پژوهشگرانی که در عرصه خوراک و غذا در ایران فعالیت دارند همواره به تنوع بیش از 2500 نوع غذا، 120 نوع نوشیدنی و انواع نان و شیرینی در کشور اشاره میکنند که این تعداد بیش از هر چیز به تنوع فرهنگی، قومی و جغرافیایی این مرز و بوم برمیگردد. ضمن اینکه مکتب آشپزی ایرانی یکی از سه مکتب اصلی خوراک در کنار مکاتب آشپزی رومی و چینی است. همه این موارد نشاندهنده عمق ظرفیت تاریخی کشورمان برای جذب گردشگری غذا و فعالیت حرفهای در این بخش است. قابلیت ایران در زمینه تنوع غذایی را میتوان متأثر از ویژگی جغرافیای کشور و تنوع قومی و نژادی ایرانیان دانست. برای مثال، بهدلیل وجود مراتع و شرایط جوی خاص و امکان پرورش گیاه و دام، گوشت تولید شده در شمالغرب ایران بینظیر است. در نواحی مرکزی ایران که آب و هوای خشک دارد، بیشتر از سبزیهای خشک استفاده میکنند و در جنوب کشور بهدلیل وجود دریا و اقیانوس، غذاهای دریایی رواج دارد. با این همه، صنعت گردشگری غذایی کشورمان چندان شناخته شده نیست و باید توجه بیشتری در این ارتباط صورت گیرد. بهتر است گردشگری غذا در ایران بهعنوان هدف اصلی سفر، با برگزاری هدفمند تورهای گردشگری در دستور کار قرار گیرد. ضمن اینکه کمک به راهاندازی رستورانهای محلی در استانها و ارائه تسهیلات به آنها و افزودن غذاهای محلی در منوی رستورانهای بزرگ و مطرح کشور، بهعنوان یک راهبرد مطرح است.