جریمه ۱۲۰ میلیاردی جابه‌جایی درختان باغی در جماران تهران

پیش‌بینی دریافت جریمه 300 میلیارد تومانی قطع درخت در سال‌جاری

عضو شورای شهر تهران از جریمه ۱۲۰ میلیاردی جابه‌جایی درختان در پرونده یک باغ واقع در محله جماران منطقه یک تهران خبر داد.
به گزارش ایلنا، ناصر امانی به‌عنوان نماینده پارلمان شهری پایتخت در کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری‌ها افزود: طبق این پرونده، یک شخص حقیقی، این ملک را خریده بود و در جلسه کمیسیون ماده 77 مدعی شد که پیش از خریداری، درختان جابه‌جا شده بودند اما در نهایت، کمیسیون علیه آن شخص رأی داد و ایشان باید مبلغ جریمه را بپردازد.
آنطور که حبیب کاشانی، خزانه دار شورای شهر تهران در گزارش خود در صحن علنی شورای شهر مطرح کرده، «شهرداری تهران در 8 ماه نخست سال 1401 در مجموع حدود 233 میلیارد تومان بابت عوارض قطع درختان از شهروندان دریافت کرده است.»امانی، در این باره گفت: عوارضی که امسال شهرداری تهران برای قطع درختان دریافت کرده، مربوط به جرایمی است که افراد در سال‌های گذشته بدون کسب مجوز از شهرداری به قطع یا جابه‌جایی درختان اقدام کرده بودند و اکنون که برای دریافت پایان کار عملیات ساختمانی درخواست داده‌اند، شهرداری آنها را موظف به پرداخت جریمه کرده است. البته این عوارض برحسب مبالغ تعیین شده در بودجه سال 1401 شهرداری دریافت می‌شود، نه سال ساخت ساختمان مربوطه.وی افزود: بالاترین ضریب افزایش در سال1400 توسط دوره پنجم شورای شهر اعمال شد. البته امسال هم ما افزایش محسوسی را برای عوارض قطع، خشکاندن و جابه‌جایی درختان اعمال کردیم چون معتقدیم هیچ کس حق ندارد، چه عمدی و چه سهوی، درختان شهری را از بین ببرد.

 پروانه‌های ساختمانی، «پیوست حفظ درختان» ندارند
امانی گفت: مشکل موجود برای حفظ درختان در محدوده شهری پایتخت، بیشتر از آنکه به رقم جریمه ربط داشته باشد، به وجود فرایندهای نامناسب در شهرداری تهران بخصوص هنگام صدور پروانه‌های ساختمانی و نظارت بر عملیات ساخت‌وساز مرتبط است که زمینه قطع، خشکاندن و جابه‌جایی درختان را تسهیل می‌کند.
وی افزود: مهم‌ترین خلأ موجود هم برخوردار نبودن پروانه‌های ساختمانی از پیوست حفظ درختان است. حتی اگر فقط یک درخت در یک ملک وجود داشته باشد، باید نحوه حفظ یا جابه‌جایی آن درخت را برای مالک یا سازنده تعیین کنیم تا دیگر کسی از روی ناآگاهی در عملیات ساختمانی خود به قطع یا جابه‌جایی درختان اقدام نکند.
امانی گفت: یکی از مشکلات مهم این است که وقتی یک ملک از شخصی به شخص دیگر انتقال می‌یابد و مالک جدید تغییراتی را در آن ملک اعمال کند، شهرداری مالک فعلی را مجبور می‌کند، تمام جرایم مربوط به قطع یا خشکاندن درختان آن ملک را بپردازد، حتی اگر این اتفاقات در دوره مالکان قبلی رخ داده باشد. علاوه بر ضرورت افزایش آگاهی مردم، شهرداری باید طبق نقشه‌های هوایی موجود از هر ملک در سال‌های قبل، تمام بار مربوط به جریمه قطع درختان را روی دوش مالک فعلی آن نیندازند و از هر مالکی که در دوره او درختی قطع یا خشک شده است، جریمه بگیرد.

 

۳۰ درخت جدید در طولانی‌ترین خیابان پایتخت کاشته می‌شود

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با تأکید بر اینکه حال درختان خیابان ولیعصر(عج) خوب است، از کاشت 30 اصله درخت به‌صورت روتبال (جابه‌جایی) با بن ۵۰ به بالا تا پایان سال‌جاری خبر داد.علی محمد مختاری با اشاره به اهمیت خیابان ولیعصر به‌عنوان طولانی‌ترین خیابان، افزود: این درختان در محدوده‌هایی که درخت کمتر دارند و نیاز به واکاری هست ازجمله در مناطق ۶، ۳ و ۱۱ کاشته خواهد شد. درختانی هم که قبلاً کاشته شده‌اند، وضعیت خوبی دارند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی