۴۴ تالاب کشور زیر پوشش برنامه مدیریت زیست‌بومی

رئیس گروه برنامه‌ریزی و مدیریت زیست بومی تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهداف و رویکرد «برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها» گفت: ۴۴ تالاب کشور نظیر پریشان، ارومیه و شادگان دارای برنامه مدیریت زیست‌بومی هستند.
ژاله امینی در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: برنامه مدیریت زیست‌بومی در مراحل مختلف برای این تالاب‌ها تهیه شده است که از این تعداد ۲۸ برنامه به تصویب رسیده و بقیه در انتظار تصویب و یا در دست تدوین است. البته این برنامه‌ها شامل تمام تالاب‌های با اهمیت می‌شود.وی درباره علت برخوردار نبودن تمام تالاب‌های کشور از این برنامه گفت: یادآوری این نکته ضروری است که تدوین برنامه‌های مدیریت تالاب‌ها باید با رویکردی فراگیر و در مقیاس حوضه‌ای باشد. رویکرد مدیریت زیست‌بومی طی فرایندی کاملاً مشارکتی و با همکاری تمام ذی‌نفعان از سطح محلی تا ملی تدوین و تصویب می‌شود. امینی در پاسخ به این سؤال که چرا به رغم چالش‌های تدوین چنین برنامه‌ای، سازمان حفاظت محیط زیست از مدل‌های دیگری برای تدوین برنامه مدیریت تالاب‌ها بهره نبرده است، گفت: برحسب تجربه‌های بین‌المللی و ملی در مدیریت تالاب‌ها به این نتیجه رسیدیم که بهترین شیوه مدیریتی تالاب، شیوه مشارکتی است.
امینی گفت: برنامه مدیریت جامع تالاب، سندی حاوی رویکردها و اهداف تعریف شده برای‌گذر از شرایط کنونی به شرایط مطلوب در آینده است. در واقع این برنامه چهارچوبی برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و اقدام‌های اجرایی فراهم می‌کند و بر حسب اینکه بر اساس چه قوانینی تدوین و یا توسط چه نهادهایی اجرایی شود، می‌تواند یک دستورالعمل تعهدآور باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی