رئیس سازمان غذا و دارو درباره مصرف بالای داروهای بیهوشی در کشور هشدار داد

پزشکان جراحی های غیرضروری را مدیریت کنند

به‌گفته رئیس سازمان غذا و دارو، از نیمه دوم امسال بشدت انجام عمل‌های جراحی الکتیو (غیرضروری) افزایش یافته و به‌دنبال آن مصرف داروهای بیهوشی هم زیاد شده است. افزایش زیاد مصرف داروهای بیهوشی در کشور به این علت است که از اواخر سال 98 تا 99 و تقریباً سال ۱۴۰۰، بسیاری از عمل‌های جراحی الکتیو (غیرضروری) به‌دلیل کرونا انجام نشد و بر این اساس بخش زیادی از اعمال جراحی در کشور متوقف شده بود.
دکتر سید حیدر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: به‌طور مثال تأمین داروی بیهوشی پروپوفول از ۲۰۰ هزار عدد در ماه به حدود ۸۰۰ هزار عدد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد  مصرف داروهای بیهوشی افزایش زیادی داشته است.
وی با تأکید بر اینکه پزشکان و مراکز درمانی باید مدیریت کرده و ابتدا عمل‌های جراحی اورژانسی را انجام دهند، تصریح کرد: میزان واردات در حوزه داروهای بیهوشی پاسخگوی این حجم از افزایش اعمال جراحی غیرضروری را نداشته است و باید برای آن برنامه‌ریزی می‌شد چون واردات کار آسانی نیست و نیاز به مدیریت دارد.
وی با بیان اینکه تمام تلاشمان را می‌کنیم که این موضوع مدیریت شود، اظهار داشت:
اکنون در حوزه داروهای بیهوشی به ثبات رسیده‌ایم. در زمینه داروهای بیهوشی بجز یک قلم «کتامین» که به دلیل مشکلات قضایی هنوز از گمرک  ترخیص نشده، ‌در سایر اقلام به وفور در حال تأمین است.
وی با بیان اینکه داروهای بیهوشی ما اغلب وارداتی است، افزود: حجم واردات را بسیار افزایش داده‌ایم اما اگر میزان تجویز و مصرف مدیریت نشود، مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین لازم است در کنار افزایش تأمین، میزان تجویز و مصرف هم در مراکز درمانی، در مراکز جراحی محدود و... مدیریت شود.
تأمین دارو و سرم
محمدی درباره وضعیت ذخایر دارویی در کشور گفت: در حال حاضر میزان داروهایی که در کشور موجودی آنها بیش از 6 ماه است، به ۵۷ درصد رسیده‌ است. در عین حال میزان ذخایر دارویی‌مان در مقایسه با 2 ماه گذشته، افزایش قابل‌ توجهی داشته است.این مسئول درباره وضعیت تأمین آنتی‌بیوتیک‌ها هم افزود: بخشی از افزایش ذخایر دارویی کشور در زمینه آنتی‌بیوتیک‌ها بود به‌طوری که به طور میانگین تولید آنتی‌بیوتیک‌ها را 3برابر افزایش دادیم. برخی آنتی‌بیوتیک‌های پرمصرف‌تر تا ۲۰ برابر افزایش تولید داشتند.
وی ادامه داد: با وجود افزایش سرعت و حجم تولید برخی آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور، چون پاسخگوی نیاز بازار نبود مجبور به واردات شدیم و حدود ۷.۵ میلیون شیشه شربت از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها وارد کشور شد. از این تعداد هنوز بیش از 4 میلیون آن در شرکت‌های پخش موجود و بقیه در داروخانه‌ها توزیع شده است. بنابراین اگر در جایی دسترسی وجود ندارد، اعلام کنند تا از طریق شبکه مویرگی شرکت‌های پخش، اعلام کنیم که دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیارشان قرار دهند.
وی درباره وضعیت تأمین سرم گفت: میزان مصرف سرم در کشور، قبل از شیوع کرونا ماهانه ۱۰.۵ میلیون واحد و ظرفیت تولید داخلی هم ماهانه ۱۴ میلیون واحد بود. تا قبل از پیک پنجم مشکل تأمین سرم نداشتیم. در پیک پنجم مجبور به واردات شدیم و پس از آن تا شهریور امسال واردات متوقف شد اما از شهریور ماه مجدد واردات سرم آغاز شد. در حال حاضر ماهانه حدود ۲۰ میلیون تأمین سرم داریم، به‌طوری که یک بخش ۱۵ میلیونی سرم از طریق تولید و حدود 5 میلیون از تأمین سرم هم سهم واردات است.محمدی افزود: با وجود نداشتن مشکل تأمین سرم، پزشکان باید رویه تجویز سرم را مدیریت و در موارد الزام به مصرف سرم، آن را تجویز کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی