دستور و تأکید معاون رئیس جمهور و وزرای کشور و بهداشت بر رسیدگی فوری به زلزله زدگان خوی

اسکان اضطراری و تأمین لوازم گرمایشی مهم‌ترین اقدام است

معاون اول رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را که شنبه شب با قدرت ۵.۹ ریشتر اتفاق افتاد، پیگیری و امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری عنوان کرد.
محمد مخبر بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله‌زدگان تأکید کرد و ارائه گزارش‌های تکمیلی و مستمر را در ساعت‌های آینده خواستار شد. همچنین از آمادگی کامل برای پشتیبانی از عملیات امدادی در منطقه در صورت نیاز خبر داد.
وزیر کشور نیز در سفر به استان آذربایجان غربی با صدور دستور رسیدگی فوری به مصدومان گفت: مقاوم‌سازی ۱۶هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده از زلزله شهرستان خوی در دستور کار قرار دارد.
احمد وحیدی افزود: به واحدهای مسکونی نوسازی که مقاوم‌سازی شده بودند، آسیبی نرسیده است اما برخی از واحدهای نوساز غیراستاندارد آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظران آنان برخورد جدی شود.
وی گفت: با توجه به فصل امتحانات و اینکه بسیاری از دانشجویان این شهرستان غیربومی هستند، باید سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف آنان اقدام شود.
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور و با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بر رسیدگی فوری و آمادگی کامل مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله خوی تأکید کرد.
 آنچه در ادامه می‌خوانید، اطلاعاتی است که تا زمان تنظیم این گزارش اعلام شده است.
انجام 10 عمل جراحی برای مصدومان زلزله
به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور، ۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۸ دستگاه آمبولانس در منطقه زلزله‌زده خوی مستقر شدند تا در صورت نیاز به هموطنان خدمت‌رسانی کنند.
جعفر میعادفر افزود: تمام مصدومان به بیمارستان‌های شهرهای تبریز، ارومیه، سلماس و مرند انتقال پیدا کردند.
وی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۰ نفر از مصدومان عمل جراحی انجام شده است، گفت: زلزله‌زدگان مشکلی درخصوص مسائل بهداشتی و درمانی ندارند.
۵۲۰ تخت بیمارستانی آماده خدمت‌رسانی به مصدومان
سخنگوی سازمان اورژانس کشور هم گفت: ۵۲۰ تخت بیمارستانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی آذربایجان غربی و شرقی تخلیه شده و آماده خدمت‌رسانی به مصدومان است.
مجتبی خالدی، تعداد بستری‌شدگان این زلزله را تا زمان تهیه این گزارش اینگونه اعلام کرد، ۶۴ نفر در مراکز درمانی شهر خوی بستری هستند و ۴۰ مصدوم به شهرستان سلماس و ارومیه اعزام شدند.
وی با بیان اینکه 3 نفر در این زلزله جان باخته‌اند، گفت: ۲ فوتی ناشی از تروما و یک فوتی نیز ناشی از ایست قلبی بوده که منوط به تأیید نهایی پزشکی قانونی است.
تعداد اردوگاه‌های اسکان به 24 می‌رسد
رئیس سازمان امداد و نجات کشور که دستور برای رسیدگی فوری و به‌کارگیری همه امکانات به منظور امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده خوی را صادر کرده است، گفت: کار جست‌و‌جو و نجات در ۷۰ روستای حوالی خوی تمام شده است و کسی زیر آوار نیست.
پیرحسین کولیوند افزود: در مناطق شهری هم که متأثر از زلزله بوده در قالب برپایی چادر، اسکان اضطراری انجام شد و همکاران ما از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان و اردبیل اقلام زیستی و تغذیه‌ای ارسال کرده‌اند.
وی گفت: بیشترین کار، اسکان اضطراری بوده و بیشترین نیاز هم پتو و وسایل گرمایشی است. قرار است بزودی تعداد اردوگاه‌ها را به ۲۴ مورد برسانیم.
نیاز 20 تا 60 درصد خانه‌های روستایی به بازسازی
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در ۷۰ روستای پیرامونی کانون زلزله تعداد زیادی خانه از حدود ۲۰ تا حدود 60 درصد نیاز به نوسازی، تعمیر و بازسازی دارند، گفت: تاکنون ۶۴۴ نفر مصدوم شده‌اند.
محمدحسن نامی با اعزام مجدد گروه‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده برای برآورد دقیق خسارت گفت: نیروها در استان‌های همجوار استان آذربایجان‌غربی شامل آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان در حال آماده‌باش هستند تا چنانچه لازم شد از این استان‌ها نیز کمک ارسال شود. تعدادی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس از شهرهای اطراف از جمله زنجان به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است.
وی با اشاره به اینکه دمای هوا در مناطق زلزله‌زده زیر صفر است، افزود: بارش برف هم آغاز شده به همین دلیل باید هرچه سریع‌تر اقدامات‌ در خصوص اسکان اضطراری، تأمین وسایل گرمایشی و غذا برای زلزله‌زدگان را انجام دهیم. تلاش می‌کنیم که موکب‌های اربعین را در این منطقه فعال کنیم تا بتوانیم به هموطنان زلزله‌زده غذای گرم ارائه دهیم.
نامی گفت: اجازه نمی‌دهیم مردم به خانه‌هایشان که نیاز به تخریب و تعمیر دارد وارد شوند، چون این خانه‌ها نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.
وی افزود: در این منطقه مرتب شاهد پس‌لرزه هستیم. شهرهای اطراف و حتی کشورهای اطراف مانند ارمنستان و ترکیه هم زلزله خوی را احساس کرده بودند.
نامی گفت: برق ۳۰ روستا قطع شده بود که هم اکنون فقط ۴ تا ۵ روستا هنوز برق ندارند که بزودی رفع می‌شود اما در مورد آب و گاز مشکلی نبوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی