سیاست

استقبال ایران از مشارکت روسیه
در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل

معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در دیدار «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه گفت: دیدارهای میان مقامات دو کشور ایران و روسیه می‌تواند منجر به اجرای هرچه سریع‌تر توافقات فیمابین شود.به گزارش فارس، محمد مخبر افزود: مقدمات اجرای پروژه کریدور شمال- جنوب فراهم شده است از این رو امیدوارم با مشارکت جدی طرفین شاهد تسریع در اجرای این پروژه مهم و اثرگذار باشیم.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین ظرفیت‌های گسترده و فرصت‌های استثنایی سواحل مکران را یادآور شد و افزود: ایران از حضور و مشارکت شرکت‌های روسی برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت استقبال می‌کند.وی بر لزوم عملیاتی شدن قراردادها و توافقات میان دو کشور بویژه در حوزه انرژی تأکید کرد.
مخبر، رفع مسائل و موانع بانکی را گامی در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دانست و افزود: توافقات خوبی در این زمینه میان دو کشور به امضا رسیده که باید در اجرایی شدن کامل این توافق تسریع شود.ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه هم بر آمادگی روسیه برای مشارکت با جمهوری اسلامی ایران برای تأمین محصولات غذایی و کالاهای اساسی برای کشورهای منطقه تأکید کرد و از آمادگی شرکت‌های روسی برای تولید مشترک خودرو، بالگرد و تجهیزات کشاورزی خبر داد.

پیگیری اظهارات دخالت‌آمیز
رئیس جمهور کره‌جنوبی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این وزارتخانه در حال بررسی و پیگیری اظهارات دخالت‌آمیز رئیس جمهور کره‌جنوبی پیرامون روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به عنوان دو کشور همسایه و دوست است.
به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی افزود: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: وزارت امور خارجه با جدیت مواضع اخیر این کشور و بویژه اظهارات رئیس جمهور آن درباره روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است.
 یون سوک یول در جریان سفر جاری به امارات متحده عربی، دیداری هم با سربازان کره‌ای مستقر در امارات انجام داد و در حالی که لباس فرم ارتش کره جنوبی را به تن داشت، در حرف‌هایی تنش‌زا و بی‌ربط، خطاب به سربازان کشورش گفت: «شما اینجا هستید زیرا امارات ملت برادر ما است. و (دفاع از) امنیت ملت برادرمان به اندازه امنیت کره جنوبی مهم است. دشمن و تهدید اصلی برای امارات، ایران است و دشمن ما کره شمالی است... ما در موقعیتی بسیار شبیه به امارات هستیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی