده است. یکی از برنامه‌های موزه که شاید برای مردم خاطره‌انگیز و جالب باشد، نمایشگاهی از اقلام مربوط به دوره‌های قبلی جشنواره فیلم فجر است که برخی از آنها در آرشیو موجود بوده و برخی را سینماگران به موزه اهدا کرده‌اند. در نمایشگاه نوستالژی‌های جشنواره فیلم فجر، این اقلام نوستالژیک و جذاب از نخستین دوره (سال 61) تا چهلمین دوره (1400) به نمایش عموم گذاشته شده است.

عکس‌های سیاه و سفید از صف‌های بسیار بلند مردم برای تهیه بلیت فیلم‌های جشنواره، نشانه‌های جشنواره فیلم فجر، کارت‌های ورودی مربوط به سینماهای قدیمی از جمله سینما صحرا، فلسطین، استقلال، کریستال و برخی سینماهایی که اکنون تغییر کاربری داده‌اند، در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.
تعدادی از نامه‌های اداری مربوط به سال 61 یعنی اولین دوره جشنواره، از دیگر دیدنی‌های نمایشگاه «نوستالژی‌های جشنواره فیلم فجر در موزه سینما» است.
بخش دیگر، شامل برگه‎‌های هیأت انتخاب مربوط به فیلم‌هایی ازجمله «تهران روزگار نو» علی حاتمی، «عروس آتش» خسرو سینایی و «متولد ماه مهر» احمدرضا درویش است که همه اینها همراه با امضای اعضای هیأت انتخاب، مربوط به نخستین دوره‌های جشنواره فیلم فجر است.
دیپلم افتخار حسین زندباف برای فیلم «مرگ سفید»، گاهنامه جشنواره فیلم فجر، بولتن‌ها و خبرنامه‌ها و برنامه نمایش فیلم‌های روزانه‌ای که در نخستین دوره‌های جشنواره منتشر می‌شد، یک سری کارت‌های ورودی میهمان‌ها برای سینماهای صحرا و فلسطین -سینما صحرا مقر اصلی برگزاری جشنواره در سال‌های نخستین بوده است- و کارت‌های افتتاحیه و اختتامیه دومین و سومین دوره‌های جشنواره، از دیگر دیدنی‌های این نمایشگاه است.
پوسترهای بهترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر طی 41 دوره در سالن سینماتوگراف این مجموعه نصب و به نمایش عموم گذاشته شده‌اند.
همچنین از در ورودی موزه سینما تا دم در سالن‌های موزه سینما پوستر فیلم‌هایی که برنده سیمرغ‌ شده‌اند به استقبال مخاطبان می‌رود.
روی دیوار سالن سینماتوگراف موزه سینمای ایران تصاویری از بهترین برنامه‌هایی که در موزه برگزار شده و همچنین تصاویری از بزرگان سینمای ایران نصب شده است.
همچنین آپارات‌های بزرگی که مربوط به سال‌های اولیه فیلمسازی بوده، در این سالن قرار داده شده‌اند که توجه هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند.
علاقه‌مندان برای بازدید رایگان از این نمایشگاه که از 12 بهمن ماه برپا شده و تا ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد می‌توانند از ساعت ۱۵ تا ۲۲ به موزه سینمای ایران مراجعه فرمایند.

جستجو
آرشیو تاریخی