مخالفت وزارت بهداشت با تغییر شاخص آلودگی هوا

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به عوارض شدید آلودگی هوا بر سلامت کودکان، گفت: وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت مردم، با هرچه که به سلامت مردم آسیب برساند، مخالف است.دکتر عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی اظهارات اخیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم تغییر شاخص‌های تعطیلی مدارس ناشی از آلودگی هوا، گفت: برخی روزها در تهران غلظت ذرات معلق PM۲.۵ بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود یعنی برای سلامتی مردم و بویژه گروه‌های حساس نظیر کودکان خطرناک است.وی افزود: خطرات ناشی از آلودگی هوا بیشتر متوجه سیستم تنفسی کودکان می‌شود چون آنها در واحد زمان، هوای بیشتری را نسبت به وزن بدنشان استنشاق می‌کنند. مجاری تنفسی در کودکان باریک‌تر از بزرگسالان است و تا قبل از بلوغ دستگاه تنفسی رشد نیافته‌تر و عملکرد ضعیف‌تری دارد. همچنین ترمیم آسیب‌های وارد به سلول‌های اپیتیکال مجاری تنفسی در کودکان به طور صحیح انجام نمی‌شود، بنابراین درصد ورود آلاینده‌ها به سیستم تنفسی کودکان بیش از بزرگسالان خواهد بود.
 بدن کودکان تا ۷۰ درصد سرب را جذب می‌کند
به گفته وی، تحقیقات نشان داده، کودکانی که زمان بیشتری را در فضاهای باز شهرهای آلوده سپری می‌کنند با احتمال نارسایی بیشتری در عملکرد دستگاه تنفسی مواجهند. حتی در مقادیر بی‌اثر آلاینده‌ها برای بزرگسالان، دستگاه تنفسی کودکان در معرض سمیت ناشی از آلاینده‌ها قرار دارد، چون بدن کودکان قادر به دفع مواد سمی همانند بزرگسالان نیست، بنابراین مواد سمی به مدت طولانی‌تری در دستگاه گردش خون می‌ماند و سبب آسیب بیشتر به اندام‌ها می‌شود.
این مسئول تصریح کرد: به طور نمونه سیستم بدنی کودکان به گونه‌ای است که تا ۷۰ درصد سرب وارد شده به بدن را جذب می‌کند، ولی این جذب در بزرگسالان حدود 20 درصد است. همچنین بدن بزرگسالان کمتر از یک درصد از سرب جذب شده را حفظ می‌کند اما تمایل به حفظ سرب در بدن کودکان بیشتر است.
وی با تأکید بر اینکه تکامل‌نیافتگی دستگاه ایمنی و دیگر دستگاه‌های حیاتی در کودکان، احتمال آسیب در مواجهه با آلاینده‌های هوا را افزایش می‌دهد، گفت: آسم یکی از بیماری‌های شایع در کودکان است و برخی تحقیقات کشور، حکایت از شیوع این بیماری در 2 دهه اخیر بویژه در میان کودکان دارد.
 رابطه آلودگی هوا با اوتیسم و لوسمی در کودکان
به گفته شاهسونی، مطالعات ارتباط معنی‌داری میان مواجهه با آلاینده‌های ناشی از ترافیک و خطر ابتلا به لوسمی (سرطان خون) در میان کودکان را نشان می‌دهند. در کل برخی از شواهد حاکی از افزایش بروز لوسمی در ایران است.
وی افزود: تأثیر برخی از آلاینده‌ها نظیر سرب مرتبط با اثرات عصبی تکاملی و عصبی رفتاری در کودکان از جمله طیف اختلالات اوتیسم مشخص شده و مطالعات نشان داده سرب در کاهش ضریب هوشی کودکان مؤثر بوده است.
 صورت مسأله را پاک نکنیم
این مسئول گفت: درست نیست که با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مسأله را پاک کنیم. باید اقدام جدی برای کاهش غلظت آلاینده‌های هوا داشته باشیم. کاش وزیر محترم آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دادند که اقداماتی نظیر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و... برای کاهش غلظت آلاینده‌های هوا صورت گیرد. ما هم تعطیلی مدارس را راهکار اصلی نمی‌دانیم اما چاره دیگری جز این نداریم تا بتوانیم مواجهه کودکان با آلودگی هوا را کاهش دهیم.وی گفت: عدد 051 که مبنای غیرحضوری شدن مدارس شده، مصوب هیأت وزیران در سال 6931 است. برای تغییر این شاخص باید کمیته‌ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و وزارت صمت تشکیل شود تا تصمیماتی با رویکرد سلامت‌محور اخذ کنند، نه اینکه صورت مسأله را پاک کنیم

 

تعطیلی مدارس هیچ سودی ندارد
کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه سلامت دانش‌آموزان بسیار مهم است اما راه تأمین سلامت دانش‌آموزان، تعطیلی مدارس نیست، گفت: نتیجه آموزش مجازی و تعطیلی مدارس این بود که دانش‌آموزان غرق در فضای مجازی شوند.
به گزارش مهر، محمدجواد علی‌اکبریان با اشاره به اینکه بسیاری از دانش‌آموزان با تعطیلی مدارس در خانه نمی‌مانند پس تعطیلی مدارس سودی نداشته است، افزود: در کشورهای پیشرفته مدارس براحتی تعطیل نمی‌شوند یعنی مدارس از ارکان بزرگ و تأثیرگذار در پیشرفت هر کشور است

جستجو
آرشیو تاریخی