بانـوان ایرانی کمتـر به سلامت خود توجـــه می‌کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ابراز تأسف از مراجعه دیرهنگام زنان ایرانی برای درمان برخی از سرطان‌ها گفت: متأسفانه بانوان ایرانی به دلیل مشغله‌های زیاد کمتر به غربالگری بیماری‌های سرطانی توجه می‌کنند.
به گزارش تسنیم، علیرضا زالی افزود: بانوان اغلب دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند درحالی که بیش از دو سوم سرطان‌های منتسب به زنان یعنی سرطان دهانه رحم و پستان با مراجعه زودهنگام قابل درمان و کنترل است.
وی با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی در حوزه‌های مختلف مربوط به زنان بویژه حوزه سلامت، طلاق را یک معضل اجتماعی برشمرد که بیشترین آسیب ناشی از آن به بانوان وارد می‌شود و با اشاره به رشد طلاق طی سال‌های اخیر افزود: مشکلات زنان مطلقه بیشتر از مردان است.
زالی تصریح کرد: طلاق عاطفی، افسردگی زنان مطلقه در جامعه، ازدواج نکردن مجدد بسیاری از زنان مطلقه به دلایل مختلف از جمله فرزندان، آسیب‌شناسی در این زمینه‌ها را ضروری می‌کند.
وی گفت: با همکاری امور بانوان و خانواده و معاونت دانشجویی سعی می‌شود در دانشگاه علاوه بر مشاوره‌های قبل از ازدواج، مشاوره‌ها تا 5 سال پس از ازدواج هم ادامه داشته باشد.
زالی افزود: در کلانشهرها زوجین شاغل کمتر از چند دقیقه فرصت همکلامی و ابراز عاطفی دارند و این از مضرات زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اعتیاد در زنان هم اشاره کرد و گفت: الگوی اعتیاد در زنان بیشتر به مواد مخدر جدید برمی‌گردد و سیر اعتیاد بی‌رحمانه‌تر جلو می‌رود. خانم‌های معتاد زودتر از خانواده طرد می‌شوند و خانواده فرو می‌پاشد در حالی که در صورت اعتیاد مرد، مادر همچنان کانون خانواده را حفظ می‌کند.
زالی با اشاره به مسئولیت اجتماعی دانشگاه، بر ضرورت آسیب‌شناسی در این حوزه‌ها و لزوم طراحی و تدوین بسته‌هایی در این خصوص تأکید کرد.
وی با اشاره به سهم اندک بانوان ایرانی در حوزه اشتغال گفت: جمعیت بانوان ایرانی بیکار بیش از آقایان است و تعداد زیادی از زنان ایرانی در مشاغل غیررسمی فعالیت دارند بنابراین از بیمه و حمایت‌های شغلی نیز بی‌بهره‌اند.
زالی بر ضرورت حمایت از زنان برای احراز پست‌های مدیریتی ارشد در کشور تأکید کرد و افزود: 62 درصد از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بانوان تشکیل می‌دهند که نیمی از آنان مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس دارند.
وی با اشاره به اینکه حدود نیمی از اعضای هیأت علمی دانشگاه را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: هرم هیأت علمی دانشگاه به سمتی حرکت می‌کند که سهم بانوان بیش از آقایان است.
وی با اشاره به سهم بالای بانوان در حوزه‌های اشتغال و تحصیل در این دانشگاه گفت: هم‌اکنون 403 مدیر میانی زن و 16 مدیر پایه در این دانشگاه فعالیت دارند. این حاکی از وجود فرصت‌های برابر در حوزه‌های تخصصی، مدیریتی، کارمندی و تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه است که می‌تواند به عنوان یک الگوی موفق در کشور باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی