یک مجموعه علمی تخیلی پرماجرا برای نوجوانان

فرار در روز کلاهک‌گذاری

معصومه فراهانی
آموزگار
خردسال بودم که پایم به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باز شد. خاله‌ام که از اعضای نوجوان کانون حساب می‌شد  دست مرا گرفت و به دنیای کانون برد، با من قفسه به قفسه راه می‌آمد و کتاب‌های خوبی را که خودش در کودکی خوانده بود نشانم می‌داد و برایم می‌خواند. بعد به بخش نوجوان می‌رفت، بخشی‌ که قفسه‌هایش بلندتر و کتاب‌هایش قطورتر بودند. کتاب‌های آن بخش همیشه به من چشمک می‌زدند و با خودم فکر می‌کردم کی اجازه ورودم به آن بهشت صادر خواهد شد؟
وقتی به نوجوانی رسیدم، خاله دیگر دانشجو شده بود اما هنوز به کانون رفت‌و‌آمد داشت. یک روز که با هم در بخش نوجوان قدم می‌زدیم کتابی را از میان کتاب‌ها بیرون کشید و گفت: از بهترین کتاب‌هایی است که در کانون خواندم. روی جلد کتاب نوشته بود «وقتی سه‌پایه‌ها به زمین آمدند» نوشته «جان کریستوفر». جلد کتاب حسابی کهنه بود، خاله، کارت چسبیده به پشت کتاب را نگاه کرد و گفت: ببین من چند سال پیش این کتاب را امانت گرفته‌ام. راستش را بخواهید تنها چیزی که به خواندن ترغیبم می‌کرد، تجربه کردن حسی بود که او چندسال پیش گذرانده، مگر نه خود آن کتاب قدیمی با ورقه‌های کاهی جذبم نمی‌کرد.
آن شب در خانه کتاب را شروع کردم، کتاب از موجوداتی به‌ نام سه‌پایه‌ها می‌گفت که برای تصرف زمین و زمینی‌ها آمده بودند اما زورشان به آنها نمی‌رسید. برای همین از طریق دیگری وارد شدند و موفق شدند ذهن مردم را به وسیله کلاهک‌هایی کنترل کنند. این کتاب اولین مواجهه من با ژانر علمی ـ تخیلی بود و قصه آن تا مدت‌ها ذهنم را مشغول کرده بود.
چند ماه بعد در کتابخانه دوستم اسم جان کریستوفر را دیدم، چند کتاب به نام‌های «کوه‌های سفید»، «شهر طلا و سرب» و «برکه آتش» از نشر قدیانی. او برایم گفت این سه کتاب، ادامه داستان استقرار سه‌پایه‌ها در زمین هستند. از خوشحالی می‌خواستم بال در‌بیاورم! کتاب محبوبم ادامه داشت. این سه‌ کتاب، قصه سه نوجوان است که دوست ندارند ذهنشان توسط سه‌پایه‌ها کنترل شود و در روز کلاهک‌گذاری‌شان فرار می‌کنند. یک قصه پرماجرا و نفسگیر از مبارزه سه نوجوان فراری با موجوداتی ناشناخته به‌نام سه‌پایه‌ها.
«جان کریستوفر» در چهارگانه سه‌پایه‌ها نگاهی منتقدانه به مسأله رسانه نیز دارد اما پیام‌هایش گل‌درشت نیست؛ چیزی که عمیقاً ما را متأثر می‌کند تلاش‌های صادقانه و دوستی و فداکاری بین سه نوجوان مبارز در کتاب ‌است. نوجوانانی که برای ایجاد تغییری بزرگ در جهانشان می‌جنگند.

جستجو
آرشیو تاریخی